کارآفرینی استراتژیک

دانلود پایان نامه

اطراف خود ، فرصت های جدیدی را شناسایی می کنند و بعد از ارزیابی فرصت مشاهده شده و در صورتی که با اهداف و علایق کارآفرین هماهنگی داشته باشد و آینده روشنی را پیش روی کارآفرین ترسیم کند ، کارآفرین اقدام به شروع فعالیت کارآفرینانه که همان ارائه و تولید محصول یا خدمتی جدید است می نماید ( روزبهان ، 1391 ، ص 21 ). فرآیند مذکور را می توان در چهار مرحله مشخص به شرح زیر بیان نمود :
شناسایی و ارزیابی فرصت- قطعا شناسایی و ارزیابی فرصت ، با اهمیت ترین مرحله در فرآیند کارآفرینی است که خود نیز به دو قسمت مجزا قابل تفکیک است. در قسمت اول کارآفرین باید دقت و توجه کافی را داشته باشد تا بتواند فرصت ها را ببیند. نگاه به مشتری به او کمک خواهد کرد تا خواسته ها و حتی نیازهایی را که تبدیل به خواسته نشده اند را نیز مورد توجه قرار دهد. اکثرا نمی توان راهکار مشخصی را برای شناسایی فرصت ها ارائه کرد اما ابزارهایی وجود دارند که می توانند در شناسایی فرصت بسیار موثر باشند که از جمله آن ها می توان مصرف کنندگان ، همکاران تجاری و شرکت های رقیب ، اعضای نظام توزیع و متخصصین مربوطه را نام برد. در قسمت بعد باید فرصت شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گیرد و در این رابطه ارزش حقیقی و کلی فرصت ، مورد مطالعه قرار گیرد به این معنی که مثلا اندازه بازار و محدوده دریچه فرصت ، مورد مطالعه قرار گیرد به این معنی که مثلا اندازه بازار و محدوده دریچه فرصت ایجاد شده چه مقدار است ، گروه های مصرف کننده و محدوده جغرافیایی مصرف کنندگان کجاست. میزان ریسک سرکایه گذاری در کنار میزان بازدهی احتمالی آن نیز باید محاسبه شوند و شاید از همه مهم تر میزان تناسب فرصت شناسایی شده با علایق فرد کارآفرین و مهارت های او نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. زیرا در صورت عدم وجود علاقه و مهارت کافی ، امکان تمرکز و تلاش کافی کمتر وجود خواهد داشت (روز بهان ،1391،ص21 ).

تدوین طرح تجاری – تهیه طرح تجاری که از آن با نام های دیگری مثل طرح شغلی و طرح کسب و کار نیز نام برده می شود ، برای کارآفرین اهمیت فوق العاده ای دارد.شاید این مرحله را بتوان مشکل ترین قسمت در روند کارآفرینی نامید. یک طرح تجاری خوب می تواند نشان دهنده و تبیین کننده فرصت واقعی باشد. هم چنین در تعیین منابع مورد نیاز ، اعم از منابع انسانی ، منابع مادی و منابع مالی و نحوه به دست آوردن و مصرف آن ها و اداره موفقیت آمیز فعالیت کارآفرینانه ضروری است. طرح تجاری ، چشم انداز مالی فعالیت کارآفرینانه را به صورت واضح و شفاف آشکار می سازد. طرح تجاری را می توان اعلامیه کارفرما نیز نام نهاد ، اعلامیه ای که برای همگان آشکار می سازد که هدف او چیست ، چگونه می خواهد به هدفش برسد و هریک از کارکنان و همکاران او در این مسیر چه نقشی دارند و چگونه باید نقش خود را ایفا نمایند در یک طرح تجاری ، علاوه بر صفحه عنوان ، فهرست مندرجات و خلاصه مدیریتی ، باید خلاصه مراحل اجرایی شامل، شرح فعالیت اقتصادی ، شرح صنعت ، طرح بازاریابی ، طرح مالی ، طرح تولید ، طرح سازمانی ، طرح عملیاتی ، به همراه ضمائم و مدارک مربوطه که می تواند مجوزها ، تفاهم نامه ها و موارد مشابه باشد ، آورده شود ( روزبهان ، 1391،صص22-21 )
تامین منابع مورد نیاز- برای انجام فعالیت کارآفرینانه منابع مالی مورد نیاز است و کارآفرین باید در ابتدا منابع فعلی خود را مورد توجه قرار داده و سپس سایر راه های تامین منابع را مورد بررسی و توجه قرار دهد. بانک ها و سرمایه گذاران می توانند جز تامین کنندگان منابع مالی باشند. میزان و تنوع منابع مورد نیاز از جمله مواردی است که نباید کم اهمیت جلوه کنند ، کسب به موقع منابع نیز باید مورد توجه کارآفرین قرار گیرد. نکته حائز اهمیت آن است که کارآفرین باید تا آنجایی که امکان دارد ، مالکیت خود را در شرکت توسعه داده و آن را در شروع فعالیت کارآفرینانه تثبیت نماید ( روزبهان ،1391،ص22 ).

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مدیریت بنگاه اقتصادی – مدیریت یک بنگاه اقتصادی نوپا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است بالاخص با توجه به اینکه کارآفرین محصول یا خدمتی نو را به جامعه عرضه کرده و نیاز به مدیریت و انسجام بیشتری برای هدایت شروع فعالیت اقتصادی است. استفاده از ساختار سازمانی مناسب به همراه بهره برداری از فنون برنامه ریزی و کنترل ، در کنار مباحث کاربردی شیوه های مدیریت و هدایت بنگاه های اقتصادی ، می تواند تضمین کننده موفقیت کارآفرین باشد (روزبهان ، 1391،ص22-23 ).
2- 3-9) کار آفرینی استراتژیک
کارآفرینی استراتژیک از ترکیب خصوصیات و ویژگی های استراتژی ( طراحی اهداف شرکت ، مدیریت منابع شرکت ، افزایش مزیت های رقابتی و سودآوری شرکت ) و کارآفرینی ( خلاقیت و نوآوری ، تاسیس واحدهای جدید ، شناسایی و استفاده از فرصت ها ) به وجود آمده است.
کارآفرینی استراتژیک عبارت است از تدوین یک استراتژی کارآفرینانه که از ادغام چندین استراتژی کارآفرینانه در تعامل با محیط خارجی حاصل می گردد.
کارآفرینی استراتژیک عبارت است از فعالیت های کارآفرینانه ای که در چهارچوب استراتژی کسب و کار به انجام می رسد و به توسعه تخصص در مهارت ها و منابع اصلی پرداخته و از اهرم کاربرد و انتقال دانش در مهارت ها و منابع برای تولید محصولات و خدمات و یافتن بازارهای جدید استفاده می کند .
کارآفرینی استراتژیک عبارت است ترکیب دیدگاه کارآفرینانه ( مانند جستجوی فرصت ) و دیدگاه استراتژیکی ( مانند جستجوی مزیت رقابتی ) ، برای طراحی و اجرای استراتژی های کارآفرینانه سود آور ( خزایی پور و همکاران ، 1391،ص6 ).
توانایی پیش بینی تغییرات محیطی و سپس واکنش مناسب به تغییرات یکی از دستاوردهای مهم کارآفرینی استراتژیک اثربخش است.فی الواقع ، به واسطه کارآفرینی استراتژیک ، سازمان تمایل دارد که به نوآوری و انتفاع آن ، به عنوان منشای مزیت رقابتی پایدار و پاسخگویی موثر به تغییرات مداوم محیطی تکیه کند.به کارگیری کارآفرینی استراتژیک موثر باعث شده که سازمان ها متوجه شوند که انطباق با تغییرات ، مستلزم آراستن تازگی در قالب نوآوری است.در حقیقت تحقیقات نشان داده است که بین 30 تا 50 درصد از فروش و سود سازمان ها ، از محصولات تجاری شده در 5 سال اخیر ناشی شده است.این درصد ها که در سر تا سر دهه گذشته کاملا پایدار مانده اند ، ضرورت ایجاد جریان های پایدار ابداع و نوآوری را جهت بقا موفقیت سازمانی پر رنگ می کند.کارآفرینی استراتژی یک اصطلاح استفاده شده به وسیله شرکت هایی که به طور هم زمان از یک مزیت رقابتی امروزه بهره برداری می کنند در حالی که در حال بررسی نوآورهایی هستند که پایه و اساسی برای مزیت های رقابتی آینده خواهد بود.با توجه آنچه براساس نوشته ها و تجربیات فرضیه ای در تعدادی از شرکت های در حال رشد متعهد شده به فعالیت های کارآفرینی استراتژیک مشاهده کردیم، ما معتقدیم که کارآفرینی استراتژی اثربخش به شرکت ها کمک می کند تا به انواع تغییرات محیطی مهمی که سازمان های امروزی روبرو می شوند ، پاسخ بدهد.به علاوه و مهم تر از همه اینکه ، کارآفرینی استراتژی اثربخش به شرکت ها کمک می کند تا به طور نسبی مزیت های رقابتی مورد تاکید را توسعه بدهند.علاوه بر آن وجود مزیت های با ارزش و کمیاب به علت نبود درک درست برای رقبا مشکل است تا به طور کامل از آن آگاهی یابند و یا آن را تقلید کنند. کارآفرینی استراتژیک عبارت است از فعالیت هایی که سازمان برای اکتشاف مداوم فرصت های مبتنی بر نوآوری ، با هدف انتفاع انجام می دهد ( مانند ترکیب های سازمانی جدید ، محصولات جدید و…). یا به عبارتی ” خلق مزیت رقابتی از طریق جریان های مداوم نوآوری” نقطه اشتراک میان مدیریت استراتژیک و کارآفرینی استراتژیک ، کمک به سازمان ها برای کسب مزیت های رقابتی و ایجاد فرصت هایی به وسیله مزیت های رقابتی در آینده است.کارآفرینی استراتژیک مجموعه ای از فعالیت های سازمانی است که توانایی سازمان را در رقابت با سازمان های موجود در صنعت مورد نظر ، برای کسب موقعیت برتر افزایش می دهد. جریان تازگی خلق شده از طریق کارآفرینی استراتژیک ، از تعادل میان فعالیت های معطوف به اکتشاف و انتفاع ناشی می شود.به طور مهم این تعادل شرکت را در موقعیت کسب سود از مزیت های موجود و فرصت های آتی قرار می دهد.انتفاع ، سطوح جاری عملکرد را از طریق توسعه افزایشی پایگاه دانش تثبیت شده سازمان ها جفظ می کند و یا احتمالا افزایش می دهد.انتفاع همچنین تلاش های اکتشافی شرکت را حمایت می کند .اکتشاف هنگامی رخ می دهد که شرکت دانش های گوناگون را با ذخایر دانش موجود تلفیق کند.جذب دانش جدید در صورتی در سازمان ها قابل دستیابی است که اکتشاف ، شالوده . بنیان فعالیت های انتفاعی آتی شود.کارآفرینی استراتژیک موثر ، به ترکیب اثربخشی و کارایی گرایی شکل گرفته از تازگی منتهی می شود . منشا مزیت رقابتی پایدار است.محصولات جدید ، فرآیندهای جدید که برای تولید محصولات به کار می روند ، و روش های جدید برای پی ریزی یک سازمان جهت تسهیل نوآوری ، همگی مثال هایی از تازگی هستند که کارآفرینی استراتژیک می تواند ایجاد کند.ابداعات محصولات به عنوان نتیجه ارضای انتظارات بازار ، منبع اثربخشی هستند ،در حالی که فرآیند و نوآوری های ساختاری ، هنگامیکه سازمان به طور معقول از منابعش استفاده می کند زیربنایی برای کارایی می باشند.اگرچه محصولات جدید ، قوه ابداع و اعتبار سازمان را برای جهان پر رنگ می کنند برخی دانش پژو هان اظهار داشته
اند که ابداعات فرآیند و اجرایی در درون سازمان پنهان است در نتیجه برای رقبا مشکل است که این ابداعات را تقلید یا مهندسی آن را معکوس نمایند.چیزی که در ابداعات محصول به آسانی و به سرعت قابل انجام است( کیاکجوری ،1388، ص3-4)
ابعاد مشخص کارآفرینی استراتژیک طبق مدل ایرلند و همکاران ( 2003 ) در چهار بعد بررسی می شود :
( Irelan et al,2003,p967). در شکل (2-21) ابعاد کارآفرینی استراتژیک نشان داده شده است.
شکل( 2ـ21 ) ابعاد کارآفرینی استراتژیک ( Ireland et al ,2003,pp970-980)
ذهنیت کارآفرینانه – پدیده ای فردی و اجتماعی است که برای کارآفرینان فردی و نیز برای مدیران و کارمندان در شرکت های بزرگ برای تفکر و عمل کارآفرینانه اهمیت دارد .دهنیت کارآفرینانه ، شیوه ای از تفکر درباره کسب و کار است که بر مزایای عدم اطمینان تمرکز دارد.ریسک و ابهام قسمتی از عدم اطمینان سازمانی هستند.بنابراین یک ذهنیت کارآفرینانه می تواند در ایجاد مزیت رقابتی مشارکت کند و همچنین برای خلق ارزش ضروری باشد.
فرهنگ کارآفرینانه – فرهنگ کارآفرینانه ، فرهنگی است که درآن ایده های جدید ، خلاقیت و پذیرش مخاطره مورد تقدیر قرار می گیرد و تشویق می شود ، شکست تحمل می شود ، یادگیری ترویج داده می شود ، محصول ، فرآیند و نوآوری های اجرایی مورد پشتیبانی قرار می گیرد و تغییرات مستمر حامل فرصت ها در نظر گرفته می شوند رهبری کارآفرینانه رهبری کارآفرینانه توانایی تاثیر بر دیگران برای مدیریت استراتژیک منابع به منظور تاکید بر هر دو رفتار مزیت جویانه و فرصت جویانه می باشد.
استراتژی مبتنی بر منابع – از این مفهوم برای توضیح پایداری کارایی بنگاه و تفاوت آن در بنگاه های مختلف استفاده می شود .بر طبق این تئوری برای ایجاد مزیت رقابتی می بایست منابع شما کمیاب ، ارزشمند ، غیرقابل تقلید بوده و به سختی قابل جانشین شدن باشد.این ها منابعی هستند که به آن ها منابع استراتژیک گفته می شود.حق اختراع ها، برندها و فرهنگ سازمانی منحصر به فرد مثال هایی از اینگونه منابع هستند.در واقع موضوع اصلی استراتژی مبتنی بر منبع به این نکته اشاره دارد که بررسی ویژگی های منابع در بنگاه ها می تواند منجر به حاصل شدن مزایای رقابتی پایدار برای آن ها شود.

 
 
خلاقیت و نوآوری – خلاقیت نگرشی است به کار که منجر به ایجاد ایده ها ، فرآیندها و راه حل هایی بدیع و مفید می گردد ، که یک فرآیند پیوسته است نه یک عمل تنها. مهارت های خلاقیت شامل مدیریت ماتریس های ناسازگار اطلاعات و همچنین به تعویق انداختن قضاوت در زمانی که پیچیدگی بالاست و یا یادآوری دقیق و بازشناسی مدل فرصت ها می باشد.حداقل دو نوع از نوآوری وجود دارد که شرکت ها می توانند آن ها را به کار برند (1) نوآوری پایدار که عامل ایجاد تغییرات تدریجی در بازارها هستند و (2) نوآوری های تخریب کننده که با فناوری های جدید عامل ایجاد انقلاب در بازار می شود.
مزیت رقابتی – مزیت رقابتی زمانی وجود دارد که سازمان بتواند خدمات مشابه رقبا را با هزینه کمتر تحویل دهد (مزیت هزینه ) یا ارزشی بیش از آنچه محصولات رغیب دارند خلق کند ( مزیت تفاوت ).بارنی (1991) می گوید که منابع کمیاب و با ارزش می توانند مزیت رقابتی باشند و اگر این منابع تجدید ناپذیر و غیر قابل چایگزینی باشند می توانند باعث حفظ مزیت شوند. بنابراین مزیت رقابتی توانایی اول بودن در رقابت موجود یا آتی است ( خزایی پور و همکاران ، 1391، ص 10 ).
2-3-10) بازاریابی ، کارآفرینی و مزیت رقابتی
بسیاری از کارآفرینان در خلق و ایجاد یک محصول جدید و منحصر به فرد مهارت دارند. اما تعداد زیادی از کارآفرینان ، از تعیین یا ایجاد بازاری که محصول یا خدمت آن ها را تقاضا کند ، غفلت می ورزند. تحقیقات متعدد نشان می دهند که یکی از عوامل عمده شکست کسب و کارهای کوچک مشکلات مرتبط با بازاریابی و بازارشناسی است.اگر تحلیل بازار به صورت کامل تری انجام شود و کارآفرین از نتایج آن استفاده نماید ، نرخ شکست کسب و کارهای جدید به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. پیتر دراکر اقتصاددان نامدار قرن بیستم اعتقاد دارد هر موسسه تجاری با توجه به هدفش که خلق یک مشتری است ، دو و تنها دو کارکرد بنیادین دارد : بازاریابی و نوآوری این دو مورد کارکردهای کارآفرینانه سازمان هستند. بازاریابی در واقع ” متمایز کردن ” است.چیزی که یگانه وظیفه یک کسب و کار محسوب می شود. یک کسب و کار برای محصول یا خدمتی بازاریابی می کند ، این مشخصه ای است که یک کسب و کار را از سایر سازمان های انسانی متمایز می کند. هر سازمانی که در آن بازاریابی وجود نداشته باشد یا یک فعالیت ضمنی محسوب شود ، یک کسب و کار نیست. بنابراین از بین دو کارکرد فوق ، بازاریابی را می توان یگانه کارکرد اصلی یک موسسه اقتصادی دانست. اولین فردی که بازاریابی را به عنوان یگانه کارکرد اصلی یک موسسه اقتصادی برشمرد و خلق مشتری را یک وظیفه مدیریت به شمار آورد ، کایروس مک کورمیک بود. او را می توان به واقع پدر مدیریت کسب و کار دانست.
انقلاب اقتصادی آمریکا از ابتدای قرن بیستم را می توان تا حدود زیادی یک انقلاب بازاریابی دانست که منشا آن بازاریابی خلاقانه ، پر تکاپو و پیشگام بود. در ابتدای این قرن نگرش یک مدیر نوعی در آمریکا به بازاریابی این گونه بود ” واحد فروش ، هر آنچه که کارخانه می سازد را خواهد فروخت “. اما امروزه این نگرش به شکل فزاینده ای به این سو می رود : ” وظیفه ما این است که آنچه بازار می خواهد را تولید کنیم”. به واقع بازاریابی آن چنان مهم است که داشتن یک واحد بازاریابی قوی و سپردن بازاریابی به این واحد ، به تنهایی کافی نیست. بازاریابی یک فعالیت بسیار گسترده است و تمام موسسه را دربرمی گیرد.بازاریابی مشاهده کل کسب و کار از دیدگاه نتایج نهایی یا همان دیدگاه مشتری است.بازاریابی و مطالعات آن به مهندس ، طراح و تولید کننده می گویند که مشتری از یک محصول خاص چه می خواهد ، چه قیمتی را حاضر است پرداخت کند ، و این نیاز در چه موقعیت مکانی و زمانی وجود دارد. بنابراین بازاریابی مسایل گوناگونی از قبیل برنامه ریزی و زمان بندی تولید و کنترل موجودی ها و… را تحت تاثیر قرار می دهد.بازاریابی تنها به معنای فروش کالا نیست.هدف از بازاریابی بیشینه کردن فروش است و این ممکن نخواهد شد مگر اینکه مشتری و نیازهای او در ارتباط با محصول ، شناسایی و درک شوند.یکی از تعاریف، کارآفرین را کسی می داند که منابع ارزشمند را از محلی که بازدهی کافی ندارند به محلی که بازدهی مناسب و شایسته آنها را می شود.روشن است که بدون شناسایی بازار شناسایی محل هایی که بازدهی مناسبی دارند، برای انتقال منابع به آنجا امکان پذیر نیست.کارآفرینی را در واقع می توان طیفی از رفتارهای دانست که عموم صاحب نظران وجه تمایز آن را نوآوری ، شناسایی و پیگیری فرصت ها می دانند.دراکر در کتاب نوآوری و کارآفرینی هفت منبع فرصت های نوآوری را برشمرد.وی اعتقاد دارد که یک نوآوری هدفدار و ساخت یافته ، که پایبندی به آن ( تکرار ساخت یافته نوآوری ) وجه تمایز کارآفرین و کارآفرینی از سایر رفتارهاست ، با بررسی و تعمق در مورد فرصت

دیدگاهتان را بنویسید