تیر ۱۵, ۱۳۹۹

تاثیر جنگ تجاری آمریکا بر بازار خودروی چین؛ موقعیت خاص برای خودروسازان ایرانی

نزدیک به سه دهه س که بازار خودروی چین همیشه روندی صعودی داشته و هر ساله در مقایسه با سال قبل بزرگ تر شده. اندازه پیشرفت بازار خودروی این کشور به حدی خیره کننده بوده که در سال ۲۰۰۹ از آمریکا سبقت گرفته و از اون تاریخ تا الان همیشه عنوان بزرگ ترین مارکت رو در اختیار داشته.

اما امسال وضعیت کمی متفاوت بوده و شاید روند صعودی بازار خودروی چین متوقف می شه. براساس گزارشی که تازگیا در پایگاه خبری رویترز منتشر شده، در ماه اکتبر امسال اندازه تحویل فروش اتومبیلای نو به اندازه ۱۱٫۷ درصد کم شده. در صورت موندگاری این روند، واسه اولین بار از سال ۱۹۹۰ به این طرف، تماشاگر افت فروش مدلای جدید در پر جمعیت ترین کشور جهان هستیم.

انجمن خودروسازان چین (CAAM) رشد سه درصدی رو واسه بازار خودروی این کشور در سال ۲۰۱۸ پیش بینی کرده بود. طبق آمار از اول ژانویه تا اکتبر، در کل ۲۲٫۸۷ میلیون دستگاه شکلای جور واجور اتومبیل به وسیله چینیا خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، این رقم ۰٫۱ درصد افت کرده.

علاوه بر این در ماه اکتبر امسال ۲٫۳۸ میلیون دستگاه خودرو در چین به فروش رسیده که این رقم هم واسه چهارمین ماه متوالی روندی نزولی داشته، هم اینکه از سال ۲۰۱۲ به این طرف، اندازه فروش خودروهای جدید در ماه اکتبر بیشترین افت رو نشون میده.

آقای Yale Zhang که مدیریت یکی از موسسات مشاوره ای رو رو دوش داره، در مورد اتفاقات بازار خودروی چین گفته:

به نظر می رسه شرایط تا آخر سال خوب نیس، چون بازار ضعیف بوده و رقم مورد مقایسه ای که سال قبل ثبت شده، بالا هستش.

آقای ژانگ اضافه که در صورت اتخاذ بعضی تصمیمات از طرف خودروسازان و آسون کردن فرایندهای مربوط به خریداری اجناس، این امید هست که نمودار بازار صعودی شه. به باور ایشون اگه تولیدکنندگان مساعدت و همراهی نکنن، اندازه فروش واقعا بد می شه.

در کنار عوامل داخلی، جنگ تجاری با آمریکا و افزایش تعرفه ها هم می تونه یکی از دلایل افت بازار خودروی چین باشه.

رویترز مدعی شده که تعدادی از خودروسازان چینی، واسه جذب مشتریان بیشتر تخفیفای زیادی ارائه می کنن. به این منظور اونا دست به دامان دولت شده و خواهان کاهش قابل توجه مالیات خرید مدلای کوچیک هستن.

خبر خوش اینکه این وسط اندازه فروش مدلای برقی و هیبریدی شارژی (PHEV) در ۱۰ ماه گذشته از سال ۲۰۱۸ با ۷۵٫۶ درصد افزایش به حدود ۸۶۰,۰۰۰ دستگاه رسیده که یه رکورد حساب می شه.

موقعیت هدف دار واسه خودروسازان ایرونی

در اینجور شرایطی انگار ایران به عنوان بزرگترین بازار صادراتی خودروسازان چینی از شرایط خاصی برخورداره، اما ممنوع بودن واردات خودرو در تیرماه سال جاری و رشد اندازه ارز، باعث افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی شد. بدین ترتیب فرصت واسه گرفتن سهم بازار وارداتی ها به وسیله چینی ها جفت و جور شد اما چینی ها با حذف شرایط فروش اقساطی خود، نتونستن تا از این شرایط بیشترین بهره رو ببرن و حالا تمایل مشتریان به سمت خودروهای وارداتی دست دوم زیاد شده.

اما با مشخص شدن شرایط اقتصادی و سیاسی پس از ۱۳ آبان حالا شاید فرصت چانه زنی واسه خودروسازان ایرونی جفت و جور باشه تا با به کار گیری بازار داخلی نه خیلی پر رونق چین، قرارداده های خود رو با دو طرف چینی تمدید کرده و همکاری رو در شرایط تحریم محکم تر از قبل ادامه. چیزی که روشنه اینکه خودروسازان چینی حالا در شرایط سختی گرفتار شدن و بازار ایران می تونه یکی از راه های برون رفت واسه ایشون باشه، اما باید دید که شرکتای ایرونی از هوشمندی کافی واسه جلب نظر طرف چینی بهره مند هستن یا خیر؟