AMP چیست و چه تاثیری در سئوی سایت شما دارد؟

می دونین AMP چیه و چه امتیازات و چه محدودیتایی داره؟ می دونین که چیجوری می تونین در صفحات سایت خودتون از AMP استفاده کنین؟ با مطالعه این مقاله با AMP آشنا میشین و جواب سؤالاتی که در این رابطه تو ذهن دارین رو به دست می بیارین.

تابه حال واسه شما پیش اومده که یه سایت رو در موبایل خود باز کرده باشین و احساس کنین که باز شدن اون خیلی زمان میبره؟ حوصله تون سر میره؟ طاقتان طاق می شه و عطای باز کردن اون سایت رو به لقایش می بخشین؟ خبر خوب اینکه اگه همه از چیزی موسوم به AMP در سایتای خود استفاده کنن دیگه هیچکی با اینجور مسئله ای روبرو نمیشه. اما این به اصطلاح «AMP» چیه؟

موبایل

اگه شمام واسه خودتون یا کسب وکارتون یه سایت دارین باید در مورد AMP اطلاعات کافی و وافی داشته باشین و واسه به کار گیری اون برنامه ریزی کنین. این مطلب راهنمای شما در این راه میشه.

برنامه ریزی

AMP چیه؟

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages به معنی «صفحات موبایلی شتاب یافته یا پرشتاب» است. AMP در واقع یه استاندارد کدنویسی واسه وب سایتا حساب می شه و از پایهً یه نسخه خلاصه شده از HTMLه. طراحی AMP با هدف حذف کدهای سنگینی که مانع نمایش سریع سایت می شن انجام شده تا صفحات اینترنتی با سرعت هر چی بیشتری واسه کاربر نشون داده شن.

به زبون ساده، AMP روشی واسه سبک تر کردن صفحات سایت شما با حفظ سبک و راه و روش ظاهری اوناس تا با سرعت بیشتری در گوشیای هوشمند مخاطباتون ظاهر شن.

AMP واسه اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی و در وقتی معرفی شد که بخش بزرگ کاربران اینترنت به جای به کار گیری رایانه های خود به جستجو از راه تلفنای همراهشون روی آورده بودن.

گوگل در اون زمان به این نتیجه رسیده بود که سرعت سایتا واسه موبایل واقعاً کنده. این وضعیت نه واسه گوگل، نه واسه وب سایتا و نه واسه کاربران اینترنت ایدآل نبود؛ پس باید راه چاره ای پیدا می شد. این راه حل، پروژه ای به نام AMP بود.

راه حل

طرز کار AMP: AMP چیجوری سرعت وب سایتا رو زیاد می کنه؟

هدف از شروع به کار پروژه AMP، هرچه سریع تر شدن بارگذاری وب سایتا در گوشیای موبایل بود. این هدف از راه حذف هر چیزی که باعث کندی سایت شده برآورده می شه.

مواردی مانند افزونه های جور واجور، تصاویر حجیم و صفحات چندگانه در کنار جاوا اسکریپت و بقیه شکلای جور واجور اسکریپتای مشابه باعث کند شدن سرعت بارگذاری صفحه می شن. حذف یا خلاصه سازی اینجور مواردی باعث کوتاه و مفیدتر شدن زیرساخت صفحه و پس بارگذاری سریع تر اون می شه.

طبق یافته های بررسیایی که در پروژه AMP انجام گرفته، بارگذاری حدود ۷۰ درصد صفحات معمولی چیزی بین ۷ تا ۱۰ ثانیه زمان میبره؛ اما این رقم واسه صفحات AMP تنها یه ثانیه س.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که زمان بارگذاری صفحه واسه وب سایتای مربوط به کسب وکار اهمیت خاصی داره. آمار نظرسنجیای جور واجور نشون میده که ۴۷ درصد از مشتریان توقع دارن که صفحه مورد نظرشون در عرض دو ثانیه یا کمتر نشون داده شه و ۴۰ درصد اونا اگه زمان بارگذاری یه صفحه از سه ثانیه بیشتر شه منتظر نمی مانند و از مشاهده اون سایت صرف نظر می کنن.

مقاله در رابطه: افزایش سرعت سایت و ۲۳ راه حلی که باید درباره اون بدونین

امتیازات به کار گیری AMP

به کار گیری AMP امتیازات مختلفی رو واسه وب سایتا به ارمغان می آورد که از جمله مهم ترین اونا میشه به موارد زیر اشاره کرد:

– AMP و سئو: بهبود سئو از راه AMP

اول از همه اینکه اگه سایت شما کند باشه، کاربران به این انتظار نمی شینن تا بارگذاری شده و در آخر نشون داده شه؛ بلکه قبل اینکه حتی وب سایتتون رو دیده باشن از دکمه برگشت مرورگرشان استفاده می کنن و به سراغ یه سایت سریع تر میرن. حواستون باشه که اگه کاربران روی لینکی از سایت شما در یافته های جستجوی گوگل کلیک کنن، اما خیلی سریع و در عرض چند ثانیه دوبارهً به صفحه یافته های برگردن، اینجور رفتاری از دید گوگل منفی تلقی شده و بر سئو اثر منفی می ذاره.

هم اینکه، هروقت صفحاتی که از AMP در اونا استفاده کردین در یافته های جستجوی گوگل ظاهر می شن یه علامت مخصوص در کنار اونا درج می شه که وجود اون نشون دهنده سرعت بالای صفحه در بارگذاریه و پس از اونجایی که هیچکی از سرعت بالا بدش نمیاد، نظر مخاطب رو به خود جلب می کنن. ً همین طور که کم کم کاربران بیشتری متوجه معنی این علامت می شن اولویت بیشتری واسه صفحات AMP قائل می شن.

هم اینکه، گوگل هم به سایتای AMP بیشتر از سایتای بدون AMP علاقه منده. این یعنی اگه از AMP استفاده کرده باشین احتمال اینکه سایتتون در رتبه های بهتری از صفحات یافته های جستجوهای طبیعی کاربران قرار بگیره افزایش پیدا می کنه. در کنار همه اینا، در کل اندازه تبدیل و شاخصای تعامل سایتای سریع نسبت به سایتای کنه بالاتره.

در تصویر زیر آیکن AMP در یافته های جستجوی گوگل مشخص شده:

طبق خبرهایی که از گوگل می رسه، این شرکت ایندکس موبایل اساسی رو ایجاد کرده که در اون واسه سایتایی که کیفیت نمایش اونا در موبایل بهتره در جستجوهای موبایل اولویت قائل می شه.

با این همه AMP هنوز به یکی از مقتضیات لازم واسه داشتن سئوی عالی تبدیل نشده، اما باید به پتانسیل بالایی که در این مورد داره به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

– نمایش در Carousel گوگل

با به کار گیری AMP در صفحات سایت خود امکان نمایش اونا در Carousel صفحه یافته های جستجوی گوگل رو جفت و جور می کنین. اگه نمی دونین که منظور از Carousel چیه به تصویر زیر مراجعه کنین. همونجوریکه مشاهده می کنین یه نوار با توانایی مرور افقی در قسمت بالایی یافته های هست که با جستجوی بعضی عبارات ظاهر می شه. به این نوار افقی، Carousel (به فارسی: چرخ و فلک یا اسلایدر) می بگیم.

همه مواردی که در این بخش مشاهده می کنین مقالات و صفحات AMP هستن و پس اگه شمام در سایت خود از AMP استفاده کرده باشین، فرصتی واسه نمایش اون در این قسمت (که از قضا در بالای صفحه هم قرار داره) جفت و جور می شه.

– افزایش اندازه تبدیل

کلی ترین مزیت AMP واسه صاحبان کسب وکار افزایش قابل توجه سرعت بارگذاری سایته؛ چون که بارگذاری کنه به معنی از دست رفتن مشتریه. به آخرسر رسوندن فروش دقیقاً در همون لحظه ای که مشتری به محصول یا سرویس مورد نظر نیاز داره مشابه با چسباندن نون به تنور داغ در موعد مناسبه و پس اهمیت زیادی داره. خیلی از مشتریان اگه احساس کنن که سایت شما کنده فوراً به سراغ رقبا می رن. این به معنی از دست رفتن چیزی نزدیک به ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان موبایلی شماس که در واقع مشتریان بالقوه ای حساب می شن که پول خود رو به رقیبتان تقدیم می کنن.

– بیشتر دیده شدن

ویترین مغازه ها در جذب مشتری اثر به سزایی داره. در فروشگاه های آنلاین هم همین طوره، فقط وضعیت نمایش ویترین شما به سرعت اینترنت کاربران و شهرتتان در کانالای جور واجور (مثلاً موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و ایمیل) وابسته. حال تصور کنین که کاربری که اینترنت خیلی سریعی نداره به سراغ سایت شما میاد؛ اگه از AMP استفاده کرده باشین سایتتون در کسری از ثانیه باز می شه، وگرنه هیچ بعید نیس که ویترین مجازی خوش رنگ و لعاب و بی اشکال شما اصلاً دیده نشه که بخواد اثر خاصی رو از خود بر جا بزاره.

– ارائه یه تجربه کاربری بهتر

تجربه کاربری در بیشتر وب سایتا و فروشگاه های اینترنتی حرف اول رو می زنه. طبیعتاً یه سایت کنه با کدهای اضافی و محیط کاربری سنگین با پنجره های پاپ آپ زیاد واسه هر کسی و مخصوصاً مشتریان و به خصوص در محیط موبایل چیزی جز کابوس نمی تونه باشه.

عنوان موبایل فرندلی (mobile friendly) در سال ۲۰۱۴ میلادی با این هدف به وسیله گوگل به وجود اومد که صاحبان وب سایتا به ارائه تجربه کاربری بهتری واسه کاربران موبایل تشویق شن. پس از استفاده گسترده از طراحی ریسپانسیو، کم کم عنوان موبایل فرندلی به نفع عنوان دیگری به نام AMP از گردونه خارج می شه. به بیان دیگه، AMP مرحله جدیدی از بهبود تجربه کاربری در موبایله که نبود به کار گیری اون به معنی عقب موندن از قافله رقبا حساب می شه.

– AMP واسه سایتای فروشگاهی

منطق AMP بر این پایه ساخته شده که محتوای بهینه شده واسه موبایل باید در هر شرایطی فوراً بارگذاری شده و نشون داده شه. بر همین پایه، AMP یه چارچوب کاربردی واسه ایجاد صفحات سریع واسه موبایل ایجاد کرده. بااین حال، ضمانتی واسه سازگاری فرمت AMP با سایتای جور واجور وجود نداره. این یکی از واقعیتای پروژه همیشه در حال تکامل AMPه. اما خبر خوب اینکه خیلی از استدلالاتی که قبلاً بر علیه به کار گیری AMP در سایتای فروشگاهی درست بود این روزا دیگه محلی از اعراب نداره.

مثلا، از جمله امکاناتی که به صفحات AMP اضافه شده توانایی به کار گیری آنالیتیکسه. امروزه به لطف متغیر amp-analytics، میشه آمار آنالیتیکس صفحات متکی بر AMP رو هم جمع آوری کرد. از این روش امکان بررسی کارکرد هر صفحه از نظر ترافیک، درآمدی که جذب کرده، اندازه کلیک خوری و بانس ریت (Bounce rate) به وجود میاد.

AMP از صفحات اجناس و دسته بندیای اونا هم پشتیبانی می کنه که این به نوبه خود اثر زیادی بر باحال تر شدن روند سفر مشتری داره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه بارگذاری سایت شما بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشه چیزی نزدیک به ۴۰ درصد از کاربراتون از اون خارج می شن. هم اینکه، ۷۵ درصد از مشتریان بهتر می دونن که به جای منتظر موندن واسه بارگذاری صفحه ای که از دید اونا کنه به نظر می رسه فوراً به سراغ رقبا برن. مَخلص کلام اینکه با در نظر گرفتن اهمیت خاص سرعت نمایش صفحات واسه سایتای تجاری و فروشگاهی، AMP یکی از لازم ترین ابزارهایی حساب می شه که هر صاحب کسب وکاری باید ازش استفاده کنه.

محدودیتای AMP

AMP واسه بهبود سرعت و هم اینکه خوانایی محتوا طراحی شده و پس همونجوریکه قبلاً ذکر شد، کدهای صفحات رو تا جایی که امکان داره خلاصه می کنه. پس ناچار محدودیتایی در طراحی صفحه به وجود میاد؛ از جمله:

• فقط جاوا اسکریپت مخصوص AMP اجرا می شه؛

• تصاویر فقط در صورتی بارگذاری می شن که در صفحه جابجا شید تا تصویر مربوطه در چارچوب صفحه نمایش قرار بگیره (ویژگی lazy load)؛

• یه نسخه بی پیرایه و ساده از CSS لازم میشه.

مقاله در رابطه: تست سرعت سایت با ۱۰ وسیله حرفه ای و مهم

چیجوری AMP رو به وب سایتمون اضافه کنیم؟

روشای متنوعی واسه اجرا AMP در سایت هست. اگه از یکی از سیستمای مدیریت محتوای محبوب، مانند وردپرس، دروپال یا جوملا استفاده می کنین، افزونه س ایی وجود دارن که به کار گیری اونا کار شما رو راحت می کنه.

لطفاً حواستون باشه که معمولاً بهتره در این مورد از افراد متخصص کمک بگیرین تا ایرادی در چگونگی نمایش وب سایتتون به وجود نیاد.

۱٫ به کار گیری AMP در وردپرس

وردپرس با تیم مدیریت AMP گوگل قرارداد داره و پس اضافه کردن اون به این سیستم مدیریت محتوا کار تقریباً آسونیه. اگه با چگونگی نصب افزونه در وردپرس آشنایی دارین خیلی راحت می تونین این توانایی رو به سایتتون اضافه کنین. با این وجود حواستون باشه که بعضی از افزونه های وردپرس زیاد با AMP سازگاری ندارن. هم اینکه، اگه طراحی سایتتون به صورت سفارشی انجام شده هم معمولاً باید از پیشرفت دهنده ای که با ایشون همکاری داشتین کمک بگیرین.

واسه نصب AMP گزینه های مختلفی دارین که از اون جمله میشه به این سه مورد اشاره کرد:

• افزونه رسمی AMP

• افزونه Yoast glue SEO

• افزونه accelerated mobile pages

۲٫ به کار گیری AMP در دروپال

دروپال هم واسه صفحات AMP یه افزونه مخصوص داره. واسه نصب اون به قسمت extend داشبورد دروپال برید. بعد از قسمت install new module می تونین این افزونه رسمی رو نصب کنین.

۳٫ به کار گیری AMP در جوملا

جوملا هم افزونه های AMP مخصوص به خودشو داره که خیلی راحت با دانلود اونا از سایت افزونه های جوملا و نصبشان از راه کنترل پنل اون می تونین اونا رو فعال کنین. قسمت افزونه های جوملا در بخش extension manager از منوی extensions قرار داره.

تست AMP

پس از نصب AMP باید صفحات سایت خود رو واسه پیدا کردن اشکالات احتمالی آزمایش کنین. این کار از راه یکی از افزونه های کروم با عنوان AMP Validator خیلی راحت قابل انجامه. پس از نصب این افزونه، یه آیکن در قسمت افزونه های کروم ظاهر می شه. اگه HTML در AMP صفحه ای که در حال مشاهده اون هستین ایرادی نداشته باشه این آیکن به رنگ سبز در میاد.

اگه ایرادی در AMP وجود داشته باشه آیکن مزبور به رنگ قرمز در میاد و با کلیک روی اون می تونین خطاهای موجود رو ببینین. پس از رفع همه ایرادات باید دوبارهً AMP سایت خود رو تست کنین و از رفع مشکلات قبلی مطمئن شین.

مشکلات

توجه کنین که سایتایی که به صورت AMP نشون داده می شن در سرورهای گوگل بارگذاری می شن و نه سایت اصلی. اگه سایت شما مشکلی داشته باشه گوگل یا هر سایت دیگری که واسه نمایش سریع صفحات وب از AMP استفاده می کنه اونو به حافظه خود اضافه نمیکنه.

مشکلی

بیشتر بدونین: SSL چیه و به چه دلیل به کار گیری اون مهمه؟

حرف آخر

در سالای گذشته محبوبیت و به کار گیری AMP رشد زیادی داشته که این مطمئنا به دلیل علاقه کاربران اینترنت و از جمله مشتریان بالقوه شما به سرعت بالاتر وب سایتا در بارگذاری صفحات مورد نظر اوناس. البته با در نظر گرفتن اون چیزی که تا الان دیده ایم و سابقه ای که از گوگل در دست داریم انتظار میره بهبودهای بیشتری رو در این مورد تماشاگر باشیم، اما چیزی که الان در اختیار پیشرفت دهندگان قرار داره هم می تونه از پس تأمین نیازای صاحبان سایتای جور واجور بربیاد. اگه شمام به دنبال بهبود تجربه کاربری کاربران و مشتری هاتون و به دنبال اون افزایش بازده و درآمد خود هستین، با در نظر گرفتن اون چیزی که در این مطلب گفته شد و در صورت نیاز به کمک یه پیشرفت دهنده، AMP رو در سایت خود اجرا کنین تا از امتیازات اون بهره مند شید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: AMP چیه و چه تاثیری در سئوی سایت شما داره؟

ادمین

Next Post

سردرگمی کارشناسان سئو پس از آپدیت مرموز گوگل

ش مارس 14 , 2020
اینجا به خلاصه ای از سوال و جوابای به روزرسانی الگوریتم هسته گوگل در این هفته و اخبار درباره پاندا می پردازم. دیروز، گوگل اعلام کرد که الگوریتم رنک دهی هسته رو طی هفته به روز کرده. اونا هم اینکه اعلام کردن که حالا الگوریتم پاندا بخشی از الگوریتم رنگ دهنده هسته […]