تبلیغات کلیکی (PPC) یا Pay Per Click چیست؟

چه جز آدمایی باشین که در مورد  می دونین و دوست دارین بیشتر از اون بدونین، و چه جزو آدمایی باشین که احتمال می بدید بخواین از PPC واسه بازاریابی کار و کاسبی تون استفاده کنین، اما نمی دونین از کجا باید شروع کنین، جای درستی اومده اید!

این مقاله، اولین سری از سری مقالات آموزش تبلیغات کلیکی یا PPC وب سایت Modir TVه. با «» همراه باشین.

بسیار ! اول از همه اجازه بدین که تبلیغات کلیکی رو تعریف کنیم و بعد از اون به بررسی کامل این روش تبلیغاتی و روش کارکرد اون بپردازیم:

تبلیغات کلیکی (PPC) چیه؟

PPC یعنی Pay Per Click، یعنی پرداخت به ازای (هر) کلیک. در این روش، شما به ازای هر بار کلیک روی تبلیغات تون، مبلغی رو پرداخت می کنین. در واقع PPC یه روشه که شما با اون می تونید واسه وب سایت خود بازدید «بخرین». به جای این که به صورت طبیعی و ارگانیک این کار رو انجام بدین (البته منظورمون بازدید فیک و جعلی نیس، فقط منظورمون اینه که مستقیما واسه بازدیدتان پول می بدید).

تبلیغات کلیکی در موتورهای جست و جو (مانند Google Adwords)، محبوب ترین روش تبلیغات کلیکی یا PPCه. در این روش شما می تونید کلمات کلیدی مربوط به کار و کاسبی تون رو به گوگل بدین و در بالاترین جایگاه یافته های جست و جوی اون کلمات کلیدی باشین، و به ازای هر کلیک که دریافت می کنین، مبلغی از شارژ حساب تون کم می شه.

مثلا ما کلمه ی کلیدی «» رو اگه انتخاب کنیم، با تبلیغ های زیر رو به رو می شیم:

 PPC در گوگل
یافته های جست و جوی «بلیط هواپیما»

نتایجی که در کنارت اون ها علامت Ad با کادر سبز رو مشاهده می کنین، از این روش تبلیغاتی استفاده کرده ان. اگه روی هر کدامشون کلیک کنین، مبلغی از شارژ Adwords اون ها کم می شه. در بیشتر موارد، مبلغی که به ازای هر کلیک پرداخت می کنین مبلغی پایینه (اگه کمپین تون رو اصولی ببندین)، اما با در نظر گرفتن تغییرات چند وقت گذشته قیمت دلار، بهتره کمی بیشتر دست به ماشین حساب شید!

این که چقدر کمپین شما موفق و به صرفه باشه به المان های زیادی بستگی داره. مثلا این ۳ مورد:

  • تحقیقات کلمات کلیدی مناسب + انتخاب بهترین ترکیب کلمات
  • اجرای درست تنظیمات مربوط به کمپین (هدف گذاری، زمان بندی و…)
  • طراحی استاندارد و بهینه ی لندینگ پیج، طوری که Conversion Rate بالایی داشته باشه.

گوگل خیلی دوست داره که شما یه کمپین هوشمندانه و در رابطه طراحی کنین (در آخر نمی خواهد اون هایی که در گوگل سرچ می کنن، محتوای بی ربط یا به درد نخور ببینن)، پس هرچه بهینه تر کار کنین، هزینه ی کمتری هم واسه Adwords پرداخت می کنین.

تبلیغات گوگلی یا Google Ads چیه؟

تبلیغات گوگلی یا Google Ads که قدیم اون رو با نام گوگل ادوردز (Google Adwords) می شناختیم، محبوب ترین سیستم تبلیغات PPC در دنیاست که به شما اجازه می دهد در موتور جست و جوی گوگل و خیلی از وب سایت ها تبلیغ کنین.

هر زمان که کسی در گوگل چیزی سرچ می کنه، گوگل از بین استخر بزرگی از تبلیغ ها، تعدادی رو انتخاب می کنه و در یافته های جست و جو نمایش می دهد. این که کدوم تبلیغ ها رو انتخاب کنه بستگی به فاکتورهای مختلفی داره که شما می تونید در مقاله ی اینفوگرافی Google Adwords اون رو بخونین.

بقیه روش های PPC

کلا اگه واسه تبلیغات تون به ازای هر کلیک، مبلغی رو پرداخت کردین، روش پرداخت شما PPC  هست. مثلا روش های دیگری هستن که به ازای هر بار نمایش تبلیغ شما، یا نصب اپ شما یا مواردی توافقی از جمله تعداد smsهای دریافت شده بوسیله شما مبلغی رو دریافت می کنن که هیچکدام PPC نیستن.

چند مثال از رایج ترین روش های تبلیغاتی کلیکی واسه شما می زنیم:

  • تبلیغات کلیکی بنری: شرکت هایی مانند ای نتورک، صباویژن، تپسل و… در ایران و Google Ads در دنیا، از شما بنر می گیرند و در وب سایت های مورد نظر شما اون ها رو منتشر می کنن. به ازای هر کلیک مبلغی از شما دریافت می شه که مبلغ اون به المان های مختلفی بستگی داره.

    مثلا اگه شما بخواین تبلیغتان فقط واسه تهرانی ها نشون داده شه، فقط در وب سایت های هنری باشه، فقط در فلان ساعت ها دیده شه و…، باید مبلغ بالاتری واسه هر کلیک بپردازید.

  • تبلیغات همسان – کلیکی: اگه تبلیغ شما طوری باشه که انگار بخشی از محتوای وب سایت تبلیغ کننده س، شما از راه تبلیغات همسان استفاده کرده اید. مثلا فرض کنین مقاله ای در مورد «مهاجرت تحصیلی به کانادا» در وب سایت Felan درج شده. در انتهای مقاله و در باکس مقاله های در رابطه، مقاله ای از شما با عنوان «۰ تا ۱۰۰ اخذ ویزای تحصیلی کانادا» درج شده (طوری که با یه نگاه بشه فهمید که این مقاله به خاطر همین وب سایت نیس)، کاربر روی این مقاله کلیک می کنه و شما در اون مقاله (علاوه بر ارائه ی محتوای بی طرفانه) طوری اون رو با خدمات حقوقی مهاجرتی خود آشنا می کنین. به دلیل اینکه این نوع تبلیغ ها اصلا مثل تبلیغ نیستن و انگار بخشی از محتوای همون وب سایت تبلیغ کننده ان، و از طرفی رابطه محتوایی با محتوای سایت مبدا دارن، معمولا توقع داریم که تعداد کلیک ها (به نسبت تعداد نمایش) بیشتر باشه.
  • تبلیغات کلیکی اینستاگرام و تلگرامی: تبلیغی رو در اینستاگرام یا تلگرام منتشر می کنین و با به کار گیری ابزارهایی مثل gl (که دیگه نیس)، bit.ly و… تعداد کلیک ها رو برآورد و هزینه رو به ازای هر کلیک پرداخت می کنین.
  • تبلیغات کلیکی ویدیویی: ویدیوی تبلیغاتی شما در یوتوب یا آپارات و… (قبل از پخش ویدیوی مورد نظر مخاطب) پخش می شه. اگه کاربر روی لینک اون کلیک کرد، هزینه ای رو واسه اون می پردازید.
  • تبلیغات کلیکی پیامکی: تبلیغات پیامکی با روش پرداخت کلیکی هم یکی از راه های دیگه PPC می باشه.

نکته: تبلیغات کلیکی یا PPC، یه «روش تبلیغاتی» به حساب نمی آید. بلکه یه نوع روش «پرداخت هزینه ی تبلیغاته».

 

  • Follow
Posted in دسته‌بندی نشده

ادمین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

راهنمای خرید تجهیزات پزشکی ، تخت ماساژ و تخت پوست و زیبایی

ش دسامبر 14 , 2019
تجهیزات پزشکی به هرگونه وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین آلات، وسایل کاشتنی، مواد، معرف‌ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم‌افزارها اطلاق می‌شود که توسط تولیدکننده برای انسان (به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل) جهت حداقل یکی از اهداف زیر ارائه می‌گردد: تشخیص، پیشگیری، پایش، درمان یا کاهش بیماری تشخیص، پایش، […]