تیر ۱۵, ۱۳۹۹

ویژگی‌های شخصیت و عملکرد تحصیلی در دانشجویان

دوره دانشجویی واسه دانشجویان دوره ای مهیج و پر چالشه. پس به دلیل رویارویی با عوامل استرس زای زیاد و ضرورت سازگاری مناسب، باید از سلامت روانی و خود اتکایی بالایی بهره مند باشن تا بتونن به توفیقات روز افزون تری در تحصیل و حرفه خود برسن (علم پژوه و همکاران ۲۰۰۷). این ویژگی ها که هر فرد در نتیجه رویارویی با موقعیت های جورواجور و افراد جور واجور به اون مجهزه، ساختار روانی و صفات شخصیتیه. این ساختار روانی نه فقط تحت اثر عوامل مختلفی مانند خونواده، اجتماع، گروه همسالان و چیزای دیگه ای به جز اینا قرار داره، بلکه عواملی چون انگیزه، پیشرفت، موفقیت و… رو هم تحت اثر قرار می دهد. پس می توان گفت یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی، ویژگی های روانی افراده.

استرس

دانشجویان به دلایل زیاد، استرس ها و فشارهای روانی زیادی رو بسته به موقعیت های آموزشی تجربه می کنن، مهاجرت جهت تحصیل، جدایی از شبکه های خونواده و دوستان و از دست دادن نسبی پشتیبانی های عاطفی اجتماعی اونا، درگیرشدن در روابط اجتماعی جدید، حجم دروس و برنامه های دانشگاهی، دوره خاص سنی، همه از عواملی بوده که واسه دانشجویان در برهه های جور واجور استرس زا بوده و می تونه اونا رو مستعد ناراحتی های روانشناختی و جسمی کنه.

دانشجو

ارزشیابی دائمی و همیشگی وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل و بررسی عوامل مربوط به اون یکی از ارکان لازم و پیشگیری ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی مخصوصا در دانشگاه ها می باشه.

این در تدوین برنامه آموزشی بهتر، ارتقای کیفیتی آموزشی و در آخرً در اصلاح و بهبود کارآئی مسئولین مربوطه اثر به سزایی داره. توجه به این چیزیه که درتمام دنیا در رأس برنامه های پیشرفت آموزش مورد توجه قرار می گیرد به خاطر پیش بینی وضعیت تحصیلی دانشجویان، تعیین ملاک ها و متغیرهای مناسب از جمله کلی ترین بخش های پژوهشیه که محققان علوم تربیتی وروانشناسی در اون فعال می باشه تحقیقات بسیاری در مورد پیش بینی کارکرد تحصیلی انجام پذیرفته س وضعیت اقتصادی اجتماعی سطح تحصیلات، آموزش و نمرات آزمونهای پیشرفت تحصیلی و هوش از جمله شاخص هایه که محققان از اون جهت پیش بینی وضعیت فرد در آینده استفاده می کنن. به خاطر پیش بینی وضیت و موفقیت تحصیلی دانشجویان، تعیین ملاک ها ومتغیرهای مناسب، از جمله کلی ترین بخش های پژوهشیه که محققان علوم تربیتی وروانشناسی در اون فعال می باشن. تحقیقات زیادی در مورد پیش بینی کارکرد تحصیلی انجام پذیرفته س (جسلون ۱۹۹۹). وضعیت اقتصادی-اجتماعی، سطح تحصیلات، معدل تحصیلی و نمرات آزمون های پیشرفت تحصیلی و هوشی از جمله شاخص هاییه که محققان از اونا جهت پیش بینی وضعیت فرد در آینده استفاده کردن (منیری ۱۳۸۵).

روانشناسی

افت تحصیلی[۱] دانشجویان یکی از مشکلات کلی مراکز آموزش عالی کشوره که نه فقط باعث اتلاف وقت و هزینه های جاری این مراکز می شه، بلکه باعث ایجاد مسایل و مشکلات روحی – روانی، خانوادگی و اجتماعی واسه دانشجویان هم می شه. براساس تحقیقات انجام شده، این مشکل هر ساله در حال افزایش بوده، طوریکه خیلی از دانشجویان نمی تونن از عهده محتوای آموزشی مرتب دروس دانشگاهی برآمده، یا اون ها رو در موعد مقرر به اتمام رسونن (کرمی ۱۹۹۶).

مشکلات

افت از نظر کلمه ای به معنی کمبود، کمی، کم و کاست و نقصانه. منظور از افت تحصیلی «کاهش کارکرد تحصیلی دانشجو از سطح خوب به سطحی نامطلوبه». هم اینکه افت در کلمه به معنی ضایعات، ضایع کردن که بیشتر در نظر اقتصاددانان مطرح شده. اما در بعضی از متون فارسی کلمه ترک تحصیل هم برابر افت تحصیلی در نظر گرفته شده. یعنی افت تحصیلی یعنی نزول از یه سطح بالاتر به سطح پایین تر در تحصیل و آموزشه.

افت تحصیلی به معنی دقیق اون، وقتیه که فاصله زیادی بین توان و استعداد بالقوه و توان بالفعل فرد در فعالیت های درسی و پیشرفت تحصیلی مشخص باشه. هرچند این تعریف می تونه همه کسائی رو که به دنبال شکست های پشت سر هم تحصیل، از تحصیل عقب مونده و بیشترً به اصطلاح تجدید یا مردود شده ان رو در بر گیرد اما معنی افت تحصیلی فقطً در رفوزگی و تجدیدی خلاصه نمی شه و می تونه شامل هر دانش آموز و دانشجویی شه که اکتساب های آموزشگاهی و پیشرفت دانشگاهی اون کمتر از توان بالقوه و حد انتظار اونه. بنابر این براساس این تعریف دانش آموزان تیزهوش هم ممکنه دچار افت تحصیلی و کم آموزی بشن. بنابر این افت تحصیلی مسئل هایه عام و نسبی.

افت تحصیلی شامل جنب های جور واجور شکست تحصیلی چون نبود حضور یا غیبت تکراری از کلاس درس، ترک تحصیل قبل از موعد مقرر، تکرار پایه تحصیلی و یا کیفیت نازل تحصیلات می باشه (نریمانی ۱۹۹۸). سازمان یونسکو معنی افت تحصیلی رو به تکرار پایه، ترک تحصیل زودرس و کاهش، کیفیت آموزشی و تحصیلی فراگیران نسبت می دهد (یونسکو ۱۹۸۴).

برابر تحقیقات انجام شده حدود ۱۲ درصد از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی درزمان تحصیل خود دست کم یه ترم تحصیلی مشروط می شن، این مشروطی نه فقط ممکنه که دانشجویان رو از دید روحی- روانی دچار مشکل کنه، بلکه از نظر پیشرفت تحصیلی هم اونا رو در خطر محرومیت از تحصیل بذاره و موجب خلل در استفاده مطلوب از اصول علمی واسه تربیت نیروی انسانی، منابع انسانی و مالی و هم موجب نارضایتی اجتماعی شه. علاوه بر این افت تحصیلی دانشجویان و ترک تحصیل اونا، زیان های زیادی رو واسه کشور در بر داره (فتحی ۲۰۰۰).

از این رو افت تحصیلی و ترک تحصیل می تونه مواردی از جمله اعتیاد به مواد مخدر و الکل رو به دنبال داشته باشه. در یکی از دانشگاه های آمریکا مطالع های که روی آدمایی که دست به خودکشی زده بودن، نشون داد که شایع ترین دلیل خودکشی اونا شکست در تحصیلات بوده (میلمن[۲] ۱۹۹۴).

عوامل مختلفی بر کارکرد تحصیلی[۳] افراد اثر می گذارن که کارشناسان آموزش و تربیت اونا رو به چهار دسته عوامل فردی، آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم کرده. واقعا کارکرد تحصیلی به عنوان متغیر وابسته تحت اثر یه عامل نیس، بلکه عوامل زیادی مثل استعداد تحصیلی، عوامل شناختی مانند هوش عمومی، خود کار اومدی تحصیلی، راهبردهای خود تنظیمی، ساختار کلاس درس، انگیزه تحصیلی، توانایی یادگیرندگان، آموزش معلمان و انگیزه یادگیرندگان روی اون اثر دارن. واقعیت اون هستش که این عوامل و متغیر ها اونقدر در هم تنیده ان و با همدیگه عمل دوطرفه دارن که تعیین نقش و سهم هر یک به سختی امکان پذیره. با این وجود تحقیقات نشون میدن که در بین این عوامل، عوامل آموزشی و فردی با وجود شناختی و اجتماعی، بیشترین اثر رو بر پیشرفت تحصیلی دارن (یزدانی ۱۳۹۱).

هوش و استعداد رو عامل پیشرفت در تحصیل علم و دانش اندوزی می دانند. ولی این تعریف کامل نیس؛ چون گذشته از این واقعیت که نبود موفقیت تحصیلی و علمی افراد با هوش این مدعی رو باطل می کنه، عوامل دیگری هم در تحصیل علم دخالت دارن. مانند عوامل اقتصادی، وضع بدنی و جسمی، موقعیت های مناسب و چیزای دیگه ای به جز اینا (هیلگارد ۲۰۰۰).

مک کله لند[۴] (۱۹۶۵) اولین کسی بود که با همکارانش درباره ی وجود و اندازه گیری انگیزه ی پیشرفت مطالعه کرد. ایشون شرایط اجتماعی رو در ایجاد انگیزه ی موفقیت موثر می دونه که بعضی از اون ها عبارتند از: ۱ـ آموزش در خونواده: مک کله لند مهم ترین آموزش رو در خونواده، آموزشی می دونه که صفاتی مثل استقلال فردی، کنترل خودمون، بلندپروازی های خاص و اعتماد به نفس رو در کودکی تقویت کنه. به نظر ایشون، درجه ی انگیزه ی موفقیت، یه بار واسه همیشه در کودکی ثابت می شه و پس از اون دیگه تغییری نمی کنه. ۲ـ طبقه ی اجتماعی والدین: به نظر مک کله لند، طبقه ی اجتماعی، انگیزه ی موفقیت رو تحت اثر قرار می دهد و این انگیزه در طبقه ی متوسط بیش تر از بقیه طبقاته. ۳ـ جنب و جوش اجتماعی: در افراد و گروه هایی که گرایش به جنب و جوش اجتماعی دارن، انگیزه ی موفقیت بیش تر دیده می شه. ۴ـ ایده سیاسی: عامل دیگری که مک کله لند به اون توجه داشته، اثر ایده سیاسی بر انگیزه ی موفقیته. محیط خونواده، عامل دیگه ایه که بر پیشرفت تحصیلی فرزندان مؤثره.

اندرسون[۵] (۱۹۷۱)، در تحقیقات خود درباره روند اجتماعی شدن خونواده، به این نتیجه رسیده که تعداد خیلی از متغیرها، مربوط به محیط خونواده بوده در پیشرفت تحصیلی فرزندان مؤثرترند؛ این متغیرها عبارتند از: اصرار خونواده واسه پیشرفت فرزندان، راهنمایی های تحصیلی، تلاش خونواده، چیزهای مورد علاقه هوشی خونواده و عادات کاری خونواده. سطح سواد والدین و مشکلات خانوادگی هم از دیگر عوامل خانوادگیه که بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر می باشه.

سازمان دهی ساختاری و اجتماعی محیط آموزشی، بر خوداثر بخشی و کارآیی و درآخر بر عمل کرد دانشجویان مؤثره. مدل های مفهومی مربوط به پیشرفت علمی دانشجویان، نشون دهنده ی اون هستش که باید کمّیت و کیفیت تعاملات دانشجویان با دانشکده، اندازه مسئولیت های خارجی دانشجویان، مقدار و نوع پشتیبانی مالی، آزمایش دانشجویان از امکانات علمی و ساختار دانشکده و زمینه های اقتصادی اجتماعی اونا توجه شه (سکاکی ۱۳۹۰).

تحقیقات زیادی بر این نکته تأکید دارن که افت تحصیلی رابطه بسیار قوی و نزدیکی با ویژگی های خانوادگی دانشجویان داره. به عبارت کلی تر وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خونواده رابطه معکوسی با افت تحصیلی داره. (آستین، ۱۹۷۲و اکلند[۶] ۱۹۶۴).

فقر و محرومیت اقتصادی بطور روشن یکی از عواملیه که اثر زیادی بر ترک تحصیل و مردودی می گذارد ولی در این مورد باید بین فقر مطلق و فقر نسبی فرق قائل شد یعنی فقر مطلق با خود سختی معیشت، کم غذایی و بد غذایی، مسکن ناجور و کارکردن اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین تحصیل رو به همراه داره که همه این شرایط موجب از دست دادن و کمبود امکانات تحصیلی و نیامدن آدما به مدرسه یا ترک تحصیل و مردودی می شه (زارع شاه آبادی ۱۳۸۷).

فقر نسبی ـ که وضع ناجور اقتصادی فرد رو نسبت به افراد دیگه ارائه می کنه، ممکنه خود نتیجه عوامل و متغیر های زیادی باشه، ولی مطمئنا دلیلی واسه افت تحصیلی به حساب میاد چون که این نوع فقر اختلافات طبقاتی ایجاد می کنه که در نتیجه اون تفاوتهایی در رشد و تکامل و تفکر، زبون، رفتار و نگاه افراد نسبت به کار و استراحت بروز می کنه و چیزهای مورد علاقه و انگیزه های پیشرفت اونا رو تحت اثر قرار می دهد و همه این عوامل واسه پیشرفت تحصیلی افراد و یا نبود اون اهمیت حیاتی دارن.

 

فقر مطلق عموماً در جوامعی هست که کار افراد جهت تأمین امکانات اولیه واسه بقاء و زیست اونا بوده و به صورت زندگی کشاورزی قدیم و یا کار غیرماهرانه افراد در شهرها و زندگی اونا در دست کم معیشت جلوه می کنه. این نوع فقر به همراه خود مسائل و مشکلات انسانی مختلفی مثل: سختی معیشت، گرسنگی و کم غذایی، بدغذایی، مریضی، خستگی و افسردگی و نبود وجود تفریح و استراحت در برداره که هریک باعث مشکلات واسه جلوگیری از ورود آدما به نظام آموزش و پرورش و یا ترک اون و نبود موفقیت در اون هستش» (امین فر ۱۳۶۷).

وضعیت اقتصادی نامساعد منشاء خیلی از پیچیدگی ها در سراسر دنیاس. افزایش اندازه تورم اثرات مستقیمی روی سلامت روانی افراد و جامعه داره. در صورت نبود وجود درآمد کافی قدرت خرید افراد کم شده و استاندارد های زندگی سیر نزولی پیدا می کنن (استانهوپ و لانکستر[۷] ۲۰۰۴).

تحقیقات رادجرز[۸] (۲۰۰۱) رابطه قوی بین گسترش مشکلات روانی و وضعیت اجتماعی اقتصادی پایین نشون داده بطوری که بیکاری، فقر، حوادث تهدید کننده زندگی از عوامل اصلی بروز مشکلات روانی بودن (به نقل از حیدریان ۱۳۸۵).

کوان و موروایتز[۹] (۲۰۰۵) در مورد اثر مشکلات اقتصادی روی قشر دانشجو می نویسد، مشکلات مالی نگرانی هایی واسه دانشجویان بوجود آورده و موجب اون شده که تعداد خیلی از اونا تو یه اتاق زندگی کنن. یا شغل های پاره وقت یا تموم وقت واسه خود انتخاب کنن تا بتونن نیاز های مالی خود رو برآورده کنن.

تحقیقات انجام گرفته، هم اینجور نشون داده است که وضعیت اقتصادی خونواده هم در موفقیت دانشجویان مؤثره؛ به خصوص در خونواده هایی که در اون ها، دانشجو، مجبور باشه علاوه بر تحصیل، به کار جنبی هم بپردازه (اردبیلی ۱۳۷۴؛ صفوی ۱۳۶۵؛ احمدی ۱۳۷۴).

سطح آموزش و شغل والدین، ممکنه درآمد پایین خونواده رو بگه. یافته های تحقیقات، نشون دهنده اون هستش که منزلت و موقعیت اقتصادی اجتماعی والدین (شغل و سطح آموزش) با انگیزه پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی، رابطه داره (ایونس ۱۹۷۰؛ اندرسون ۱۹۷۶[۱۰]).

به نظر می رسد که خیلی از دانشجویان به دلیل داشتن افکار با بدبینی و منفی نسبت به مسائل اقتصادی و اجتماعی، نسبت به آینده خودشون ناامید هستن و خطر دچار شدن به مسائل روانی مانند افسردگی بیشتر از بیش سلامت اون ها رو تهدید می کنه. جمعیت خیلی از دانشجویان نسبت به مشکلاتشون نگاه بزرگ نمایی آمیز و پریشون ای دارن و خودشون رو به عنوان فردی که هیچ کنترلی بر محیط و یا بر رفتارای داغون کننده خود ندارن می پندارند. بنابر این واسه اینکه دانشجویان از روحیه مثبت درباره خود و بقیه و دنیا بهره مند شن و خود رو به درد بخور و موثر دونسته و بتونن زندگی خود رو با اندیشه ای روشن، دیدی واقعی تر و با اطمینان سپری کنن، نیاز به دخالت و آموزش واسه اونا بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شه تا اون ها به امید و انگیزه بیشتری به تحصیل بپردازند.

ضعف کارکرد آموزشی دانشجویان وشکست­های بعد از ورود به دانشگاه از معضلات مهم آموزشی در کشور ماست. خیلی از دانشجویان بعد از ورود به دانشگاه قادر به موافق کردن خود با وضعیت تحصیلی جدید و افزایش حجم دروس نیستن و بیشتر دانشجویان در ترم اول و بعضی تا آخر تحصیلات دچار افت شدیدی می­شن. بیشتر دانشجویانی که از تلاش خود نتیجه مطلوب کسب نمی­کنن انگیزه­ای واسه درس خوندن ندارن (فهمیده زاده ۱۳۸۲).

مک­کللند عقیده داره که جوامعی که افراد اون دارای انگیزه پیشرفت نباشن، حتی با وجود امکانات عالی و شرایط مناسب طبیعی، کمتر شانس پیشرفت دارن. ایشون با بررسی­های بسیار دقیق نشون داد که رشد اقتصادی یه جامعه به انگیزه پیشرفت افراد بستگی داره. اون عقیده داره که آدمایی که انگیزه پیشرفت بیشتری دارن، افراد پیشرفت­جویی شده و به رشد خود کمک کرده­ان (سینتز و لیمان[۱۱] ۱۹۷۳؛ به نقل از برخوری و همکاران ۱۳۸۸).

نیاز به پیشرفت یکی از نیازهاییه که به وسیله مورای[۱۲] مطرح شد. کلا افراد دارای انگیزه پیشرفت احساس می­ کنن که بر زندگی­شون کنترل دارن و از اون لذت می­برند. اونا تلاش می­ کنن کارکرد خود رو بهتر کنن و ترجیح می­ بدن که کار­هایی رو بکنن که رقابت بر انگیز باشن (توکر[۱۳] ۲۰۰۰؛ نقل از خواهان­پور و همکاران ۱۳۸۱).

روانشناسان انسانگرا می گن که عواملی چون نگاه نسبت به خود، آموزشگاه و بقیه، اندازه همدلی، احترام بی قید و شرط. یکرنگی و در نظر گرفتن فرق های فردی می تونن عوامل مهمی در مسائل انطباقی، سلامت جسمی، اندازه توجه و حتی تغییر در اندازه بهره هوشی و رشد شناختی باشه. از دیدگاه انسانگرایانه، یادگیری باید در محیطی با روابط انسانی خوب تحقق یابد. در واقع تجربه یادگیری متأثر از دیدگاه یادگیریه و از این رو یادگیری تا حد امکان باید فردی و در زمان حال صورت پذیرد.

 دانشجویان که واسه خونواده هایی با پایگاه اقتصادی و اجتماعی فوق العاده پائین بوده و باهمً با فقر اقتصادی و فرهنگی مواجه ان، از انگیزه تحصیلی بسیار پائین بهره مند هستن. از طرف دیگه در کنار فقر فرهنگی و محرومیت های محیطی، شرایط اقتصادی – اجتماعی حاکم بر جامعه هم در چگونگی تبلور انگیزه های رشد و پیشرفت یا افت تحصیلی دانشجویان نقش زیادی دارد.

فقر و نداری به شکل های جورواجور مشکلاتی رو در جهت پیشرفت تحصیلی به وجود می آورد مثل:

– ناجور بودن مکان زندگی از جهت آب سالم، نور و فضای اتاق، رفت و اومد و شلوغی و سر و صدا، آلودگی هوا، نبودن مکان واسه کار های شخصی.

-ناجور بودن امکانات بهداشتی و تغذیه و در نتیجه دچار شدن به شکل های جور واجور بیماریها و سوء تغذیه و کمبود خواب

-کارکردن در خارج از منزل که مانع رفتن اونا به مدرسه یا باعث حضور نامرتب اونا در کلاس می شه.

یکی از عوامل منفی خانوادگی که همیشه منشاء انحراف توجه دانشجو از تحصیل می شه جابجائی وظایف والدین و فرزنده. از جمله جابجائی ها که رابطه زیادی با افت تحصیلی داره، اشتغال دانشجو. اینطوری دانشجویان در سنی به کار و اشتغال می پردازن که معمولاً از اونا انتظار می رود درآن مقطع بیشتر به نقش های مورد انتظار از جمله تحصیل بپردازند. نبود تامین نیاز های مالی خونواده و نیاز به نیروی کار دانشجو از دلایل کلی اشتغال کودکان در سنین پائینه که در این مورد صرف وقت و نیروی بسیار در اشتغال، باعث افت تحصیلی اونا می شه. اشتغال دانشجویان انرژی جسمی و ذهنی شون رو واسه یادگیری دروس کاهش می دهد. اینطوری دانشجویان ممکنه به دلیل نبود حضور فعال و دائمی در محیط های آموزشی نتونن به راه مطلوبی به تحصیل ادامه.

وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خونواده در نظام ارزشها مخصوصا در روش تربیت فرزندان اثر می گذارد. در بعضی از خونواده ها پیشرفت فرزندان در کار تحصیل به عنوان یکی از ارزش های مهم تلقی می شه. این جور خونواده ها واسه پیشرفت فرزندان خود اهمیت زیادی قائل هستن. اونا بیشتر با دانشگاه، استاد و فرزندان خود در ارتباطند. ولی اعضای طبقه ضعیف ارزش پائین تری واسه آموزش و پرورش قائل هستن هم اینکه اونا تأکید کمتری بر آموزش رسمی دارن و اون رو وسیله ای واسه پیشرفت شخصی محسوب نمی کنن.

یکی از عوامل عاطفی که در یادگیری فرد اثر بد داره اضطرابه. اضطراب در یادگیری مشکل ایجاد می کنه. این عامل در حالت شدید می تونه افت تحصیلی رو باعث شه چون که فرد نمی تونه تموم قوای فکری و روانی خود رو موقع یادگیری مطالب استفاده کنه. دلیل اضطراب و نگرانی می تونه به وجود اومده توسط ترس از امتحان، نمره، معلم یا مشکلات عاطفی – رفتاری خونواده و چیزای دیگه ای به جز اینا باشه. وجود کمی اضطراب در آدم به عنوان یه حالت عاطفی و هیجانی نه فقط طبیعیه بلکه از دست دادن کامل اون می تونه مشکلاتی رو بوجود آورد. اما همین اضطراب که چاشنی زندگیه و آدم رو به کار و تلاش وا می داره اگه از حد میونه روی خود تجاوز کنه بسیار زیان بخش می شه وجود کمی اضطراب در دانشجویان واسه مدرسه و تکالیف اون لازمه و موجب احساس مسئولیت، برنامه ریزی و مطالعه بیشتر اونا می شه حتی در مواردی که بعضی از دانشجویان نسبت به درس، امتحان و مدرسه هیچ مسئولیتی احساس نمی کنن گاه لازمه که استادان یا اولیاء با تشریح عواقب قصور، کوتاهی و تنبلی دانشجو مقداری اضطراب در اونا بسازن. اما از طرف دیگه تحقیقات زیادی نشون داده که اگه اضطراب شدید باشه کاهش پیشرفت تحصیلی دانشجو رو به همراه داره. به بیان دیگه یکی از دلایل اساسی افت تحصیلی، دانشجویان، اضطراب امتحانه که بعضی تحقیقات سهمی در حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد رو نشون دادن.

پایان سال تحصیلی واسه دانشجوی که کارکرد تحصیلی ناموفق داشته لحظه ای بحرانیه. چون شکست، تصوری رو که دانشجو از خود داره از این رو به اون رو می سازه و هم عقیده بقیه رو نسبت به اون عوض می کنه این تغییرات در شخصیت در حال ساخت و تشکیل دانشجو بسیار ظریف و آسیب پذیره و آثار بد به جای میذاره.

زیادن دانشجویان شکست خورده که از خونه می گریزند یا به مواد مخدر پناه می برن و یا حتی مبادرت به خودکشی می کنن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین تجربیات موفق دانشگاهی باعث نگاه مثبت به خود می شه. اما تجربیات ناموفق تحصیلی به معنی منفی میرسه که در نتیجه اون فرد ممکنه دچار دیدی منفی نسبت به خود شه. اگه محیط دانشگاه واسه دانشجویان دلایلی که نشون دهنده لیاقت و لیاقت ایشون در کار دانشگاه باشه طی چندین سال خصوصاً سال های اول تحصیلی جفت و جور کنه و این تجارب موفقیت آمیز در چهار پنج سال بعد هم تکرار شن. مطمئناً به مدت نامحدودی در فرد یه جور مصونیت در برابر مریضی های روانی ایجاد می شه. اینجور فردی قادر میشه تا بدون تحمل رنج و عذاب بر بحرانها و فشار های شدید زندگی غلبه کنه. اگه یه دانشجو صرفنظر از سابقه زندگی اش بتونه در دانشگاه موفق شه واسه موفقیت در زندگی هم شانس فوق العاده ای داره و اگر در یکی از مراحل آموزش خود (مدارس ابتدائی، دبیرستان یا دانشگاه) با شکست مواجه شه شانس اون واسه موفقیت در زندگی به مقدار زیادی کاهش پیدا می کنه.

واسه خونواده ها قبول اینجور شکست در تحصیلات بچه هاشون بسیار سنگین و دردآوره و باعث می شه که رفتارشون نسبت به بچه شکست خورده عوض شه و در هر حال این واقعه موجب برهم خوردن تعادل عاطفه خونواده و مخصوصاً تعادل بین بچه شکست خورده و خونواده می شه. واسه خونواده ها هم شکست فرزندان دردناکه و بر اون می شن تا مسئول اون رو پیداکنند و معمولاً یا مرکز آموزش رو مسئول می دونن یا بچه خود رو در هر حال این واقعه موجب برهم خوردن تعادل محیط خانوادگی می شه. خیلی از خونواده های کم درآمد از ادامه تحصیل بچه خود ناامید می شن و اون رو مجبور به کار می کنن واین خود دلیل ترک تحصیل می شه.

در شرایط الان در جامعه ما پیشرفت و موفقیت تحصیلی هم واسه خونواده ها و دانش آموزان و هم واسه جامعه از اهمیت بالایی برخورداره. شناخت جنبه های روانشناختی، دانشجویان و عکس العمل های اونا در شرایط خاص می تونه مثل یه وسیله کمک آموزشی قوی بکنه و به افزایش اثر وسیله های آموزشی منجر شه و واسه دانش آموزان و دانشجویان، معلم و نظام آموزش و پرورش از نظر اقتصادی به درد بخور باشه. پس، تلاش در جهت شناسایی عوامل مربوط به پیشرفت تحصیلی از اهمیت به سزایی بهره مند می باشه. از جمله عواملی که به نظر می رسه با پیشرفت تحصیلی رابطه داشته باشه ویژگی های شخصیتی می باشه.

دانشجویان از دید توانایی های ذهنی، روش های آموختن، سبک و سرعت یادگیری، آمادگی، هوش و استعداد، شخصیت، علاقه و انگیزه نسبت به دانش اندوزی و انجام فعالیت های تحصیلی با هم فرق دارن. پس، در نظر گرفتن فرق های فردی دانشجویان در آموزش و برخورد متناسب با ویژگی های خاص اونا از وظایف مهم استاده. یافته های تحقیق های انجام شده براین حقیقت تأکید کردن که توجه به فرق های فردی یادگیرندگان از طرف استادان در بهبود کیفیت یادگیری و افزایش سطح پیشرفت تحصیلی اونا بسیار موثره (سیف ۱۳۸۸).

پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یکی از شاخص های مهم در ارزشیابی آموزشه و نشون دهنده اندازه رسیدن به استانداردها و اهداف آموزشیه. ربر (۱۹۸۵) و لادین (۱۹۶۷) پیشرفت تحصیلی رو این جور تعریف کردن “واژه پیشرفت تحصیلی به جلوه ای از جایگاه تحصیلی دانشجویان اشاره داره، این جلوه ممکنه نشون دهنده نمره ای واسه یه دوره یا میانگین نمرات در دوره ای مربوط به یه موضوع یا میانگین نمرات دوره های جور واجور باشه” (به نفل از رئیس سعدی ۱۳۸۶).

واسه پیشرفت تحصیلی ملاک های مختلفی رو می توان در نظر گرفت که مشهورترین اون، میانگین نمرات کلاسی می باشه. رادینگ (۲۰۰۱)، به نقل ازرئیس سعدی، ۱۳۸۶) عقیده داره پیشرفت تحصیلی عبارتست از، اون مقدار از یادگیری که معمولاً در آزمون ها و امتحانات و در بحث های کلاسی و کارگروهی رو می شن. همه این موارد اشاره به آدمایی دارن که واسه رسیدن به موفقیت انگیزه دارن، تکالیفی که انتخاب می کنن دارای سطح سختی متوسطه، دارای اعتماد به نفس هستن، با همت و پی گیرند، شکست رو نتیجه از دست دادن تلاش تلقی می کنن، اهداف دراز مدت دارن، با اشتیاق و بلندپروازند و از اون چه که انجام میدن احساس غرورمی کنن.

[۱] academic decline

[۲] Meilman

[۳] Academic performance

[۴] Mc. Clelland

[۵] Anderson

[۶] Astin &  Eckland

[۷] Stanhope& Lancaster

[۸] Rodgers

[۹] Cowan & Morewitz

[۱۰] Evans& Anderson

[۱۱] sentins & limon

[۱۲] murray

[۱۳] tucker

99

View all posts by 99 →