مرداد ۱۹, ۱۳۹۹

چگونه سئو سایت های رقیب را آنالیز نماییم؟

یکی از مهم ترین فعالیتای بهینه سازی و سئو در هر وب سایتی، تحلیل و بررسی سئو سایت رقیبانه. این روند، باید اهداف سئوی شما رو تعیین کرده و به شما در تدوین روش هدف دارای کلیِ سئوی سایت تون کمک کنه.

بسته به نوع، بخش و چشم انداز کار و کاسبی، این تحلیل می تونه بسیار پیچیده باشه. به چه دلیل؟ چون عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارن که موقع تحلیل و بررسی سئو سایت حریف باید در نظر گرفته شن؛ و اگه راستش رو بخواین الان این عوامل، بیشتر از هر زمان دیگری هستن.

واسه آسون کردن انجام روند، توجه شما رو به جریان کاری ارائه شده در پایین جلب می کنیم. در این روند، فاکتورهای خیلی از جمله شناسایی رقبا، جمع آوری کلمات کلیدی بالقوه، امتحان اندازه سختی کلمات کلیدی و انتخاب پایانی اونا دید شده.

سرفصل محتوا

  • چهار مرحله اصلی تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا

    • ۱- رقبای بالقوه خود در سئو رو شناسایی کنین
    • ۲- وضعیت سئوی رقبای تون رو بررسی و تایید کنین
    • ۳- وضعیت سایت تون رو با رقبای خود مقایسه کنین
    • ۴- کلمات کلیدی اصلی سایت خود رو انتخاب کنین
  • وسیله ها و منابع تحقیق

چهار مرحله اصلی تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا

تحلیل و بررسی سئو سایتای حریف به ۴ مرحله اصلی تقسیم می شه:

۱- رقبای بالقوه خود در سئو رو شناسایی کنین

این فاز اولیه خیلی مهمه. مخصوصاً اگه قصد شروع سئو و بهینه سازی سایت واسه یه شخص یا سازمانی رو دارین که خیلی با فعالیتش آشنایی ندارین. به خاطر همین، چاره ای ندارین روند شناسایی رقبای خود رو از مرحله صفر مطلق! شروع کنین.

سئو

مهمه به این نکته اشاره کنیم که رقبای شما تنها وب سایتا یا سازمانایی نیستن که این نوع خدمات، محتوا یا کالا رو عرضه می کنن، بلکه هر وب سایتی که با کلمات کلیدی مشابه در یافته های جستجو قرار داره، حریف شما حساب می شه.

۲- وضعیت سئوی رقبای تون رو بررسی و تایید کنین

همین که رقبای بالقوه خود رو شناسایی کردین، زمان اون هستش که ببینین کدوم یکی واقعاً حریف شماس و کدوم یکی نیس. واسه انجام این کار شما می تونین اون دسته از وب سایتایی که واسه کلمات کلیدی هدف شما رتبه گرفتن، فیلتر کرده و در آخر، اونا رو شناسایی کنین.

علاوه بر این، در این مرحله می تونی با تحقیق کلمات کلیدی، فهرست کلمات کلیدی مطلوب خود رو طولانی تر کنین. واسه انجام این تحقیق، باید از منابعی بالاتر از رقبای خود و داده های حاصل از جستجوی طبیعی استفاده کنین. مثلا منابع و کلمات کلیدی که شما و رقبای تون هیچ کدوم واسه شون رتبه ای به دست نیاورده اید، می تونن فرصتایی اسنثنایی واسه بهتر شدن وضعیت سئو شما باشن.

۳- وضعیت سایت تون رو با رقبای خود مقایسه کنین

حالا که رقبای خود رو شناسایی کردین و ;کلمات کلیدی اصلی خود رو می شناسین، زمان اون رسیده که سایت تون رو با سایتای حریف مقایسه کنین. واسه این کار شما باید همه داده های موجود رو جمع آوری کرده و کلمات کلیدی خود رو براساس اولویت دسته بندی کنین.

روند کار شامل بررسی چگالی کلمات کلیدی، رابطه کلمات کلیدی با موضوع، رتبه فعلی، اندازه جستجوی کلمات کلیدی، صفحات رتبه بندی شده، اندازه محبوبیت لینکا، بهینه سازی محتوا و مشخصات صفحاته.

۴- کلمات کلیدی اصلی سایت خود رو انتخاب کنین

آخرسر زمان اون هستش که داده های جمع آوری شدۀ خود و رقبایتان رو بررسی کنین، به صورتی که بهترین کلید واژه واسه روند سئو در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت پیدا شه.

کلمات کلیدی شما باید بیشترین محبوبیت، حجم جستجو و سودآوری رو داشته باشن. بهترین نقطه شروع کلماتی هستن که براشون رتبه خوبی رو به دست آورده اید چون این کلمات کلیدی نقاط قوت شمان.

وسیله ها و منابع تحقیق

جدا از منابع سنتی تحقیق مثل موتورهای جستجو و وسایل وب مستری شون (مانند گوگل وب مستر تولز، گوگل آنالیتیکس یا Keyword Planner)، وسایل دیگری هم وجود دارن که می تونن در اجرا این روند شما رو کمک کنن. بعصی از اونا عبارت ان از:

  • واسه شناسایی رقبا می تونین از وسایل Alexa Top Sites، SimilarWeb Websites و Sites Profile استفاده کنین.
  • واسه پیدا کردن کلمات کلیدی می تونین از وسایل KWFinder، Keywordtool.io یا Ubersuggest استفاده کنین.
  • واسه پیدا کردن رتبه بندیا از Authority Labs، Positionly و Advanced Web Ranking کمک بگیرین.
  • واسه تشخیص اندازه محبوبیت از Moz SEO Toolbar،Ahrefs، OpenSiteExplorer، CognitiveSEO BAcklink Explorer و MajesticSEO بهره بگیرین.
  • واسه تشخیص بهینه بودن صفحات، Moz On-Page Grader، SEOchat’s Page Comparison Tool و Web page SEO analysis tool بسیار به درد بخور هستن.

نکته: تموم وسایل معرفی شده در بالا از زبون فارسی پشتیبانی نمی کنن. هم اینکه، تعداد کمی از وسایل معرفی شده رایگان هستن. مثلا امکان به کار گیری وسایل عالی مانند KWFinder به رایگان وجود نداره. واسه به کار گیری این وسیله باید یکی از پلنای موجود اونو بخرین.

منبع: MOZ