مهر ۴, ۱۳۹۹

برندینگ (Branding) یا برندسازی چیست؟

برندسازی یا برندینگ (Branding)، بحث داغی که در همه ی جلسه های کاری و کافی شاپ ها و پارکینگ های شرکت های جور واجور و هر جای دیگه…، بوسیله مدیران هر مجموعه ای تا دلتون بخواین شنیده می شه که خیلی مهمه و باید به اون توجه کنیم و بودجه خرج کنیم و…

در کشور ما هم صحبت از و برندینگ و مشاوره اون کم نیس. به قول یکی از دوستان: “یکی بود یکی نبود، یه کشوری بود که مشاورای برندینگش از برنداش بیشتر بودن…!”

در اول این مقاله خود رو نیاز به گفتن این نکته میدونیم که معنی برندسازی با برندینگ از دید علمی و اجرایی فرق داره، که به اشتباه به جای همدیگه هم استفاده می شه، پروسه برندسازی بیشتر متمرکز روی ایجاد و افزایش سطح آگاهی برنده و بواسطه برنامه های تبلیغی و تبلیغاتی به ثمر میشینه و طراحی هویت برند بخش اساسی این پروسه حساب می شه.

اما برندینگ به فر آیند مادری می گن که در کل منتهی به خلق ارزش مطلوب ما واسه مشتریه، تموم چیزی هایی که مشتری در مورد هویت تجاری شما، شامل حس، تجربه و تداعیات ذهنی باید بدونه یا احساس به درک کنه، شامل این مجموعه فعالیت هاست، در این مقاله ما واسه جلوگیری از این پیچیدگیا، برندسازی رو برابر برندینگ قرار دادیم، و هر جا برندسازی ذکر می شه، منظور ما همون برندینگ هستش.

بمونه که خیلی ها هنوزم نمی دانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی نیس!

نمی دانند که کل کار برندینگ به زبون ساده اینه که شما قراره “تصور” مردم رو نسبت به برندتون به شکل خاصی دربیارین، خاص شید و بنا به دلایلی، آدمایی (خاص یا عام) به سمت شما بیان و سراغ برنده های دیگه نرن.

در تموم این راه، همه ی اِلِمون های چشمی برندتون از لوگو و فونت بگیرین تا مدل طراحی کارت ویزیت و بروشورتان، فقط و فقط یه وسیله واسه برندینگ هستن و نه کل برندینگ!

از کجا شروع کنیم؟

دکتر امیر اخلاصی در کتاب اصول برندسازی خود میگه، واسه ایجاد برند، ۸ وسیله در اختیار مدیران بازاریابی قرار داره تا از راه اون با مشتریان رابطه برقرار کرده و یه برند قوی در بازار بسازن:

  • تبلیغات
  • روابط عمومی
  • پیشبرد فروش
  • بازاریابی مستقیم
  • فروش شخصی
  • بسته بندی
  • رویدادها و اسپانسرینگ
  • خدمات مشتری

کلا برندینگ، فرآیندیه که درزمان اون به جایگاه احساسی و عاطفی یه محصول یا خدمت اضافه می شه،

بدین وسیله ارزش اون واسه مشتریان و بقیه ذی نفعان افزایش می یابد.

به نظر بزرگان میدون برندسازی یا برندینگ:

برندینگ حاصل پیام ها و گزارش های رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیام ها بیشتر و محتوای اون ها مطلوب تر باشه، نام تجاری قوی تر می شه.

اَل ریس، لورا ریس، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

برندینگ دانشیه که با برتری دادن به یه ) باعث افزایش اعتبار و معروفیت اون برند در بازار رقابت میشه، اعتبار و معروفیت یه برند مستقیما می تونه منتهی به فروش بیشتر و قیمت گرانتر اجناس وخدمات شه، به زبون دیگه  برندسازی روش هوشمندانه  تجارت و تولید ثروته.

برندینگ یا برندسازی؛ ابزاریست واسه گرفتن برتری در بین رقبا

برندینگ چیزی بیشتر از ایجاد یه نام یا لوگوی خاص و قشنگتر واسه یه مخصول یا خدمته، برندسازی مسیریه که به واسطه اون مشتریان، اجناس و خدمات یه شرکت رو درک و تجربه می کنن.

برندینگ چیزی بسیار بالاتر از داشتن یه لوگوه!

برندسازی ایجاد تمایزی منحصر بفرده که واسه مشتریان، کارکنان و مدیران سازمان اهمیت زیادی داره. داشتن یه برند قوی دلیل می شه هزینه های یه شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاریای ناجور و بی هدف به طور کامل محسوسی کاهش پیدا کنن.

سودآوری به واسطه جذب مشتریائی وفادار به طور چشم گیری زیاد میشه و از همه مهمتر برند یه شرکت تبدیل به دارایی ناملموس واسه سازمان می شه که ارزش اون می تونه بیشتر از کل ارزش همه داراییای فیزیکی اون سازمان باشه.

کارآفرینی و راه اندازی یه کار و کاسبی بدون تفکر برندینگ و محوریت برند واسه اون یه اشتباه غیر قابل بخشش در تجارته!

اَل ریس، لورا ریس، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

از جمله­ ی در پیش سازمانا، تمایل به رهبر بودن، پیشی گرفتن در صحنه­ ی رقابت و دسترسی کارمندان به بهترین امکانات به خاطر رسیدن به مشتریان کم هزینه تر می­ باشه، منظور از مشتریان کم هزینه تر اینه که اگر مشتری با برند سازمان آشنا باشه و احساس مناسبی نسبت به اون داشته باشه، سازمان هزینه تبلیغات، زمان و… کمتری واسه تبدیل ایشون به یه مشتری بالقوه یا وفادار متحمل می شه.

ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding)

ضرورت داشتن برند از این روست که با در نظر گرفتن حرکت جوامع مصرفی به سمت مدگرایی، در اختیار داشتن برند (Brand) یا نام های تجاری معتبر یکی از راهکارهای ایجاد تفاوت و شخصیت هستش.

واسه مشتری بواسطه علم مشتری از برند ایجاد می شه، که بواسطه تعدادی از عوامل ناشی می شه، اما شاید دو مورد زیر مهم ترین اونا باشن:

  1. عمق برند؛ یا یعنی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان بقیه برندای مشابه، بطور مثال بسیار از افراد پس از شنیدن کلمه نوشابه در ذهنشون بدون این دست اون دست کردن Coca Cola تداعی می شه.
  2. گستردگی برند؛ هرچه رابطه مشتری با برند سخت تر باشه یا یعنی بوسیله تنوع تعاملات برند تو ذهن بیشتر باشه، فرصت ساخت وفاداری بلندمدت بیشتره. مثل شرکتایی چون Google , Amazon.

ضرورت برندسازی یا برندینگ
ضرورت برندسازی یا برندینگ

شکل های جور واجور برندسازی یا برندینگ (Branding):

تا الان دسته بندیای مختلفی از شکل های جور واجور برندسازی بوسیله استادان این بخش ارائه شده و اگه بخوایم مهم ترین نوع این دسته بندیا رو برشماریم به توضیح زیره:

  1. برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت با برندی دیگه جهت دست­یابی به هدف
  2. برندسازی دیجیتال: سایت، رسانه­ های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو، به کار گیری وب واسه تجارت
  3. برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش­ هر فرد واسه ایجاد اعتبار و معروفیت واسه خودش
  4. برندسازی علّی: برندتون رو با یه قصد خیر خواهانه هم جهت کنین؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت
  5. برندسازی کشوری: تلاش واسه جذب توریست و کار و کاسبی

برندسازی شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند (Brand Positioning)، ، و ( لوگو، آرم و…)، پیشرفت برند، ارزش برند و… می باشه.

در آخر شماره رو به بازدید از مقاله «» دعوت می کنیم.

  • Follow