۵ چیزی که گوگل درباره شما می داند

بیشتر ما از گوگل واسه گشت و گذار در اینترنت و یادگیری استفاده می کنیم. با به کار گیری گوگل، می تونیم اذهان خود رو گسترش بدیم. عوضش، این سرویس دهنده هم بعضی از اطلاعات ما رو جمع آوری می کنه.

خوبه یعنی اشاره کنیم که امروزه کاربرد زیادی داره: اگه واسه به کار گیری محصول پولی نمی پردازید، شما خود ِ محصول هستین. این قضیه همیشه غلطه، اما در مورد گوگل، عوامل زیادی درست بودن اونو تایید می کنه. 

اما گوگل تموم این سرویسای کاربردی و رایگان رو به قصد خیر ارائه نمی ده. طبیعتا، اطلاعات گوگل از شما با اندازه به اشتراک گذاشتن اطلاعات و به کار گیری سرویسای اون رابطه مستقیم داره.

در ادامه مطلب با سایت ما همراه باشین تا به مهم ترین مواردی که گوگل از شما می دونه اشاره کنیم.

شما یه مشخصه آماری هستین

گوگل یه کسب و کاره، و همه کسب و کارا به اطلاعاتی درباره مشتریانشان نیازمندن. این یعنی از ویژگیای اصلی شما به عنوان مشخصات آماری استفاده می شه: از پایه، این ویژگیا، چیزایی مثل جنسیت و سن شمان. 

کسب و کارا، اطلاعاتی از بازار هدف خود رو جمع آوری و بایگانی می کنن. مثلا، اگه راهنمای مربوط به روزنامه نگارهای نشریه های متفاوت جستجو کنین، شاید اسنادی با جزئیات وظایف و اهداف اونا پیدا می کنین. مشخصه های آماری، طبقه بندی می شن؛ پس، یکی از اونا از بقیه مهم تره. مثلا، نشریه New Yorker، اطلاعات و آماری دور و بر نسخه های چاپی، تحت وب و تبلت جمع آوری می کنه، اطلاعاتی که اونا از خوانندگانشان دارن باور نکردنیه.

به این دلایل گوگل می خواد شما رو بشناسه: تا تبلیغاتی برابر با نیاز شما نمایش دهد، شما رو وسوسه و به اون اجناس علاقه مند کنه. 

چیزای مورد علاقه شما، چیزای مورد علاقه گوگل هستن

موارد بالا، اینجا اهمیت زیادی دارن. بیشتر این موارد بستگی به این داره که شما Web History رو در تنظیمات حساب گوگلتان فعال کرده باشین. این توانایی، همه جستجواتون در دستگاه های جور واجور رو ثبت می کنه.

هر چند، این شرکت نیاز به حساب کاربری تون واسه دونستن علاقه و تفریحات شما نداره. کامپیوتر هر فردی کوکیا رو ذخیره می کنه که شامل جزئیات وبسایتایی هستن که به وسیله اون فرد مشاهده شدن و مروگر از اونا جهت بازیابی اطلاعات و لود سریع تر پایگاه های اینترنتی به هنگام مشاهده دوباره استفاده می کنه.

مثلا، اگه سایتی به شما اجازه مشاهده تعداد مشخصی مقاله رو به صورت رایگان میده، از کوکیا واسه محاسبه تعداد مقاله های دیده شده به وسیله شما استفاده می کنه.

گوگل از این اطلاعات واسه بهتر شناختن تون بهره میگیره. این شرکت بزرگ می دونه چه سایتایی رو مرور می کنین (کافیه کروم رو باز کنین، بعد آخرین وبسایتای مرور شده رو مشاهده می کنین)، چه یه وقتی رو صرف هر کدوم میکنین، روی چه لینکایی کلیک می کنین، حتی اندازه توجه شمام با به کار گیری حجم اسکرولا و وقتی که صرف مرور یه صفحه کردین محاسبه می شه و به اون توجه می شه.

اما به چه دلیل گوگل این کارا رو انجام میده؟ واسه تبلیغات!

این موارد همه واسه راحتی شماس، و البته راهیه افزایش درآمد از راه شما. 

گوگل می دونه کجا زندگی می کنین

گوگل ون بزرگی رو به خیابون محل زندگی شما فرستاده، و تصاویری از اونجا جفت و جور کرده. شاید با به کار گیری سرویس Google Earth خونه خود رو پیدا و تصاویر مربوط به محل اونو مشاهده کردین.

اما این موضوع به معنی آگاهی این شرکت از محل زندگی شما نیس و از راه سرویس یاد شده نیس. 

بلکه، گوگل محل قرار گرفتن تون رو از راه نشانی IP شما می شناسونه، کدی منحصر به فرد که به وسیله سرویس دهنده اینترنت و دستگاهی که با اون آنلاین میشین فرستاده میشه. ذخیره این اطلاعات، به خاطر نمایش یافته های براساس مکان انجام میشه. 

اگه تا حالا از My Location در سرویس نقشه گوگل، یعنی Google Maps، استفاده کرده باشین، این غول فناوری با به کار گیری اطلاعاتی مانند نشانی IP، می تونه محل زندگی شما رو با دقتی باورنکردنی تعیین کنه. 

در Gmail شما چه میگذره

اگه از Gmail استفاده می کنین، قبلا با قوانین استفاده از این سرویس موافقت کردین؛ یعنی گوگل می تونه به صورت خودکار به اسکن ایمیلای واسه کلمات کلیدی، جهت نمایش یافته های جستجو و تبلیغات مناسب بپردازه. این قوانین، یه مدت قبل به روز شدن: 

سیستمای خودکار ما، محتوای شما رو (شامل ایمیلا) جهت جفت و جور سازی ویژگیای سفارشی شده محصول، از جمله یافته های جستجوی شخصی سازی شده، تبلیغات مخصوص و تشخیص هرزنامه، بررسی می کنن. این بررسی، هنگام ارسال، دریافت و ذخیره محتوا انجام میشه. 

NSA و دولت انگلستان هم می تونه این اطلاعات رو واسه جلوگیری از مواردی مانند تروریسم، درخواست کنه. 

چه وقتی از اینترنت استفاده می کنین

تشخیص این مورد خیلی ساده به نظر میرسه، اما معمولا تشخیص موارد ساده، سخت تر می شه.

گوگل با بررسی یافته های جستجوی شما، و ادامه این روند، بهترین زمان واسه تبلیغ یه محصول خاص رو تعیین می کنه. مثلا، برنامه های کاهش وزن در ماه ژانویه تبلیغ می شن، بیشتر به خاطر احساس گناهی که افراد بعد از تعطیلات کریسمس پیدا می کنن. 

ترندای معمولی می تونن خیلی راحت و به وسیله همه جستجو شن، اما گوگل به بررسی دقیق IPای خاص می پردازه. 

چه میشه کرد؟

واسه تغییر تنظیمات، کافیه به بخش Dashboard حساب گوگل خود مراجعه کنین. امکان جلوگیری از جمع آوری اطلاعات به وسیله گوگل وجود نداره، اما از این روش می تونین اطلاعات فروخته شده به سرویس هاش شخص سوم رو محدود کنین. 

به غیر از مورد بالا، می تونین کوکی هاتون رو پاک کنین، تنظیمات حریم شخصی شبکه های اجتماعی رو عوض کنین، امکان شخصی سازی رو غیرفعال کنین و روشن ترین گزینه، از گوگل استفاده نکنین! بعضی موتورای جستجو اطلاعات کاربران رو ثبت نمی کنن، مانند DuckDuckGo.

تموم این موارد بستگی به شما داره، که چقدر اهمیت می دید گوگل اینجور مواردی رو درباره شما بدونه. این شرکت  به خاطر ساده بودن رابط کاربریش و شخصی سازی عالی اطلاعات واسه برآورده کردن نیازاتون پر استفاده ترین موتور جستجو حساب می شه. در اصل ویژگی که باعث منحصر به فرد بودن اون می شه گوگل رو بحث برانگیز می کنه. قبل از هر چیز، باید از خوتان سوال کنین کدوم واسه شما مهم تره: راحتی یا حریم شخصی؟ جواب به این سئوال می تونه تصمیم شما رو در استفاده یا نبود به کار گیری سرویسای یاد شده تعیین کنه.

edame

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چرا ماسک و زاکربرگ در مورد آینده رباتیک اختلاف نظر دارند؟

چ نوامبر 13 , 2019
در جریان هستین که مدیران بزرگترین شرکتای تکنولوژی جهان چه طعنهایی به هم میزنن؟ ایلان ماسک و مارک زاکربرگ تازگیاً به شکل تقریباً مستقیم وارد مناظره ای شدن که محوریت اون، کشته شدن یا نشدن ما به دست ربات هاست. ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس اکس، از گذشته ای دور […]