شناسایی و الویت بندی بسته های (تور) مسافرتی در دفاتر خدمات مسافرتی- قسمت ۵

  • زیرساخت و تسهیلات: که شامل تسهیلات موجود در مقصد مورد نظر مانند تسهیلات مناسب حمل و نقل عمومی و خصوصی، کیفیت شبکه اطلاع رسانی و ارتباطات و… می باشد.

 

  • پاکیزگی

 

  • کیفیت خدمات

 

  • کیفیت غذا

 

  • کاملا هماهنگ با برنامه تور: منظور کامل بودن برنامه های تور و اجرای برنامه ها آنطور که برنامه ­ریزی شده، در مقابل آزاد بودن گردشگران در انتخاب نوع فعالیت و گردششان در سفر و عدم همکاری آژانس

 

نوع ارتباطات معیارهای بالا و شکل کلی مدل ارائه شده، در شکل ۳-۱ نشان داده شده است.

شکل۳-۱٫ مدل ارائه شده برای انتخاب بسته مسافرتی
۳-۲-۲ انتخاب گزینه­ های انتخاب:
به منظور بررسی مدل و مقایسه آن با نمونه واقعی ابتدا با توجه به روش ANP گزینه های انتخاب را تعریف می نماییم.
گزینه های انتخاب برای مقصد را از میان گزینه­ های موجود در مسیرهای تورهای مسافرتی انتخاب می نماییم.
برای انتخاب این مقاصد چند مورد مد نظر قرار می گیرد:
اول اینکه تعداد متقاضی برای این مقاصد در حد قابل قبول باشد که داده های ما برای مقایسه پایانی به تعداد کافی باشد
همچنین سعی شده این مقاصد از نقاط مختلف جغرافیایی باشند
و در نهایت با توجه به این که عامل قیمت در تصمیمات مخاطبین ما به صورت بازه ای می باشد مقاصد انتخاب شده در محدوده­ قیمتی نزدیکی می­باشند
منظور از تصمیمات بازه­ای در قیمت این است که در نگاه کلی ضریب قیمت در عوامل موثر انتخاب در نزد مخاطبین ما شدیدا بالاست، چون مشتری محدوده­ یا بازه­ای از قیمت را برای خود مد نظر دارد که اگر قیمت ارائه شده خارج از آن محدوده باشد دیگر عوامل موثر در انتخاب در مقابل قدرت ضریب قیمت عملا هیچ نقشی ندارند.
نکته جالب توجه این است که مخاطبین در پاسخگویی به میزان تاثیر هرکدام از عوامل در انتخاب آنها ناخودآگاه گزینه ها را بازه ای مد نظر گرفته و این طور متصور شده ­اند که همه قیمتها در آن بازه مورد نظر آنهاست.
به همین دلیل و برای غلبه بر تاثیر یک طرفه قیمت ما نیز گزینه های انتخاب مقصد خود را آنگونه انتخاب کردیم که در یک محدوده قیمتی نزدیک باشند.
بر این اساس سه مقصد مورد نظر به این ترتیب می باشند: چین (پکن ۷شب و ۸ روز) ، هند (۷شب و ۸ روز) و ترکیه (آنتالیا ۷ شب و ۸ روز)
برای تعریف گزینه­ های انتخاب هتل بر اساس درجه یا همان ستاره هتل اقدام می نماییم همچنین سعی بر این شد آن تعداد که عمومیت و استقبال بیشتری دارند انتخاب شوند که گزینه ها به ترتیب هتل پنج ستاره، هتل چهار ستاره و هتل سه ستاره می باشند.
همچنین خدمات ارائه شده توسط تور را که می توان شامل موارد زیر دانست به سه دسته کلی کامل، متوسط و حداقل تقسیم می نماییم.
خدمات: ویزا، بیمه سفر، ترانسفر فرودگاهی، ارائه وعده­های غذایی، راهنمای فارسی زبان، سیم کارت، گشت های تفریحی، بازدیدی و تجاری به همراه قبول بلیط اماکن مربوطه یا بدون تقبل بلیط و همچنین نوع هواپیما
۳-۳ شرح روش مورد استفاده برای اولویت بندی
به منظور انجام تحقیق بر مبنای روش ANP ابتدا می بایست ضرایب اهمیت و تاثیر هرکدام از عوامل و گزینه ها را نسبت به هم بدست آوریم.
برای بدست آوردن ضرایب اهمیت عوامل نسبت به هم از روش پرسشنامه استفاده شده است و برای به دست آوردن میزان تاثیر عوامل بر روی هرکدام از گزینه ها از نظرات افراد خبره استفاده شد که به تفصیل در زیر توضیخ داده خواهد شد.
و در نهایت با بهره گرفتن از نرم­افزار Super Decision محاسبات انجام و نتایج به دست آمده است که در ادامه توضیح داده می شود.
۳-۳-۱ پرسشنامه
به منظور شناخت میزان اهمیت هرکدام از عوامل در انتخاب مقصد، هتل و خدمات پرسشنامه ای تهیه و به صورت تصادفی در بین ۵۰ نفر از افراد مراجعه کننده به چند آژانس مسافرتی و همچنین فرودگاه توزیع شد که نتایج آن به صورت زیر می باشد:
شکل۳-۲٫ مقایسه سنی افراد شرکت کننده در پرسشنامه
 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *