بررسی سایت ما؛ مرسدس بنز سی کلاس جدید در برابر ب ام وسری ۳

همیشه مقایسه بین فرزندان اشتوتگارتی و مونیخی کار خیلی سخت و پرحاشیه بوده و در بیشتر اوقات طیف بزرگی از طرفداران هر دوسوی رقابت با ندیده گرفتن واقعیتا تحت هر شرایطی به طرفداری از محصول مطبوعشان می پردزند.

امروزه بخش بسیار ناچیزی از بازار خودروی کشور ما رو اجناس این دو شرکت تشکیل میدن و رقابت اونا به تب و تاب گذشته نیس.

در هر صورت فرصتی دست داد تا جدیدترین نسل بی ام و سری   ۳ با مدل ۳۲۸i و مرسدس بنز c کلاس با مدل c200 رو در مقابل همدیگه بذاریم.

این سدانای اندازه متوسط در بازارهای جهانی از اصلی ترین رقبای همدیگه هستن و تنور رقابت اونا بسیار داغه. اما مرسدس بنز c کلاس با کد اتاق w205 فقط با مدل c200 در ایران به صورت بسیار محدود عرضه شده و مدل قوی تر با نام c250 از این نسل در بازار خودروی یافت نمی شه.

در طرف دیگه بی ام و حضور پررنگ تری داره و هر دو مدل ۳۲۰i و ۳۲۸i در تعداد بسیار بالاتری به نسبت c کلاس در بازار هست. هرچند تموم سری ۳ای موجود هم مدل قبل از فیس لیفت سال ۲۰۱۵ هستن و انگار امسال شرکت وارد کننده اون برنامه ای واسه واردات این مدل محبوب در ایران نداشته باشه.

درست تر این بود که مدل ۳۲۰i رو در مقابل مرسدس بنز بذاریم اما به دلیل شرایط خاص بازار ایران که قیمت c200 حتی از ۳۲۸i هم بالاتره، ناچارا به سراغ مدل قوی تر سری سه رفتیم تا بلکه اختلاف قیمتی بین دو خودرو کمتر شه.

کپی ورداری از برادران بزرگ تر

کافیه تا از نمای عقب، سری ۳ و سری ۵ رو کنار هم بذاریم تا متوجه شباهت فوق العاده اونا به خصوص چراغای عقب بشیم. در نمای بغل دستی و خط شونِه ای کشیده شده از عقب تا سپر جلو هم شباهت به اندازه ای زیاده که توانایی تشخیص سری ۵ و سری ۳ حتی واسه افراد وارد هم سخته.

این حرکت به صورت عجیبی به اتاق طراحی اجناس مرسدس بنز هم سرایت کرده و پس از معرفی نسل جدید S کلاس، مرسدس بنز تموم المانای طراحی اونو واسه C کلاس خرج کرده طوریکه اگه عنوان کنیم C کلاس یه مدل اندازه کوچیک تر S کلاس از دید طراحیه بیراه نگفته ایم.

طراحی چراغای عقب، آینها، دستگیره دربا  و حتی خطوط کار شده و حجم پردازی گلگیرا از دیگر تشابهات این دو داداش بزرگ و کوچکه.

مرسدس با معرفی نسل جدید E کلاس کار رو بدتر هم کرده و از همه رخا این محصول شباهت فوق العاده زیادی با C کلاس داره. در هر صورت انتخاب یکی از این دو به عنوان خودروی قشنگ تر به طور کامل سلیقه ایه.

هر دو خودرو در واقع سدانای تقریبا کوچیک و اسپرت در مقایسه با بقیه برادران خود به حساب میان اما مرسدس با یه تغییر موضع هدف دار، طراحی اسپرت و جوون پسند نسل قبل رو در نسل جدید تبدیل به یه طرح سنگین و لوکس کرده و از این نظر تا حدی خیلی از گذشته خود و ب ام و سری سه فاصله گرفته.

پس میشه گفت که حالا مخاطب سی کلاس و سری سه بیشتر از گذشته از همدیگه تفکیک شدن و بسیاری افراد لوکس پسند یا سالخورده بعیده طراحی اسپرت و تقریبا جسورانه سری سه رو به استایل با کلاس سی کلاس ترجیح بدن.

اما در عین حال باید گفت که ب ام و هم در تدارک نسل بعدی سری سه واسه سال ۲۰۱۸ه و شاید در این مدل تماشاگر نزدیک تر شدن رقابت دو خودرو هستیم.

تفاوتا رو در کابین جست و جو کنین

قبلا در تست و بررسی سری ۴ بی ام و، به مشکل کیفیت قطعات پلاستیکی داخل اتاق نسل آخر سری ۳ اشاره کرده بودیم. در واقع این مسئله به حدی رسید که بی ام و پس از رونمایی از مدل فیس لیفت قطعات پلاستیکی رو به کلی با گونه ای نرم تر و با کیفیت تر جانشین کرد.

مدل مورد بررسی ما مجهز به پکیج اسپرت لاین بی ام وه و به عنوان مدل سال ۲۰۱۴ یا قبل از فیس لیفت شناخته می شه. در واقع مشکلی واسه مونتاژ قطعات در اتاق بی ام و وجود نداره و همه چیز به بهترین راه در کنار همدیگه قرار گرفته اما کیفیت پلاستیکا حس و حال خوبی رو القا نمی کنه و وقتی پای مقایسه با مرسدس بنز باشه شرایط بدتر هم می شه.

مرسدس همونجوریکه در بخش ظاهری خواسته تا حس لوکس گرایی رو به کلاس c تزریق کنه، در کابین سنگ تموم گذاشته و کیفیت قطعات استفاده شده رو چندین درجه به نسبت نسل قبلی پیشرفت داده.

دریچه تهویه هوا دایره شکل که از سنتای دیرین مرسدس بنزه، و یه ساعت آنالوگ در مرکز کنسول، در کنار به کار گیری یه صفحه نمایش ۸٫۴ اینچی حس و حال جدیدی رو به کابین داده.

در کنار دست راننده کنترلر سیستم کماند مخصوص مرسدس بنز و در پشت فرمون هم شیفترای مخصوص تعویض دنده قرار گرفته. فلز برس خورده مات نقره ای رنگ به همراه تودوزی سفید و طرح چوب قهوه ای تیره حس و حال به کار گیری قطعات با کیفیت رو به سرنشینان میده.

از آپشنایی که به صورت استاندارد در مرسدس بنز کار شدن میشه به کنترل آب و هوای دو منطقه ای، سیستم Keyless استارت، سیستم ناوبری، بلوتوث، رادیو دیجیتال و… اشاره کرد.

مرسدس از ۹ ایربگ در این خودرو استفاده کرده و دوربین دید عقب و ترمز خودکار هم به صورت استاندارد روی خودرو نصب شده.

بی ام و هم با به کار گیری المانای سنتی مثل پشت آمپر معروفش و به کار گیری یه خط قرمز رنگ که در وسط کنسول به صورت طولی کشیده شده تلاش در ارائه فضایی جدید و جور واجور به سرنشیان داره.

بی ام و از یه صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی در بالاترین نقطه کنسول مرکزی استفاده کرده که کیفیت خوبی در نمایش نقشه ها داره و کار کردن با نرم افزار بی ام و ساده تر از کار با سیستم کامند مرسدس بنزه، اما بدیش اینه مشکلاتی واسه به کار گیری GPS در ایران هست.

ترمز دستی مکانیکی در بی ام و و برقی در مرسدس هم نشون دهنده فرق فکری سازندگان این دو خودروه. فضای کابین تقریبا واسه ۴ بزرگسال مناسبه، هرچند میشه به کمبود فضای سر واسه سرنشینان عقب مرسدس اشاره کرد.

رقابت نابرابر اما اجباری در بخش فنی

هر دو خودرو محور متحرک عقب هستن و موتور اونا هم حجم تقریبا برابری داره، هم اینکه هر دو مجهز به توبوشارژر هستن. مرسدس بنز از جعبه دنده اختصاصی خود تحت نام ۷G-TRONIC استفاده می کنه که یه جعبه دنده ۷ سرعته اتوماته و بی ام و هم از جعبه دنده ۸ سرعته معروف شرکت ZF آلمان استفاده میکرد.

اما همونطور که قبلا عنوان کردیم ضعیف ترین گونه مرسدس بنزc کلاس در بازار ایران عرضه شده. موتور ۱۹۹۱ سی سی در حدود ۱۸۴ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۵۰۰ rpm رو تولید می کنه و گشتاور اونم برابر ۳۰۰ نیوتن متر در بین دوره های ۱۲۰۰ تا ۴۴۰۰ rpmه.

مرسدس مدعیه که در حدود ۷٫۳ ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر بر ساعت می رسه. بی ام و هم در مدل ۳۲۸i در حدود ۲۴۱ اسب بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ rpm تولید می کنه و گشتاور این موتور هم در حدود ۳۵۰ نیوتن متر در بین دوره های ۱۲۵۰ تا ۴۸۰۰ rpmه.

بی ام و هم در حدود ۶٫۱ ثانیه از صفر به یکصد کیلومتر بر ساعت می رسه و در مورد مصرف موتور مرسدس بنز به دلیل این که بوست توربوشارژر کمتری به نسبت موتور بی ام و داره بهینه تره.

در واقع در مدلای پایه ای چون c200 و ۳۲۰i قدرت فدای اندازه مصرف سوخت شده. مرسدس مصرف سوختی برابر با ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی داره و بی ام و هم در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۶٫۵ لیتر بنزین احتیاج داره.

هرچند مصرف سوخت هر دوی اینا با در نظر گرفتن کیفیت بنزین و نوع آب و هوا بیشتر از اینجور ارقامیه و مثلا در مورد ب ام و به گفته مالک به حدود ۱۲ لیتر در یکصد کیلومتر هم می رسه.

سیستم تعلیق مرسدس هم از نوع چنداتصاله در جلو و عقب مجهز به آنتی رول باره و مرسدس حتی تعلیق بادی رو هم به عنوان یه آپشن واسه این مدل عرضه می کنه.

بی ام و هم از تعلیق مشابه ای مثل مرسدس سود می بره اما دست کم در نسل فعلی از تعلیق بادی نداره.

تجربه رانندگی

ب ام و خودرو خیلی جدیدی نیس ولی هنوز بهترین هندلینگ و هماهنگی بین موتور و گیربکس و فنربندی رو در این کلاس ارائه میده، تنها شاید جگوار XE جدید قدرت رقابت در مورد سیستم تعلیق رو با این خودرو داشته باشه.

با این حال نقدای معدودی هم به ب ام و وارده، مثلا با در نظر گرفتن به کار گیری تایرهای پنچر رو (ران فلت) سواری خودرو کمی خشک و خشن به نظر می رسه و روی آسفالت نامرغوب و دست اندازه های پرتعداد باعث ناراحتی سرنشینان و ایجاد حس آسیب دیدن خودرو می شه.

جوری که در دراز مدت حتی به سر و صدا افتادن قطعات داخلی کابین هم خیلی دور از ذهن و عجیب نیس و اینجور پدیده ای (هرچند کم) واسه مالک یه خودرو آلمانی با قیمت بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومن مورد پسند نیس.

در مقابل مرسدس بنز به خصوص در این نسل تازه سواری نرم تر و کم استرس تری داره که شاید به کام بیشتر خریداران خوش میاد ولی شتاب اولیه (مدل C200) به شکل محسوسی کُند تر از ۳۲۸iه و گیربکس هم بر خلاف تموم بهبودا نسبت به نسلای قبلی، هماهنگی رویایی گیربکس ب ام و با موتور رو از خود نشون نمی ده.

اختلاف دو خودرو از نظر عملکردی به شکلی چشمگیره که مالک مرسدس c200 عطای وارد شدن به رقابت شتاب در مقابل ب ام و رو به لقایش می بخشه و براساس تجارت قبلی معترفه که ب ام و بسیار سریعتر ظاهر می شه.

البته در حالت مساوی که C200 باید روبروی ۳۲۰i قرار بگیره، شرایط به شکل دیگری رقم می خوره و اتفاقا خیلی فرقی بین دو خودرو وجود نداره.

اما نشریات خارجی c250 رو رو در روز مدل فیس لیفت ۳۲۸i با کد فنی ۳۳۰i قرار دادن و در آخر نتیجه بازم پیروزی ب ام و بوده. واسه اطلاعات بیشتر می تونین به نوشته مقایسه ای لکسوس، مرسدس بنز، جگوار و ب ام و از راه این لینک مراجعه کنین.

قیمت و شرایط بازار

لکسوس IS250 از دیگر رقبای مرسدس بنز و بی ام وه و با قیمت کمتر یه خودروی با کیفیت با سواری تقریبا مناسب رو به خریدارش عرضه می کنه هرچند هیچوقت در مورد شتاب گیری و لذت رانندگی به پای بی ام و نمی رسه.

آئودی A4 هم می تونه پس از عرضه در ایران حریف سرسختی واسه بی ام و مرسدس تبدیل شه و نسل جدید این خودرو مورد توجه خیلی از کارشناسان شده و آئودی هم تلاش کرده تا در این کلاس دیگه هموطنانش رو به زیر بکشه.

اما در هر صورت قیمت غیر منطقی و عرضه محدود بدون هیچ گونه خدمات پس از فروشی، ارزش خرید مرسدس بنز C200 نسل جدید رو خیلی کم می کنه و بی ام و می تونه بهترین انتخاب در این کلاس لقب بگیره، هرچند با در نظر گرفتن عرض نشدن نمونه های جدید پس از فیس لیفت و قرار نگرفتن در سبد وارد کننده می تونه بازار اینجور خودروهایی رو زیادتر از اندازه پیچیده و غیر شفاش سازه.

طوریکه همین مرسدس بنز در منطقه آزاد قیمتی در حدود ۱۸۵ میلیون تومن داره و تو تهران با قیمت ۴۹۰ میلیون تومن خرید و فروش می شه که تنها نشون دهنده یه بی برنامه گی گسترده و شرایط عجیب مرسدس بنز در بازار خودرو این روزای کشورمونه.

بی ام و هم در نمونه های صفر کیلومتر در حدود ۳۷۰ میلیون تومن قیمت داره و لکسوس IS250 هم در حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن قیمت خورده و وارد کننده اون می تونه با عرضه مدل IS200 توربو که هم قدرت بیشتری داره و هم از قیمت کمتری برخورداره و می تونه خدمات پس فروش گسترده تری رو واسه مشتریان جفت و جور کنه به بهترین انتخاب این بخش مبدل شه.

در واقع مشکل ب ام و سری سه که به نبود عرضه اون در سال جاری منجر شده، به قیمت تقریبا زیاد اون طبق محاسبات گمرک برمیگرده.

مالک ب ام و تایرهای پنچر رو (ران فلت) تقریبا خشک رو با مجموعه رینگ اسپرت و تایر معمولی با نرمی بیشتر جانشین کرده.

قیمت گذاری این مدل به شکلی انجام شده که اختلاف قیمتی نسبت به داداش بزرگتر ۵۲۸i بسیار کمه و بیشتر خریداران هم پرداخت ۵۰ میلیون بهای بیشتر و خرید سری ۵ رو نسبت به سری ۳ بهتر می دونن.

این شرایط تا جایی پیش رفت که در عمل خیابونای تهران این روزا پر از سری پنج شده و خرید سری سه (حتی در صورت عرضه) واسه بسیاری افراد توجیهی نداره.

کیت پنچرگیری مخصوص ب ام و در صندوق عقب

DSC_7579

اما این شرایط در شرف تغییره، از یه سو شرکت وارد کننده ب ام و (پرشیا خودرو) می خواد تا نمونه های فیس لیفت با کد ۳۳۰i رو با قیمت متفاوت و شاید مناسب تری عرضه کنه و از طرف دیگه شرکت ستاره ایران (نماینده رسمی مرسدس بنز در ایران) در آستانه فعالیت دوباره قرار گرفته.

پس امید به کاهش خیره کننده قیمت مرسدس سی کلاس هم هست.

از طرف دیگه رقبایی مثل لکسوس is، آئودی A4 و حتی جگوار سری XE در آستانه ورود به بازار کشور قرار دارن و از این رو سگمنت سدانای اسپرت و لوکس ظرف یکسال آینده بسیار رقابتی می شه.

باید دید در آینده هم ب ام و می تونه به لطف خدمات پس از فروش گسترده تر و ویژگیای فنی تشویق برانگیزش در مقابل این رقبای جذاب و خواستی قدرت نمایی کنه یا خیر.

                                                    .

edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فیسبوک یک بار دیگر ثابت کرد قابل اعتماد نیست

چ آبان ۲۲ , ۱۳۹۸
این چند سال گذشته واسه آبرو فیسبوک، که وقتی شرایط تیره و تاری داشت حکم معجزه رو داشتن. بعد از یه سری جنجال بر سر حریم خصوصی کاربران و دشواریایی که این شرکت واسه حضور در بازار سهام با اونا مواجه شد، فیسبوک به سرعت فرصت به وجود اومده روی […]