جهانی شدن اقتصاد

دانلود پایان نامه

54/130
5/30
1340
12/0
6/1
1366
48/1
7/27
1392
88/175
7/34
2-3-5- ریسک
2-3-5-1- مرور کلی
زندگی امروز در حالی ادامه می‌یابد که سایه‌افکنی شرایط عدم اطمینان بر کلیه‌ی امور، به علل مختلف فرایند تصمیم‌گیری را به کلی متحول ساخته است. تغییرات قیمت کالاهای اساسی، تغییر نرخ ارز، تغییر نرخ سود و همچنین تغییر قیمت سهام مواردی هستند که سازمان‌های امروزی دائماً با آن دست به گریبان‌اند. این تغییرات در کنار سایر تغییرات محیطی سازمان‌ها، باعث ظهور نظریات جدید علمی در حوزه‌ی مدیریت‌شده است، تا آنجا که نظریه آشوب مطرح گردیده و سازمان‌ها را در محیطی مملو از پیچیدگی و درعین‌حال قابل مدیریت، تصویر کرده است.
دراین‌بین، علوم مختلف به میدان آمده و هر یک از زوایای تخصصی در گوشه‌ای از ارکان سازمان، شرایطی متعارف را ایجاد کرده‌اند. مهندسی مالی و مدیریت ریسک نیز وظیفه‌ی کنترل ریسک‌های مالی را برعهده‌گرفته و با ارائه راه‌کارهای نوین و استراتژی‌های بدیع توانسته است در این راستا برای شرکت‌های تجاری، غیر مالی و خدماتی و نیز بانک‌های تجاری روشن‌های نظام‌مندی خلق کند.
مقوله‌ی جهانی شدن اقتصاد و از بین رفتن مرزهای اقتصادی، ناگزیر ما را با موضوعات ناآشنای تخصصی مالی، مواجه خواهد ساخت. افزایش روزافزون مراودات و انتقال اطلاعات، خصوصاً با پیشرفت فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک و امروزه مالی- الکترونیک و سایبرفایننس، خود عاملی در جهت افزایش سرعت جهانی شدن اقتصاد می‌باشد. بنابراین ما به بهانه‌ی نداشتن ابزارهای مدیریت ریسک، بعد از این قادر نخواهیم بود تا موضوعات مربوط را نادیده انگاریم و به تحقیقات انجام شده در این خصوص توسط متخصصین مالی ایرانی بی‌توجه باشیم. نگارندگان هنگام جستجوی اطلاعات از طریق شبکه‌ی جهانی به نام بسیاری از محققین ایرانی برخورد نموده‌اند که هر یک در پیشرفت علم مدرن مالی در سطح بین‌المللی سهمی عمده دارند، البته نه در داخل کشور، بلکه خارج از مرزها و برای استفاده‌کنندگان غیر ایرانی.
در حال حاضر شرکت‌های صنعتی و غیر مالی که انواع مواد اولیه و ماشین‌آلات را از خارج از مرزهای اقتصادی وارد می‌کنند و صادرکنندگان کالا خصوصاً نفت که با بازارهای بین‌المللی در ارتباط هستند، از دیرباز با مقوله‌ی ریسک آشنا بوده‌اند و علائم و نتایج آن ‌را با تمام وجود لمس کرده‌اند، اما احتمالاً در فکر راه‌حل‌ها و یا یافتن راه‌حل‌ها به صورتی نظام‌مند نبودند. در این فصل برآنیم تا با معرفی مقوله‌ی ریسک و برشمردن انواع آن به روابط منطقی برای محاسبه و سنجش و نیز روش‌های مدیریت آن بپردازیم و برای آشنایی با مدیریت ریسک به تعریف ماهیت ریسک خواهیم پرداخت و بعدازآن، انواع ریسک‌هایی که یک سازمان با آن مواجه می‌شود برخواهیم شمرد. در بخش بعد، پس از ذکر منابع ریسک، به اهمیت مدیریت ریسک به عنوان یکی از عناصر استراتژی سازمان خواهیم پرداخت و در نهایت به عناصر اصلی مدیریت موفق ریسک اشاره خواهیم کرد.
2-3-5-2- ماهیت ریسک
در جامعه‌ی امروز تقریباً تمام افراد به نحوی با این مفهوم آشنایی دارند و اذعان می‌کنند که کلیه‌ی شئونات زندگی با ریسک مواجه است. ریسک در زبان عرف عبارت است از خطری که به علت عدم اطمینان در مورد وقوع حادثه‌ای در آینده پیش می‌آید و هرچه قدر این عدم اطمینان بیشتر باشد اصطلاحاً گفته می‌شود ریسک زیادتر است.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   شبکه های اجتماعی

2-3-5-3- تعریف ریسک
فرهنگ ورستر، ریسک را «در معرض خطر قرار گرفتن» تعریف کرده است. فرهنگ لغات سرمایه‌گذاری (هیلدرس، 1988) نیز ریسک را زبان بالقوه‌ی سرمایه‌گذاری که قابل محاسبه است، می‌داند.
به عبارت دیگر ریسک، ما را با شرایطی مرکب از خطر و فرصت مواجه می‌سازد و شاید این تعریف را بتوان از جمله کامل‌ترین تعاریف ریسک به حساب آرود، چرا که نه تنها دنیای سرمایه‌گذاری بلکه جهان طبیعت نیز تهدیدها و فرصت‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده است و موجودات به مقتضای سطح شعور و آگاهی‌های خود از این فرصت‌ها در کنار شناخت تهدیدات، استفاده می‌ کنند.
گالیتز ریسک را هرگونه نوسانات در هرگونه عایدی می‌داند (گلایدز، 1996). تعریف مذکور این مطلب را روشن می‌کند که تغییرات احتمالی آینده برای یک شاخص خاص چه مثبت و چه منفی ما را با ریسک مواجه می‌سازد. بنابراین امکان دارد تغییرات ما را منتفع یا متضرر سازد.
گیلب ریسک را این‌چنین معرفی می‌کند: هر پدیده‌ای که بتواند نتیجه‌ی حاصل از آنچه سرمایه‌گذار انتظار دارد را منحرف سازد ریسک نامیده می‌شود (گیلب، 2002).