مرداد ۲۳, ۱۳۹۹

بازاریابی موتورهای جست و جو یا SEM چیست؟

به زمونه ای رسیده ایم که واسه پیدا کردن جواب سوال هامون، پیگیری آخرین اخبار، شنیدن موسیقی مورد علاقه مون، تماشای فیلم سینمایی و چیزای دیگه ای به جز اینا و چیزای دیگه ای به جز اینا… به موتورهای جست و جو (به خصوص گوگل) مراجعه می کنیم.

حالا فرض کنین که شخصی بخواد محصولی رو که شما ارائه می بدید، در گوگل جست و جو کنه، تا بعد از بررسی ها و آزمایش هاش اون محصول رو بخره.

اولین نکته ای که به ذهنتون می رسد اینه که چیکار کنم تا وب سایت من در یافته های دیده شه و اون هایی که محصولم رو جست و جو می کنن، وارد وب سایت من بشن، نه رقیبم!

این جا بود که بحث ارتقای رتبه در یافته های موتورهای جست و جو، به یکی از بحث های داغ دنیای بازاریابی و به خصوص دیجیتال مارکتینگ تبدیل شد.

، به روش هایی می می گن که در اون، با به کار گیری دیده شدن در بالاترین یافته های جست و جو، مخاطبانی هدف دار رو به سمت وب سایت خود روونه کنیم.

روش های بازاریابی موتورهای جست و جو (SEM)

  • سئو (SEO): روشی که در اون با به کار گیری یه سری فعالیت های موسوم به سئوی درون صفحه ای و سئوی برون صفحه ای، تلاش در افزایش رتبه یه وب سایت در یافته های جست و جوی عبارت مدنظرمان و جذب ترافیک ارگانیک می شه (این روند ممکنه خیلی زود و ممکنه بالای ۱ سال طول بکشه). مقاله رو بخونین.
  • تبلیغات کلیکی: روشی که در اون شما می تونید نتیجه مربوط به وب سایت خود رو در صفجه اول ببینین. البته با یه آرم زرد رنگ (یا سبزرنگ) کنار اون، که نوشته Ad روی اون هستش.

    به ازای هر کلیک که مخاطب روی نتیجه شما انجام بده، شما باید مبلغی رو پرداخت کنین.

نکاتی درباره تبلیغات کلیکی گوگلی

  • کلا به کل فعالیتای SEO و تبلیغات کلیکی گوگلی، می می گن SEM؛ اما اون چه که رایج تر و عرفه، اینه که فقط به تبلیغات کلیکی گوگلی می گن SEM، و سئو رو جداگونه نام می برند. پس اگه کسی به شما گفت SEM، بدونین منظور اون به احتمال زیاد همون تبلیغات گوگلی ست.
  • مبلغی که به ازای هر کلیک پرداخت می کنین، بسته به رقابتی بودن کلمه و چندین المان دیگه تعیین می شه. قبل از این که کمپین رو ببندین، گوگل به شما می گوید که هر کلیک از رتبه داشتن در هر کلمه، چند دلار و چند سنت واسه شما هزینه داره.
  • می تونید ساعت نمایش رو مشخص کنین. مثلا مشخص کنین که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و از ساعت ۲۰ تا ۲۳، در جست و جوی عبارت «تور دبی» رتبه داشته باشین.
  • می تونید ناحیه جغرافیایی خود رو مشخص کنین. مثلا با جست و جوی عبارت «Investment in Iran» بوسیله آلمانی ها، چینی ها و اسپانیایی ها، نتیجه مربوط به وب سایت شما نشون داده شه. البته نمی تونید کشور ایران رو (به دلیل تحریم) انتخاب کنین، و اگه بخواین تبلیغتان در ایران هم نشون داده شه، باید گزینه Global یا International رو انتخاب کنین.

  • Follow