دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در واتس‌اپ

چیجوری از واتس اپ واسه تجارت و بازاریابی استفاده کنیم؟

وقتی که صحبت از دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی به میان میاد، تبلیغات در فیس بوک ، اینستاگرام و یا تبلیغات در توییتر به ذهنمون میاد اما امروزه اپلیکیشنایی چون واتساپ و تلگرام هم جایگاه خوبی در دنیای واسه خودشون به دست آوردن.

دیجیتال

شبکه های اجتماعی محلی مناسب واسه بازاریابی و تبلیغات هستن در نتیجه هروز برندا و استارت آپ های بیشتری از پلتفرمایی مثل واتس اپ بیشتر واسه تجارت و برندینگ استفاده میکنن.

اما چیجوری می تونیم به طور موثر و به درد بخور از واتس اپ واسه تجارت و استفاده کنیم؟ واسه جواب به این سوال در اول کمی به معرفی اون می پردازیم. با ویرلن همراه باشین؛

واتس اپ چیه و چیجوری کار می کنه؟

همونطور که می دونین واتس اپ WhatsApp یه اپلیکیشن پیام رسان موبایل مجانیه که با اون می تونین با به کار گیری اینترنت با بقیه کاربران اون چت کنین، فایل و عکس بفرستید یا صحبت صوتی و تصویری داشته باشین. هم اینکه با به کار گیری لیست مخاطبان گوشی شما، لیستی از کسائی که می تونین به اونا پیام بدین رو در اختیارتون میذاره.

موبایل

این اپ در ۱۰۹ کشور ۵۵/۶ درصد کاربر داره و تا فوریه ۲۰۱۴ که فیسبوک اونو به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خرید، به صورت یه نهاد جداگونه و جدا از هم فعالیت می کرد. واتس اپ ورژنایی واسه اندروید، آیفون، مک و ویندوز داره اما حساب شما فقط با شماره موبایل شما فعال می شه و واسه ساخت پروفایل می تونین مستقیماً از حساب فیسبوک تون استفاده کنین.

قیمت

شما سه راه واسه فرستادن پیام، عکس و ویدیو دارین:

چت خصوصی: از این روش می تونین با لیست مخاطبان تلفن همراهتون که کاربر واتس اپ هستن چت کنین، فایل بفرستید یا پیام صوتی بفرستین.

چت گروهی: شما می تونین با بیشترین حد ۲۵۶ نفر تو یه گروه چت کنین و همه اعضای گروه می تونن همه پیاما رو ببینن و جواب بدن.

برادکست: وقتی که شما پیامی رو در لیست برادکست می فرستید، آدمایی از لیست که شماره شما رو در تلفن همراهشون ذخیره دارن پیام شما رو مانند یه پیام عادی می بینن و جواب اونا هم به شکل یه پیام عادی واسه شما نشون داده می شه و افراد لیست جواب همدیگه به پیام شما رو نمی تونن ببینن.

به چه دلیل تجارت و تبلیغات در واتس اپ؟

شاید بهترین دلیل دیجیتال مارکتینگ در واتس اپ این باشه که شاید خیلی از مخاطبان شما از واتس اپ استفاده می کنن و هم اینکه خیلی از کاربران اپای پیام رسان توقع دارن که طی دو سال آینده از چت بیشتر واسه ایجاد رابطه با بیزینسای جور واجور استفاده کنن.

واتس اپ ماهانه ۱/۵ میلیارد کاربر فعال داره و تحقیقات نشون میدن که ۹۸ درصد پیاما باز و خونده می شن و ۹۰ درصد اونا فقط در سه ثانیه اول پس از دریافت باز می شن. هم اینکه ۸۴ درصد اشتراک گذاریای آنلاین حالا از راه کانالای خصوصی اپای پیام رسان انجام می شن.

از اونجا که واتس اپ هنوز فضای اختصاصی واسه تبلیغات یا امکاناتی مانند حساب تجاری واسه بخش تجارت نداره، پس شما باید در بازاریابی خلاق باشین و روش هدف دار خودتون رو به کار گیرید و از محدودیتا در جهت پیشرفت خود استفاده کنین.

با کاربران خود بیشتر تعامل کنین

شمام اینکه می تونین از راه واتس اپ به مشتریان خود رسیدن اجناس جدید، فروشای خاص و اتفاقات هیجان انگیز دیگه در فروشگاه تون رو اطلاع بدین و پیاما و سوالات اونا رو مستقیماً جواب بدین. این کار باعث اعتماد بیشتر مشتریان به شما می شه و ممکنه فروشگاه شما رو به دوستای خود پیشنهاد کنن و در نتیجه کار و کاسبی شما پررونق تر می شه. روش دیگری که می تونین به کار گیرید اینه که از مشتریان خود بخواین با کالاهایی که از شما خریدن عکس و فیلم  جفت و جور کنن و واسه شما بفرستن و واسه برندگان تخفیفات خاص در نظر بگیرین. الان این اپ روشی واسه راه اندازی لینکی واسه چت مستقیم ایجاد کرده که می تونین در سایت، ایمیل یا صفحات اجتماعی خود بذارین اما یادتون باشه که جواب سریع به این جور پیاما مهمه و اگه دیر جواب بدین یا اصلا نتونین جواب بدین اثرات داغون کننده ای واسه برند شما به دنبال داره. تلاش کنین حجم پیاما رو مدیریت کنین و یا زمانای مشخصی رو واسه جواب دادن اعلام کنین.

کمپین تبلیغاتی خود رو راه بندازین و کمبودها رو به فرصت تبدیل کنین

درسته که واتس اپ هنوز کمبودها و محدودیتایی واسه تجارت داره اما بازم یه پیام رسان پرطرفدار با میلیاردها کاربر در سراسر دنیاست و شک نداشته باشین در پیشرفت برند شما خیلی موثره و یادتون نره که تا وقتی که واتس اپ وسایل تجاری لازم رو ایجاد نکرده، کمپینا بهترین و موثرترین راه تبلیغات اینترنتی و بازاریابی هستن و کسائی که با همین امکانات به روش درست فعالیت می کنن موفقن.

همونجوریکه می دونین مثل دیگه سرویسای پیام رسان، بخشی از قدرت واتس اپ اینه که به گوشی موبایل ما که وسیله ای شخصیه وصله و همه جا با ماست. بدین جهت، همه کمپینای تجاری باید بعد شخصی اونو در نظر بگیرن و احترام و اعتماد مخاطبان رو به دست بیارن چون که اعتماد کلید موفقیته.

ادمین

Next Post

شعار تبلیغاتی رستوران و فست فود و نحوه نوشتن اسلوگان رستورانی

ش مارس 14 , 2020
“ موضوعات آموزش روش هدف دار بازاریابی برچسبا تبلیغات رستوران مفاهیم بازاریابی سرفصلای مقاله   رستورانا به اسلوگان نیاز دارن؟ چیجوری شعار تبلیغاتی رستورانی بنویسیم؟ در نوشتن شعار تبلیغاتی رستورانی به ۹ مورد توجه کنین ۱ ) مستقیما مخاطبان مورد نظر رو هدف بذارین ۲ ) از تن صدای درست […]