تحقیق درمورد دندانپزشک، بیمارستان، بیمارستان ها، دندانپزشکی

در این صنعت که به معنای دستیابی به خدمات با کیفیت خواهد بود، حمایت خواهد شد. یکی دیگر از الگوهای توسعه توریسم درمانی که در حال ظهور است، استفاده از لیزینگ می باشد. به عنوان مثال، شرکت هلدینگ پنتای(pantai) که یک فراهم کننده مراقبت های بهداشتی در مالزی است، سرمایه گذاری 40 میلیون رینگت مالزی(8/8 میلیون دلاری) را برای عملیات توریسم درمانی اش مورد هدف قرار داده است. این توسعه از طریق موافقتنامه لیزینگی که با شرکت گروه مراقبت های بهداشتی پارک وی سنگاپور دارد، تامین خواهد شد. این موافقتنامه به ارزش 20 میلیون رینگت مالزی و در طی 12 سال پرداخت خواهد شد.
• راه حل های بخش دولتی
روند دیگری که در حال شکل گیری است، گسترش توافقنامه های دو جانبه بین دولت ها و فراهم کنندگان خدمات سلامت بخش خصوصی است. برای مثال در کشور انگلستان شرکت های زیادی در حال تاسیس هستند که کارشان سازماندهی مسافرت درمانی به مقصد ترکیه، کاستاریکا و هند است. این شرکت ها در تماس مستقیم با بیمارستان های این کشورها هستند.
• بازاریابی
در سال های اخیر، توسعه سایت های اینترنتی که مرتبط با توریسم درمانی است، ملموس شده است. البته بیشتر این سایت ها خدمات یک تامین کننده و یا یک مقصد درمانی را معرفی می نمایند. احتمالا در آینده روند این سایت ها به سمت معرفی خدمات متنوع تر و مقاصد گوناگون تغییر خواهد یافت، فراهم آوردن امکان «وان- استاپ- شاپ» برای توریسم درمانی، کلید موفقیت برای دستیابی به چنین درگاهی منوط به توانایی آنها برای تضمین کیفیت خدمات ارایه شده در کشورهای مقصد و ارتقای خدمات پشتیبان در کشورهای محل اقامت توریسم درمانی است. دولت ها نیز به طور روزافزونی در بازاریابی توریسم درمانی مشارکت می نمایند. به ویژه از طریق وزارت بهداشت یا دیگر سازمان های رسمی که به دنبال ایجاد ارزش افزوده برای محصولات توریسم درمانی هستند. از جمله، اعزام پزشکان مجاز و یا نمایندگان کلینیک ها از کشورهای درحال توسعه به کشورهای منتخب برای کمک به بیماران به منظور برقراری ارتباط با بیمارستان های بالقوه و یا دیگر مراکز درمانی. برخی از این گروه های بازاریابی برای ارتقای توریسم درمانی در نمایشگاه های تجاری شرکت می کنند و به نظر می آید که این روند در آینده گسترش یابد. برخی کشورها مانند اردن، در سفارتخانه های خود به منظور توسعه گردشگری درمانی قرار ملاقات هایی را در نظر می گیرند.
• پرداخت هزینه های توریسم درمانی
در حال حاضر هزینه های مسافرت جهت درمان توسط خود بیماران پرداخت می شود. در آینده، جهانی شدن بازار مراقبت های پزشکی، احتمالا منجر به افزایش توافق های بیمه ای برای پوشش هزینه های مراقبت های بهداشتی خارج از کشور خواهد شد، این پدیده مسافرت بیماران بین کشورهایی که این چنین توافق هایی با یکدیگر دارند را افزایش خواهد داد و در عین حال موجب بروز محدودیت هایی برای کشورهایی می شوند که چنین هزینه هایی را پوشش نمی دهند. در کوتاه مدت، این پدیده موجب قوت گرفتن سفرهای منطقه ای توریسم درمانی به دلیل وجود مناسبت های موجود بین کشورهای منطقه مورد نظر خواهد شد مثلا در منطقه اتحادیه اروپا.
• ائتلاف و تخصص گرایی
شواهد نشان می دهد که کشورهای زیادی سعی دارند تا با افزودن بر وسعت ارائه خدماتشان در توریسم درمانی، سهم خود را از این بازار افزایش دهند، اما در هر حال کشورهایی که علاقمند به حضور در این بازار هستند، باید محصولات پایه توریسم درمانی را در کشورشان فراهم نمایند. تمایل داشتن خدمات گردشگری درمانی توام با خدمات گردشگری تندرستی در برخی از کشورهای دیگر به این معناست که در آینده مرزهای بین این دو بخش کمتر قابل تشخیص خواهند بود. در عین حال در برخی از مقاصد، تخصص های بیشتری فراهم می آید، همان گونه که کیفیت خدمات در مقاصد، رشد بیشتری می یابد. این امر به ویژه برای کشورهایی که قادر نیستند خدمات با هزینه پایین و یا کیفیت بالا ارائه نمایند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سطح قابل قبولی از تخصص در یک یا دو زمینه مهم توریسم درمانی به چنین مقاصدی، این امکان را خواهد داد تا با سرمایه گذاری منطقی با تامین کنندگان پیشرو بطور موثر رقابت کنند.

2-4-5 مروری بر توریسم درمانی در برخی کشورها
در این بخش نگاهی بر 10 مقصد برتر توریسم درمانی دنیا داریم.(سلیمانی،1392)
• برزیل : در زمینه جراحی های زیبایی مقام اول پرگردشگرترین کشور دنیا را در اختیار دارد. نه تنها شهرهای بزرگ برزیل از قبیل سائوپائولو و ریودوژانیرو، بلکه شهرهای کوچکتر برزیل نیز سالانه میزبان تعداد زیادی توریست درمانی است که انواع جراحی های زیبایی را با قیمت 3000 تا 6500 دلار به مراجعان ارائه می دهند.
• کاستاریکا : سرزمین آتشفشان ها و جاذبه های بکر گردشگری جهان هرساله 15 درصد از گردشگران درمانی جهان را به منظور ارائه خدمات پزشکی، به ویژه جراحی های زیبایی و دندانپزشکی جذب می کند. شهر سن خوزه و مناطق اطراف آن محل سکونت تعداد زیادی از پزشکان و دندانپزشکان مجرب است. همچنین این کشور جزء پنج مقصد برتر گردشگری منطقه آمریکای جنوبی نیز به شمار می آید.
• مجارستان : بهشت زیست محیطی و سرزمین چشمه ها و دریاچه ها قرار دارد که بیشترین تعداد گردشگر درمانی در زمینه دندانپزشکی در جهان است. ارائه خدمات درمانی در این کشور محدود به پایتخت نبوده و در سایر شهرها نیز انواع خدمات دندانپزشکی شامل جراحی های زیبایی فک و دندان و ه
م
چنین ایمپلنت ارائه می گردد.
• هند : سرزمین رنگ ها و مزه های گوناگون یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری درمانی است. این کشور در خصوص جراحی قلب و پیوند استخوان، ران و دیگر زمینه های پزشکی پیشرو می باشد. در طول سالهای 2005 و 2006 هیچ کشوری در توریسم درمانی قابل مقایسه با هند نبوده است. هزینه درمانی در هندوستان بسیار پایین تر از هزینه خدمات پزشکی در کشورهای توسعه یافته ای چون آمریکا و انگلستان می باشد. این کشور دارای یکی از مراکز بزرگ جراحی های زیبایی، دندانپزشکی، پیوند مغز استخوان و درمان سرطان ها می باشد که مجهز به آخرین تجهیزات الکترونیکی و تشخیص بیماری است.
• مالزی : این کشور با جذب سالانه حدود 250 هزار گردشگر درمانی رقیب جدی برای کشورهای همسایه چون هند و تایلند بوده و ارائه دهنده امکانات پزشکی مناسب با هزینه های بسیار خوب است. در این کشور خدمات درمانی همچون یک سری آزمایشات شامل آزمایش خون، تست، سنجش تراکم استخوان، اشعه ایکس از قفسه سینه و تردمیل با هزینه 350 دلار انجام می پذیرد، در مقایسه با 2500 دلاری که برای همین آزمایشات در آمریکا پرداخت باید گردد.
• مکزیک : این کشور یک مقصد مناسب برای گردشگران درمانی در آمریکاست و بیش از 70 درصد بیماران آمریکایی که در مکزیک تحت درمان قرار می گیرند، در جنوب غربی کالیفرنیا، تگزاس و آریزونا ساکن هستند. بیماران ساکن در این مناطق با حداکثر دو تا شش ساعت رانندگی وارد مکزیک شده و پس از دریافت خدمات درمانی به خانه باز می گردند. بیشترین خدمات درمانی گردشگران مکزیکی شامل چکاپ کامل و خدمات دندانپزشکی است که با قیمت بسیار پایین تر از مراکز درمانی داخل آمریکا ارائه می شوند.
• سنگاپور : این کشور از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان دارنده بهترین سیستم پزشکی در آسیا و ششمین سیستم پزشکی برتر در دنیا معرفی شده است. تحقیقات پیشرفته و اعتبار بین المللی در زمینه پزشکی، ایمنی، مورد اعتماد بودن از جمله نقاط قوت صنعت توریسم درمانی در سنگاپور می باشد که این کشور را تبدیل به یکی از مراکز اصلی جذب گردشگران درمانی کرده است. تعداد زیادی از بیماران از کشورهای همسایه نظیر مالزی و اندونزی به این کشور سفر کرده اند و تعداد گردشگران از کشورهای هند و چین، کشورهای جنوب آسیا و خاورمیانه نیز در حال افزایش است. در اواخر سال 2006 بیمارستان های سنگاپور موفق به دریافت گواهینامه اعتبار از سوی کمیسیون مشترک بین المللی آمریکا(JCI) شدند و هم اکنون در تلاش جهت اخذ گواهی های مشابهی در سیستم های اروپایی و آسیایی هستند.
• کره جنوبی : این کشور برای ارائه خدمات در زمینه جراحی ستون فقرات، سرطان و جراحی های زیبایی هر ساله تعداد زیادی گردشگر از سایر کشورها جذب می کند. بیشتر بیمارستان های کره جنوبی به شکل کامل مجهز به امکانات دیجیتال هستند و مرکز پزشکی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه بوسان بیشترین تعداد بیماران خارجی را جذب می کند.
• تایلند : گردشگری درمانی یک بخش در حال رشد از صنعت گردشگری تایلند به حساب می آید. هزینه درمان در بیمارستان های تایلند در مقایسه با آمریکا بسیار پایین است و در عین حال خدمات پرستاری و مراقبت های پزشکی در سطح بالایی ارائه می شود. برخی بیمارستان های تایلند آمادگی ارائه خدمات گردشگری درمانی به 22 زبان دنیا علاوه بر زبان انگلیسی را نیز دارند.
• ترکیه : این کشور با دارا بودن امکانات پزشکی در سطح عالی و پزشکان آموزش دیده در غرب، هر ساله میزبان تعداد فراوانی از بیماران خارجی است. دولت ترکیه نیز تدابیر فراوانی برای ارائه خدمات درمانی با کیفیت، امکانات عالی و پرسنل مجرب را به اجرا می گذارد.
2-5 توریسم درمانی در ایران
ایران حسب تقسیم بندی سازمان جهانی جهانگردی در منطقه «جنوب آسیا» قرار دارد. 8 کشور افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا همراه با ایران در این منطقه قرار دارند. سازمان جهانی جهانگردی دارای 6 منطقه است که عبارتند از : آفریقا، آمریکا، شرق آسیا و اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه و جنوب آسیا.(جباری،1387)
ایران از موهبت تاریخ و فرهنگ غنی برخوردار است. با داشتن بیش از یک میلیون بنای قدیمی، ابنیه و اماکن تاریخی و تنوع فراوان اقلیمی همراه با قابلیت های بسیار در عرصه گردشگری، کشوری کم نظیر است، اما بر خلاف تمامی این قابلیت ها، سهم ایران از درآمد گردشگری جهان بسیار ناچیز و به میزان 001/0 درصد است. آمار مسافران خارجی ورودی به کشور توسط چهار مرجع( اداره کل اتباع خارجه نیروی انتظامی، اداره کل اتباع خارجه وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان گمرک کشور ) جمع آوری می شود. در سال 1385 تعداد گردشگران خارجی وارد شده به کشور بیش از 7/2 میلیون نفر بوده که نسبت به سال قبل، افزایشی برابر 8/44 درصد داشته است.(منظم،1388)
این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همان سال تعداد گردشگران ورودی به ایران را 1،816،900 نفر اعلام کرده است. بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده توسط گمرک ایران مربوط به اواخر بهمن ماه 1386 تعداد مسافران خارجی ورودی به کشور 1،742،398 نفر بوده است که برای دستیابی به تعداد گردشگران باید ضریب 50 درصد را در آن اعمال نمود. به این ترتیب این تعداد بالغ بر 871،000 نفر می گردد. در مقابل سالیانه حدود 4 میلیون و 200 هزار نفر برای گردشگری به خارج از کشور سفر می کنند، یعنی تراز گردشگری کشورمان به شدت منفی است و بخش گردشگری نه تن
ها ارزآوری ندارد بلکه بدهی ارزی نیز ایجاد می کند.(جباری،1387)
بر اساس تحلیل انجام شده، تراز کل گردشگری کشور به لحاظ تعداد بالغ بر 4،558،975 نفر منفی است یعنی گردشگر خارجی ورودی به کشور حدود یک پنجم گردشگر ایرانی خروجی از کشور می باشد. البته لازم به ذکر است با تغییرات سیاسی کشور و روی کار آمدن دولت جدید این روند نیز دچار تغییر شده و در یکسال اخیر افزایش 100 درصدی ورود گردشگران به کشور را شاهد هستیم.(منظم،1388)
در خصوص توریسم درمانی نیز باید گفت، از سال ها پیش بیماران مختلفی از کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای درمان به ایران می آمدند. دلایل آنان برای درمان در ایران بسیار متنوع و شامل بازدید فامیلی در حین درمان، فقدان برخی درمان های خاص در کشورهای خودشان، کیفیت بالای درمان در ایران نسبت به کشورهای منطقه و قیمت های مطلوب برای درمان بوده است. در حال حاضر نیز سالیانه تعداد زیادی گردشگر خارجی برای درمان وارد ایران می شوند اما آمار دقیقی از ورودشان وجود

                                                    .

ادمین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تحقیق درمورد صنایع دستی، میراث فرهنگی، قلب و عروق، برنامه چهارم توسعه

ی دی ۲ , ۱۳۹۷
ندارد. از طرف دیگر هیچ آمار دقیقی در خصوص بیماران خارجی درمان شده در ایران چه در مراکز درمانی خصوصی و چه مراکز دولتی وجود ندارد. از عوامل محرک این صنعت، می توان به پایین بودن هزینه های درمان در ایران، امکان ارائه خدمات درمانی پیشرفته قلب و عروق، پیوند […]