بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing) چیست؟

Affiliate marketing یکی از عادی ترین تاکتیک های بازاریابی مدرنه که هم می تونه واسه شرکت عرضه کننده کالا (فروشنده) و هم واسه (رسانه) تبلیغ کننده سود بالایی داشته باشه.

واسه بیشتر آشنا شدن با افیلیت مارکتینگ بد نیس که بدونین:

  • ۸۱% از برند‎ها و %۸۴ از صاحبان رسانه (Publishers) آمریکا، از تاکتیک های Affiliate Marketing استفاده می ‎کنن.
  • هزینه ای که کسب وکارها به طور هرساله واسه افیلیت مارکتینگ صرف می کنن هر ساله ۱۰% افزایش پیدا می کنه و این یعنی این هزینه در سال ۲۰۲۰ به۸ میلیارد دلار (در کشور آمریکا) می رسه.
  • در مارچ سال ۲۰۱۷، آمازون، یک تا ده درصد از سود فروش هر کالا رو به تبلیغ کنندگان افیلیت (صاحبان رسانه) اختصاص داد.
  • Jason Stone، افیلیت مارکتری که در جون و جولای سال ۲۰۱۷ موفق شد درآمدی بالغ بر ۷ میلیون دلار به دست آورد.

حالا اگه می خواید که به یه افیلیت مارکتر تبدیل شید یا از این تاکتیک واسه Promotion کار و کاسبی تون استفاده کنین در ادامه با ModirTV همراه باشین.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیه؟

Affiliate Marketing که با عناوینی مثل؛ فروش رابطه ای، بازاریابی معرف، سیستم همکاری در فروش و گاه ها بازاریابی پورسانتی از اون یاد می شه، به هدفی در بازاریابی گفته می‎شه که مستقیما با اندازه بازدهی تبلیغات (معمولا فروش) سر و کار داره.

در افیلیت مارکتینگ، شرکت تولید کننده یا عرضه کننده ‎ی کالا یا خدمات، با همکاری فرد یا وب سایت  (خارج از سازمان) ، Promotion  اجناس و خدمات شرکت رو انجام می دهد و در ازای هر عملی که بوسیله کاربر انجام می شه (که این عمل می تونه خرید، کلیک، جمع آوری لید، بازدید و… باشه) به فرد یا سایت تبلیغ کننده (افیلیت) کمیسیونی پرداخت می ‎کنه، دقیقا به همین خاطره که از اون به عنوان بازاریابی مشارکتی یا همکاری در فروش یاد می‎شه.

افیلیت مارکتینگ

حالا  اگه از این تعریف دایره المعارف گونه بگذریم و خیلی خودمونی Affiliate Marketing رو تعریف کنیم، باید گفت که افیلیت مارکتینگ روشی ست که در اون شخصی که وب سایت، صفحه ی اینستاگرام، کانال تلگرام، توئیتر و یا هر رسانه ی آنلاین دیگری با تعداد زیادی مخاطب در اختیار داره، کالایی که به اون علاقه داره رو پیدا کرده و اون رو تبلیغ می کنه و به ازای هر فروش یا کلا هر نوع بازدهی، درصدی از شرکت فروشنده دریافت می کنه.

افیلیت مارکتینگ از سه گروه اصلی تشکیل می شه:

  • فروشندگان محصول ( (Merchant: که می خوان خدمات یا جنساشون رو از راه رسانه ی افیلیت به فروش برسانند.
  • افیلیت (صاحبان رسانه): ناشرانی که رسانه ای با تعداد زیادی مخاطب در اختیار دارن و با قرار دادن لینک های وب سایت فروشنده در وب سایت یا صفحه ی شبکه ی اجتماعی شون به عنوان رسانه ی برون سازمانی عمل می کنن و از این روش درآمد کسب می کنن.
  • کاربران (خریداران): کسائی که افیلیت رو دنبال کرده و روی لینک های فروشندگان محصول کلیک می کنن.

چیجوری کمیسیون افیلیت پرداخت می شه؟

افیلیت واسه دریافت کمیسیون واسه فروش یا دریافت لید باید آماری از ورود کاربران از رسانه ی خود به وب سایت فروشنده داشته باشه بخاطر این از راه های زیر چگونگی ی پرداخت کمیسیون به افیلیت تعیین می شه.

پرداخت به ازای هر عمل (CPA):

افیلیت براساس تعداد ورود کاربران از راه لینکی که در رسانه‎ی خود منتشر کرده کمیسیون دریافت می کنه.

پرداخت به ازای هر فروش (CPS):

اگر کاربران وارد شده به صفحه ی فروشنده از راه صفحه ی افیلیت، محصول رو بخرند.

در این روش افیلیتا باید این رو در نظر بگیرن که محصولی جذاب رو تبلیغ می کنن و کاربران حاضرن واسه اون پول پرداخت کنن چون که وگرنه درآمدی ندارن.

پرداخت به ازای هر Lead (CPL):

افیلیت ها مخاطبان خود رو تشویق می کنن تا در وب سایت فروشنده  ایمیل، شماره تماس و بقیه اطلاعات خود رو  ثبت کنن. که در این روش به ازای هر نفر که از راه لینک افیلیت وارد وب سایت شه و اطلاعات خود رو ثبت کنه کمیسیون دریافت می شه.

امتیازات و نقاط ضعف افیلیت مارکتینگ

امتیازات افیلیت مارکتینگ

  • امتیازات Affiliate Marketing واسه فروشنده

همونطور که پیش تر گفتیم افیلیت مارکتینگ جزو روش های بازاریابی با بالاترین اندازه (ROI) برگشت سرمایه س و به اون بازاریابی بدون خطر گفته می شه. شما به عنوان فروشنده تنها وقتی هزینه ی تبلیغات رو پرداخت می کنین که از اون نتیجه بگیرین پس احتیاجی به سرمایه ی اولیه واسه شروع افیلیت مارکتینگ ندارین.

  • امتیازات افیلیت مارکتینگ واسه افیلیت مارکتر (ناشر)

به عنوان افیلیت (ناشر) این فرصت رو دارین تا بدون داشتن مشکلات عرضه و انبارداری و… محصولی رو به فروش برسونین و درآمد بالایی به دست بیارین.

احتیاجی نیس راس ساعت مقرری از خواب بیدار شید و مرخصی محدودی داشته باشین.

نقاط ضعف و رقابت های افیلیت مارکتینگ

اگه تا حالا درباره افیلیت مارکتینگ در اینترنت جست و جو ای کرده باشین به احتمال زیاد بیشتر درباره مزیت ها، کسب درآمد میلیونی و… درباره اونو به رو شدین تا نقاط ضعف اون اما این روش هم مانند هر راه و روش دیگری از نقاط ضعف و نگفته های  بسیاری برخورداره که از مهم ترین اون ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنقدرها هم ساده نیس

تبدیل شدن به یه (ناشر) افیلیت یه شب اتفاق نمی افتاد. شما واسه تولید محتوا، رسیدن به رتبه در موتورهای جست و جو، جذب و جلب اعتماد مخاطب به زمان احتیاج دارین و شاید این روند یه سال و حتی بیشتر به طول برسه.

  • باید آدم منظم و دقیقی باشین

یکی از مزیت های افیلیت مارکتینگ واسه ناشر، خلاص شدن از چهارچوب سازمانی و آزادی واسه زمانبندی کار بود اما اگه از زوایه ی دیگه به این نکته نگاه کنیم اگر شما فرد منظم و دقیقی نباشین و نتونین برنامه ریزی دقیقی واسه کارتون داشته باشین، ممکنه هیچوقت به نتیجه نرسید. از طرفی کار کردن در خونه به دلیل وجود پارازیتای جور واجور می تونه تمرکز شما رو برهم بزنه و بالانس میان کار و زندگی روزمره رو نابود کنه.

پس یکی از بزرگترین رقابت ها در بازاریابی افیلیت حساب می شه.

  • شاید همکاری خوبی نداشته باشین!

در افیلیت مارکتینگ ممکنه همه چیز برابر خیالات و دستور عمل ها پیش نره، شاید (فروشنده) در فرم محتوا و برنامه ریزی شما دخالت کنه و در آخر کمیسیونی به شما پرداخت نکنه، ممکنه شما هم جهت با تبلیغ محصول از چند هفته قبل برنامه ریزی کرده باشین و یه باره (فروشنده) همکاری رو لغو کنه، به خاطر همین همیشه باید قبل از شروع همکاری در مورد محصول و برند (فروشنده) مطمئن شین.

  • (ناشر) هیچ دخالتی در قیمت گذاری  نداره

افیلیت (ناشر) هیچ دخالتی در قیمت گذاری و اندازه کمیسیون نداره. اگر قیمت تعیین شده بالاتر بره در هر صورت درصد معینی به افیلیت تعلق میگیره. این مسئله می تونه گاه ها کار رو واسه ناشر سخت کنه و با وجود سختی کار تغییری در کمیسیون اتفاق نیفته.

  • رقابت شدید

یکی از مزیتا واسه (فروشنده) و نقاط ضعف واسه (ناشر)، تعداد زیاد افیلیت ها می باشه. تبدیل شدن به یه (ناشر) افیلیت کار سختی نیس تقریبا هر کسی می تونه با یه علم کلی و همت به یه (ناشر) افیلیت تبدیل شه، هر روز ۱۴۰٫۰۰۰ وب سایت افیلیت در دنیا راه اندازی می شه و وجود رقابت سنگین کار رو واسه (ناشر) افیلیت سخت می کنه.

  • پیدا کردن محصول مناسب

همونطور که گفته شد شما هر محصولی رو نباید تبلیغ کنین، پیدا کردن اجناس با کیفیت با قیمت مناسب که مخاطبان شما قادر به خرید اون باشن می تونه بعضی وقتا سخت باشه.

  • مسئولیت همه چیز پای خودتونه

در هر جایی از کار که به مشکلی بربخورید و جواب سوال رو پیدا نکنین هیچکی به جز خودتون وجود نداره تا مشکل شما رو حل کنه، ممکنه در هر یه تیکه از روند ی افیلیت مارکتینگ اختلالی ایجاد شه و با وجود تلاشی که داشتین نتیجه لازم رو نگیرید، در آخر هیچ عذری پذیرفته نیس و فقط و فقط نتیجه ی کار درآمدتون رو تعیین می کنه.

چیجوری افیلیت مارکتینگ موفقی رو اجرا کنیم؟

حالا که با افیلیت مارکتینگ آشنا شدیم و امتیازات و رقابت های اون رو شناختیم وقت اون رسیده که ببینیم چیجوری می تونیم به یه افیلیت مارکتر موفق تبدیل شیم، این رو نباید از یاد ببرین که افیلیت بودن فقط با داشتن یه وب سایت یا صفحه ی شبکه ی اجتماعی هرچند با دنبال کنندگان و مخاطبان زیاد ممکن نیس و واسه موفق بودن در این حرفه مهارت های مختلفی از جمله تولید محتوا، ، طراحی وب سایت، کپی رایتنیگ یا دست کم تیمی از این افراد متخصص رو داشته باشین.

افیلیت مارکتینگ

تکلیف خودتون رو روشن کنین!

باید قبل از هر چیز مشخص کنین که در چه بخش ای می خواهید کار کنین. محتوایی که تولید می کنین، مخاطبانی که دارین و تبلیغی که در  شبکه‎ی اجتماعی یا وب سایتتون قرار می بدید باید به طور کامل همراستا باشن.

مثلا اگه بلاگی درباره ی تناسب اندام دارین، نباید تبلیغی از دوربین مدار بسته یا گوشی موبایل در صفحه تون بذارین، چون که کسائی که صفحه یا بلاگی با مضمون تناسب اندام رو دنبال کرده ان به چیزی بجز محتوای ورزشی و سلامت توجه نمی کنن. در نتیجه این کار، هم باعث افت بازدید از بلاگ شما شده و هم بازدهی تبلیغات رو شدیدا کاهش می دهد و در آخر شما درآمدی دارید.

پس دقیقا تبلیغاتی رو در صفحه ی خود بذارین و محتوایی رو تولید کنین که مورد پسند و توجه مخاطباتون باشه.

محتوای جذاب و باکیفیت تولید کنین

موفقیت در افیلیت مارکتینگ یعنی داشتن تعداد زیادی مخاطب و اولین و اصلی ترین راه واسه جذب مخاطب تولید محتواست. فرقی نمی کنه که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنین یا بلاگ! در هر صورت مخاطبان شما به دلیل محتوایی که تولید می کنین شما رو دنبال می کنن.

تولید محتوای دائمی و با کیفیت از طرفی به بهبود SEO وب سایت کمک کرده و از طرفی ترافیک سایت تون رو افزایش می دهد. در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام هم تولید محتوای دائمی باعث می شه که Engagement  شما بهبود پیدا کرده و هر روز تعداد بیشتری با صفحه شما در تعامل باشن.

پس همیشه یه برنامه ی منظم واسه تولید محتوا در نظر بگیرین و اون رو با تاکتیک ها و روش هدف دار های SEO پیش ببرین.

رو راست باشین

همیشه اجناس و خدماتی رو در رسانه تون منتشر کنین که از صحت و کیفیت اون ها مطمئنین. در معرفی اجناس اصلا بزرگ نمایی نکنین چون که وگرنه کم کم دیگه کسی به تبلیغات شما توجهی نمیکنه و به رسانه ای غیرقابل اعتماد تبدیل میشین.

مخاطبان رو به سمت خرید هدایت کنین

هنر اصلی افیلیت مارکتر هدایت و تشویق مخاطبان به سمت فروشنده است، پس فقط قرار دادن لینک و بنر تبلیغاتی کافی نیس، شما باید راهنمایی واسه مخاطباتون باشین. نوشتن مقاله ی نقد و بررسی محصول و منتشر کردن ویدئوی معرفی اون می تونه فوت وفن های مناسبی واسه این کار باشه، به خاطر همین باید تواناییتان در بخش ی تولید محتوا رو بالا ببرین تا بتونین در هدایت و تشویق مخاطبان موفق باشین.

در انتخاب اجناس دقت کنین

قبل از این که تبلیغ محصولی رو منتشر کنین حتما از این مطمئن شید که مخاطبان شما حاضرن واسه اون هزینه کنن، ممکنه این محصول با کیفیت باشه و برند معتبری اون رو تولید کنه اما مخاطبان شما شرایط لازم واسه خریداری اون رو نداشته باشن. این مسئله باعث می شه که تعداد (بازدهی) شما پایین بیاد و در نتیجه کمیسیون کمتری از فروشنده دریافت کنین. پس شما باید مخاطباتون رو به طور دقیق بشناسیدو  بدونین که به کدوم اجناس بیشتر علاقه نشون میدن.

 

 

، حالا که با معنی افیلیت مارکتینگ آشنا شدید، تا حالا با چند افیلیت مارکتر مواجه بودین؟  از راه اون ها محصولی رو خریدین؟ به نظر شما کدوم یکی از برنده هایی که از افیلیت مارکتینگ استفاده کردن موفق بودن؟ جواب خود رو کامنت کنین.

 

 

  • Follow

ادمین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

بازاریابی موتورهای جست و جو یا SEM چیست؟

ش آذر ۲۳ , ۱۳۹۸
به زمونه ای رسیده ایم که واسه پیدا کردن جواب سوال هامون، پیگیری آخرین اخبار، شنیدن موسیقی مورد علاقه مون، تماشای فیلم سینمایی و چیزای دیگه ای به جز اینا و چیزای دیگه ای به جز اینا… به موتورهای جست و جو (به خصوص گوگل) مراجعه می کنیم. حالا فرض […]