نشانه ای دیگر از ادغام قریب الوقوع سرویس های فیسبوک؛ تدوین سیاست حریم خصوصی تازه توسط زاکربرگ

در سال ۲۰۱۲ که سهام فیسبوک به صورت عمومی به بازار بورس عرضه شد زاکربرگ ماموریت این شرکت رو تبدیل کردن دنیا به جایی «بازتر و هوشمندتر» اعلام کرد. اون در نامه اش اینجور نوشت:

[به لطف فیسبوک] کسب و کارا قابل اعتمادتر هستن، روابط انسانی قوی تر و دولتا مسئولیت پذیرتر. دنیای بازتر دنیای بهتریه.

مدیرعامل فیسبوک حالا ادعا می کنه که تغییر بزرگی در این دیدگاهش ایجاد شده:

ایشون در مقاله ای ۳۲۰۰ کلمه ای که با عنوان چشم انداز شبکه های اجتماعی با دقیق شدن و فوکوس کردن بر حریم خصوصی در حساب فیسبوک خود منتشر کرد اعلام کرد می خواد «پلتفرم ساده تری بسازه که حفظ حریم خصوصی هم اولویت اول اون باشه». اون در کمال تعجب ادامه مطلب خود رو اینطور نوشته:

مردم این روزا میخوان که در اتاقای نشیمن دیجیتالی به صورت خصوصی با هم در رابطه باشن.

زاکربرگ می خواد پلتفرم ساده تری بسازه که حفظ حریم خصوصی اولویت اول اون هستش

زاکربرگ این مقاله رو طوری به رشته تحریر در آورده که در انتهای اون خونن ناخودآگاه اینطور نتیجه گیری می کنه که اگه قرار باشه از حریم خصوصی اش حفاظت شه فیسبوک چاره ای جز تفکیک شدن به بخشای جور واجور نداره. در کمال تعجب اما زاکربرگ تلاش داره اینطور به مخاطبانش القا کنه که تنها راه واسه حفظ حریم خصوصی شون ترکیب شدن سرویسای جور واجور اون شامل اینستاگرام و واتس اپ با فیسبوکه.

در مورد این شبکه اجتماعی که این روزا به کمترین اندازه محبوبیت خود در ایران رسیده باید بگیم در سطح دنیا اونقدر رشد کرد که حالا واسه خود دسته بندیای مختلفی داره. فیسبوک همزمان یه روزنامه، اداره پست و مرکز رد و بدل کردن ارتباطات تلفنیه. فیسبوک تریبونی واسه مناقشات سیاسیه و همزمان می شه با اون رقابتای ورزشی رو دنبال کرد. فیسبوک هم اینکه به عنوان یکی از رسالتای اولیه خود یه آلبوم عکس بسیار بزرگه که همه این امکانات رو زیر یه چتر واسه مخاطبانش گرد هم آورده.

یک مطلب دیگر:
۱۰ شیوه دستیابی به آرامش توسط کارآفرینان موفق

فیسبوک شرکتیه که سال گذشته بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار از بخش تبلیغات درآمد داشته و حاشیه سود اونم برابر با ۴۵ درصد عنوان گردید. با در نظر داشتن چیزی که گفته شد فیسبوک یکی از سود ترین کسب و کارا در تاریخ بشر حساب می شه.

در ادامه این مطلب بلند بالا زاکربرگ اینطور نوشته:

بدیش اینه در برهه الان ما اعتبار خوبی از نظر حفاظت از حریم خصوصی کاربرامون نداریم با این حال اما اعتبار فیسبوک موضوع کلیدی نیس؛ سوال کلیدی اینجا الگوی کاری فیسبوکه. اگه قرار بود که فیسبوک مکانیزمای امنیتی قدرتمندی رو واسه حفاظت از حریم خصوصی کاربرانش بسازه اون وقت غیر از اطلاعات مخاطبان چیزی واسه عرضه به شرکتای تبلیغاتی نداشت.

پیشنهاد تازه فیسبوک رو میشه به طعمه و سوئیچ تشبیه کرد. چیزی که زاکربرگ در مقاله خود تلاش در ترسیمش داره نسخه ای کم بهتر شده از واتس اپه. بعضی از پیشنهاداتی هم که زاکربرگ واسه این منظور ارائه داده مهم هستن؛ رمزگذاری قوی تر می تونه بسیار به درد بخور واقع شه و البته تعهد این شرکت به نبود قرار گرفتن پایگاه های داده ای خود در بعضی کشورها از جمله روسیه اما باقی پیشنهادات زاکربرگ عموما هم جهت با قوی تر کردن سلطه ایشون بر شبکه های اجتماعی هستن.

زاکربرگ در حرف هاش به «پلتفرمهای جدید واسه اشتراک گذاری خصوصی» اشاره کرده که قرار نیس جای امکانات قبلی رو بگیرن و فقط به اونا اضافه می شن.

اون ادامه داده:

شبکه های اجتماعی عمومی بازم در زندگی مردم اهمیت دارن اما دیگه تعاملات با دوستان و خونواده تون در فیسبوک به تجربه ای خصوصی تر بدل می شه.

حریم خصوصی به مردم آزادی میده تا خودشون باشن. این گفته حقیقت داره اما کامل نیس. شخصیت آدم در طول زمان رشد می کنه. حریم خصوصی از اون جهت مهمه که به ما فضای رشد میده نه امکان بودن. اونطور که جولی کوهن پروفسور حقوق دانشگاه جرج تاون می نویسه: کم رنگ شدن حریم خصوصی ظرفیتا واسه نوآوری رو پایین می آورد. نوآوری نیازمند فضاست و در نتیجه بیشتر در محیطایی نمو پیدا میکنه که ارزشا بر اون حاکمند و فضا واسه متفکرین داره. اگه فیسبوک مرتبا واسه شما اخطار می فرستد در واقع فضای ذهنی شما واسه تفکر رو اشغال می کنه و نمی ذاره که ایده های خودتون رو داشته باشین. اگه فیسبوک افراد زودباور رو هدف اطلاعات نادرست قرار میده اینم نقض حریم خصوصی حساب می شه. چیزی که در بیست سال گذشته واسه حریم خصوصی اتفاق افتاده و اینکه چیجوری باید به حریم خصوصی ارزش داد همه پرسشایی بالاتر از قوه خیال زاکربرگ هستن.

یک مطلب دیگر:
فیسبوک یک بار دیگر ثابت کرد قابل اعتماد نیست

اون میگه فیسبوک مصممه که با کارشناسان در این باره مشورت کنه و بهترین راه موجود رو پیدا کنه و از اونجا که این مسایل بخشای مختلفی از جامعه رو تحت تاثیر خود قرار میده، تصمیم پایانی به صورت به طور کامل علنی و با همکاری و مشارکت بقیه گرفته می شه.

از جمله بخشای تازه ای که زاکربرگ به سیاست حریم خصوصی تازه فیسبوک اضافه کرده تعامل بخشای جور واجور با همه: زاکربرگ در مقاله خود گفته:

مردم باید بین سرویسای پیام رسان حق انتخاب داشته باشن؛ بعضی شاید بخوان از مسنجر فیسبوک استفاده کنن، بعضی ترجیح بدن از واتس اپ و بعضی از اینستاگرام. استفاده همزمان از همه اینا عذاب آوره و بخاطر این اونطور که زاکربرگ گفته کاربران باید بتونن از هر کدوم این پیام رسانا به دیگری پیام بدن.

این مدیرعامل جوون اما خاطر نشون کرده که جفت و جور کردن امکان رابطه در خارج از کنترل فیسبوک (فرستادن پیام در خارج از نظارت سیستمای امنیتی فیسبوک) خطرناک میشه؛ بخاطر این زاکربرگ باور داره که کاربران باید بتونن تحت نظارت فیسبوک از این پیام رسانا استفاده کنن و در واقع خواهان کامل سازی و ترکیب هرچه بیشتر سرویسای تحت مالکیت فیسبوک با همدیگه شده.

با این حال اما بسیاری فکر می کنن که زاکربرگ با مطرح کردن این حرفا به دنبال گسترش دادن نفوذ و سلطه خود در فضای مجازیه کما اینکه خودش اینطور گفته:

ما میتونیم پلتفرمایی واسه اشتراک گذاری خصوصی محتوا بسازیم که اهمیت شون واسه مردم بیشتر از پلتفرم هاییه که قبلا واسه کمک به رابطه باز و عمومی اونا ساختیم.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *