جزییات فنی از شکسته شدن رکورد فراری ۴۵۸ توسط تسلا؛ پایانی برای دوران سلطنت اسب سرکش ایتالیایی

مجله موتورترند آمریکا به عنوان یکی از مجلات پیشرو دنیای خودروسازی، تو یه رقابت جنجال بر انگیز تسلا مدل ۳ پرفورمنس که قوی ترین و سبک ترین محصول فعلی این شرکت شناخته می شه رو در برابر SUV جدید الکتریکی جگوار یعنی I-PACE EV400 و در آخر شاهکار هنرمندان ایتالیایی یعنی آلفارومئو جولیا کوادریفوگلیو قرار داد.

این تست و بررسی در پیست Willow Spring کالیفرنیا انجام شد و در آخر تسلا تونست به کمک مهندسان خود تنها یه ثانیه کندتر از آلفا یه دور این پیست بزنه. در واقع این اولین بار بود که تسلا به صورت آزمایشی از حالت جدید رانندگی موسوم به حالت مسابقه ای (track mode) رونمایی کرد.

به خاطر همین مهندسان تسلا دست روی دست نگذاشتند و پس از تنها ۶ هفته کار روی این حالت خاص رانندگی، دوباره به این پیست اتومبیل رانی باز گشته ان تا تسلا رو در دستان راننده مشهور مجله موتورترند یعنی رندی پوبست بذارن تا ببینه پس از ۶ هفته کار مدوام تونسته ان مدل ۳ پرفورمنس رو سریع تر بکنن یا خیر.

مهندسین تسلا این بار مدل ۳ پرفورمنس رو به لاستیکای رده بالای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ مجهز کردن که چسبندگی بیشتری به نسبت مدل پایلوت اسپرت ۴S دارن و همینطور در حدود ۱۰mm پهن تر هستن (۲۳۵/۳۵-۲۰). همونطور که در عکس مشخصه، مدل ۳ تونست در عرض ۱:۲۳٫۹۰ یه دور این پیست بزنه. اما این بار تسلا تونست با نسخه پایانی حالت رانندگی مسابقه ای زمان ۱:۲۱٫۴۹ ثانیه رو ثبت کنه.

با ثبت این رکورد، حال تسلا به اندازه یه ثانیه از آلفا سریع تره و وقتی در حدود پورشه کیمن GT4 رو در این پیست به ثبت رسونده. این زمان حتی سریع تر از یکی از برندگان بهترین خودروی راننده محور سال موتورترنده. این رکوردگیری هر ساله به وسیله این مجله برگزار می شه و ویدیوی با عنوان درگ ریس سال به وسیله  موتوررند از اون منتشر می شه. فراری ۴۵۸ ایتالیا که در سال ۲۰۰۹ میلادی به وسیله فراری معرفی شد تونست در این پیست زمان ۱:۲۲٫۳۰ رو به ثبت برسونه.

در همین رابطه رندی پوبست میگه:

با این پیشرفت نرم افزاری به نسبت نسخه قبلی مدل ۳ پرفورمنس ، خودرو کارکرد بسیار بهتری از خود نشون می داد. یکی از کارایی که ما انجام دادیم کاهش تاثیر گذاری سیستم بازیاب انرژی ترمزی از طرف موتور در سرعتای پایین بود. به طور طبیعی کارکرد این بخش در سرعتای بالاتر کم میشه چون باتریا دیگه توانایی ذخیره سازی اینجور میزانی از نیرو رو ندارن. اما در آزمایش اولیه، حتی در سرعتای پایین هم کارکرد این سیستم زیادتر از اندازه لازم واسه رانندگی در پیست بود و وقتی که پا رو از روی پدال گاز بر می داشتم، خودرو بیشتر از نیاز سرعت رو کاهش می داد. اونا اطلاعات رو به من نشون دادن و اندازه ۰٫۳ نیروی g در بین ترمزگیریا به من وارد می شد. این بار با کم کردن این مقدار تلاش کردیم تا اونو مشابه با نیروی ترمزی تولید شده به وسیله موتورهای معمولی کنیم که قدم بسیار بزرگی واسه سریع تر شدن در پیستای اتومبیل رانیه.

در اول نیروی بسیار زیادی به چرخای جلو ارسال می شد که مهندسین تسلا این مقدار رو کم کرده و اونو به چرخای عقبی فرستادن. در مدل ۳ پرفورمنس قدرت و گشتاور خیلی بالایی در حدود ۴۵۰ اسب بخار و ۶۳۸ نیوتن متر هست که می تونه باعث شه تا خودرو به مقدار زیادی لیز بخوره. اما موتور جلو با ایجاد تعادل این مسئله رو بهتر کنه. در هر صورت به کمک لاستیکای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ و کلیپر ترمزهای ساخت برمبو خودرو کارکرد درخشانی بر سر پیچا از خود نشون داد.

می گن این نسخه به وسیله بروزرسانی از راه دور واسه صاحبان تسلا مدل ۳ پرفورمنس در دسترس میشه، پس حالا برتری کارکرد تسلا به مسابقات شتاب و درگ محدود نمی شه و حتی روی پیست مسابقه هم مالکین تسلا می تونن با خیال راحت به جنگ سوپر اسپرتای ایتالیایی برن. دوران سلطنت تسلا بر پیستای اتومبیل رانی شروع شده.

                                                    .

edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

۱۰ شیوه دستیابی به آرامش توسط کارآفرینان موفق

چ آبان ۲۲ , ۱۳۹۸
آرامش و حفظ خونسردی از مواردیست که در هر شرایطی، واسه شما به درد بخور میشه و از طرفی، کارآفرینان موفق می دونن که این مهم، نقش موثری در کنار اومدن با مشکلات داره. مهارت حفظ خونسردی در شرایط سخت، هنریست که مانند خیلی از مهارتای دیگه، فقط از راه تمرین […]