برند بوک (Brand Book) یا کتابچه برند چیست و چه اِلِمان‌هایی دارد؟

تصور کنین که شخصی به شما یه کارت ویزیت بسیار شیک و شکیل رو می دهد و از شما می خواهد که به همکاری با اون فکر کنین. شمام کارتش رو می گیرید و وب سایت، بروشورها، تصاویر و… اون رو بررسی می کنین؛ اما…! بعد از این گشت و گذار، حس فردی رو داریم که انگار به اون نشانی اشتباهی داده ان! انگار به ما دروغ گفته ان؛ انگار صاحب کارت یه شخصه و صاحب وب سایت، فردی دیگه! حس می کنیم همون کیفیتی رو که از کارت ویزیتش می بینیم، مثلا در وب سایتش نمی بینیم و…

چیجوری جلوی این اتفاق رو بگیریم؟

واسه نابود کردن این احساس، ما نیاز داریم که همه چیز رو کامل کنیم، گویی که همه ی اون ها به یه زبون صحبت می کنن؛ انگار که همه ی اون ها از یه خونواده هستن، از یه مجموعه هستن. مواردی مثل:

  • وب سایت
  • عکس ها
  • لوگوها و آرم ها
  • رنگ بندی ها
  • فعالیت های بازاریابی
  • شعارها و ادعاهای برندتون
  • نوع برخورد شما با مشتری
  • لحن نوشته هاتون
  • و…

باید به صورت کامل و تو یه جهت باشه. وگرنه شما نمی تونید ادعا کنین که یه برند دارین. قبل از این در مقاله «برند چیه؟» و «» در مورد تمام معنی برند و برندینگ صحبت کرده بودیم. در سری مقالات برندینگ هم تلاش کرده ایم تا در مورد جنبه های جور واجور برندینگ و ترفندها و مبانی اون صحبت کنیم. اما امروز می خوایم تا در Modir TV، شما رو با بخشی از برندینگ آشنا کنیم به نام «».

برند بوک چیه؟

برند بوک (Brand Book) یا کتابچه برند، مجموعه ای جمع آوری شده از یه سری اصول و قوانین است که به این سوال جواب می دهد: «برند شما چیجوری و چیکار می کنه؟».

برند بوک شامل چه مواردی ست؟

کتابچه برند (Brand Book) شامل موارد زیره:

  • نگاه کلی به گذشته شخصیت و اهداف برندتون
  • واژه شناسی برند (Brand Terminology)
  • لوگو، آرم و شعار ثابت تبلیغاتی (به همراه توضیح اون، که به چه دلیل این لوگو؟ به چه دلیل این شعار؟)
  • مثال هایی از حالت درست و نادرست لوگوی شما (تصویر زیر رو ببینین.)
  • رنگ برند شما
  • فونت اختصاصی برند
  • کارت ویزیت، روش طراحی اون و مفاهیم درون اون
لوگوی همراه اول، در این موقعیت ها نمی تونه (نباید) قرار بگیره.

اگه تازگیا برندتون رو راه اندازی کردین، همین المان ها می تونه صورت کلی برندتون رو مشخص کنه؛ اما جزییات بیشتری مانند گزینه های زیر هم در کتابچه برند، قرار می گیرد:

  • ساختار تبلیغات محیطی، مانند:
  1. ساختار تابلوهای اصلی و نمایندگی ها
  2. تابلوهای راهنمای ورودی ها
  3. معماری داخلی
  4. ساختار برگزاری همایش ها، سمینارها و…
  5. پرچم ها
  6. ساین برده ها
  7. استندها و بنرهای تبلیغاتی
  8. ساختار تبلیغات ویدیویی
  9. ساختار عکس ها در متریال های تبلیغاتی
  10. چگونگی ی به کار گیری لوگو به عنوان زیرمجموعه و Co-Branding
  11. ساختار زیرنویس تلوزیونی
  12. ساختار ایمیل
  13. سبک نوشتن متن های تبلیغاتی و کپی رایت ها
  14. و…
ساین بوردهای همراه اول
ساین بوردهای همراه اول

ساختار فایل های PDF راهنمای خدمات همراه اول

  • ساختار بسته بندی اجناس، مانند:
  1. بسته بندی کالا
  2. ساختار ساک های دستی
  3. وسایل نقلیه حمل و نقلی
فواصل و اندازه های لوگو در کارت بانکی انصار

  • ساختار نقاط فروش، مانند:
  1. ساختار استندهای نمایشگاهی
  2. ساختار غرفه نمایشگاهی
  3. لباس فرم کارکنان
  4. تیپ هدایا
  • سبک عکس ورداری
  • ساختارهای کلی وب سایت
  • راهنمای ویرایشگران، گرافیست ها و کپی رایترها

این قوانین و قوانین که واسه برندتون طراحی کرده اید باید به گونه ای باشه که ویرایشگران، کپی رایترها، گرافیست ها، عکاسان و… دستشون واسه خلاقیت باز باشه، اما یکی سری چارچوب بندی های ثابت، اون ها رو طوری کامل سازی و هدایت کنه که تداعی کننده برند شما باشه.

بهترین زمان واسه نوشتن برند بوک

بهترین زمان واسه طراحی و نوشتن کتابچه برند، وقتی ست که بوسیله یه آژانس برندینگ، هم زمان با شروع فعالیت های آژانس بازاریابی (که با اون کار می کنین) و هم زمان با طراحی لوگوی شما نوشته شه. به این صورت فعالیت های شما یه پارچگی بیشتری دارن.

برند بوک، قابل تغییره!

پس از نوشتن برند بوک، ایرادی نداره که بعدا بخواین بازم روی اون کار کنین. به طور مثال واسه بهبود و پیشرفت برندتون، می تونید یه گرافیست رو ( گرافیستی که کار طراحی برند بوک شما رو انجام داده) به کار بگیرین و اگه لازم شد، تغییراتی رو در برند بوک خود اعمال کنین. همیشه راه رو واسه بهتر شدن خودتون و برندتون باز نگه دارین. (بهتره همه ی این مراحل رو به یه آژانس برندینگ بسپارین.)

برند بوک، واسه جلوگیری از اتلاف هزینه

واسه ، ، و تقریبا همه ی فعالیت های تبلیغی تون، شما به سوم شخص هایی مانند گرافیست ها، کپی رایترها، تبلیغات چی ها و… نیاز دارید.

احتمال بسیار زیادی هست که اگه خودشون بخوان واسه شما به صورت سرخود، یه بنر، شعار، بیلبورد، لیوان و… طراحی کنن، معنی اصلی برند شما رو متوجه نشن و طرح هایی رو بسازن که هم جهتی با برند شما نداره یا حتی بعضی وقتا در خلاف جهت اهداف اصلی برند شماس!

با به کار گیری کتابچه برند، از بعضی از اشتباهات عادی اون ها و در نتیجه هدر رفت هزینه و زمان خودتون جلوگیری می کنین.

  • Follow

ادمین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تبلیغات کلیکی (PPC) یا Pay Per Click چیست؟

ش آذر ۲۳ , ۱۳۹۸
چه جز آدمایی باشین که در مورد  می دونین و دوست دارین بیشتر از اون بدونین، و چه جزو آدمایی باشین که احتمال می بدید بخواین از PPC واسه بازاریابی کار و کاسبی تون استفاده کنین، اما نمی دونین از کجا باید شروع کنین، جای درستی اومده اید! این مقاله، […]