اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) چیست؟

اینفلوئنسرمارکتینگ! شاید بعد از شنیدن این کلمه بدون این دست اون دست کردن یاد اینستاگرام و افراد کمدین یا خلاقی که در شبکه ها ی اجتماعی کلیپ های خنده دار می سازند و لا به لای این کلیپ ها اسمی از کار و کاسبی و محصول می بیارن بیفتین اما اینفلوئنسرمارکتینگ و به کار گیری قدرت افراد موثر بر اراده کردن مخاطبان، بسیار گسترده تر و بالاتر از این بوده و قدمت اون به سال ها قبل تر از برمیگرده.

مردم روزانه با شکل های جور واجور مختلفی از تبلیغات و Promotion رو به رو هستن اما هر روز تاثیرپذیری اون ها (که می تونه خرید، باخبر شدن از برند و… باشه) سخت تر می شه. این وسط روش هایی مثل افیلیت مارکتینگ، ، و اینفلوئنسرمارکتینگ هستن که به دلیل تاثیرگذاری و تاثیر بالا بیشتر از راه های دیگه مورد توجه بازاریابان قرار گرفته و هر روز کار و کاسبی های بیشتری از اون هم جهت با برنامه ی بازاریابی خود بهره می برند.

در این مقاله می خوایم تعریفی دقیق تر از ایفنلوئنسرمارکتینگ و اینفلوئنسر ارائه بدیم و به شکل های جور واجور اون نگاهی داشته باشیم، در ادامه با ModirTV همراه باشین.

تعریف اینفلوئنسرمارکتینگ

قبل از تعریف معنی اینفلوئنسرمارکتینگ، اگه نگاهی به معنی کلمه ای اون داشته باشیم، واژه ی ” Influence” به معنی تاثیرگذاری بوده و Influencer به (فرد) موثر گفته می شه. پس اینفلوئنسر مارکتینگ رو می توان بازاریابی افراد موثر ترجمه کرد. در واقع تعریف اینفلوئنسرمارکتینگ دقیقا در معنی کلمه ای اون آشکاره.به بیان خلاصه تر؛ به بازاریابی اجناس و خدمات از راه آدمایی که تاثیر بر تصمیم خرید مردم دارن گفته می شه.

این تاثیرگذاری از تخصص، معروفیت و محبوبیت اون ها ناشی می شه و شباهت زیادی به بازاریابی دهن به دهن داره فرقش اینه که در این روش از افراد موثر به جای مصرف کنندگان عادی استفاده می شه و  بیشتر بر افزایش باخبر شدن از برند (Brand Awareness)  تمرکز می شه تا فروش مستقیم اجناس.

با اینکه اینفلوئنسرمارکتینگ تازگیا رونق گرفته و همه اون رو با بازاریابی شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام می شناسن اما تاثیرگذاری از راه افراد مشهور و محبوب سال هاست که وجود داشته و برنده های جور واجور مدت هاست که از محبوبیت و قدرت نفوذ بالای سلبریتی ها واسه تبلیغ اجناس یا Promotion برند خود استفاده می کردن.

علی دایی
حضور علی دایی در کمپین بازاریابی شرکت اوپل در حدود ۲۰ سال پیش

تاثیرگذاری بر تصمیم یا آگاهی مردم می تونه جنبه های مختلفی رو دربرگیرد و ممکنه از انتخاب یه نماینده در انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا تصمیم واسه خرید یه کالا و اعتماد و شناخت یه برند فرق داشته باشه.

اینفلوئنسر کیست و چه ویژگی هایی داره؟

کلا هر کسی که بر عقیده، نظر، رفتار و تصمیم فردی دیگه تاثیر بزاره اینفلوئسر حساب می شه. اینفلوئنسر می تونه شخص حقوقی یا حقیقی باشه و از شخصیت های مطرح و سلبریتی ها گرفته تا سازمان ها و برنده ها رو شامل شه اما در اینفلوئنسرمارکتینگ به اشخاصی با گروهی از مخاطبان وفادار و تاثیرپذیر ، ایفلوئنسر گفته می شه.

صدف بیوتی
صدف بیوتی یکی از مطرح ترین اینفلوئنسرهای بخش ی زیبایی

به بیان دقیق تر اینفلوئنسرها افراد مستقلی هستن که به خاطر تخصص، محبوبیت یا دانشی که دارن حرفشون در میان مخاطباشون (نیچ بازار) از نفوذ و تاثیر بالایی برخورداره.

یه اینفلوئنسر همیشه اینفلوئنسر نیس!

نکته ای که در تعریف اینفلوئنسرها نباید از اون غافل شد اینه که این افراد وسیله بازاریابی نیستن که همیشه یکجور عمل کنن، اینفلوئنسرها همیشه و همه جا نمی تونن موثر باشن. افراد موثر فقط واسه برنده های مشخص و در کمپین های خاص از قدرت تاثیرگذاری بهره مند هستن.

یک مطلب دیگر:   تحلیل SWOT چیست؟ چه زمانی و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مثلا بلاگر یا سلبریتی ای که در بخش ی سلامت و تناسب اندام شناخته می شه هیچوقت نمی تونه تاثیری که در معرفی اجناس رژیمی و ورزشی داشته در معرفی گوشی های موبایل داشته باشه و یا این که یه اینفلوئنسر نمی تونه در دو کمپین جور واجور به طور همزمان اثر داشته باشه.

تعداد مخاطبان

یکی از عادی ترین اشتباهات در مواجه با اینفلوئنسرها ملاک کیفیت سنجی اون ها براساس تعداد مخاطبان، لایک ها و کامنت های اون هاست اگر این اعداد و ارقام فقط به معنی محبوبیت افراد می باشه و نه تاثیرگذاری بیشتر، ممکنه شخصی مخاطبان کمتری داشته اما به دلیل علم، تخصص و بهایی که به مخاطبان خود می دهد به مراتب تاثیرگذارتر از شخصی باشه که مخاطبان بسیار زیادی داره اما از قدرت نفوذ و اعتبار پایینی برخورداره.

پس تعداد مخاطبان و تعامل اون ها تنها معیاری واسه اندازه گیری محبوبیت افراده و نه اندازه تاثیرگذاری اون ها.

اینفلوئنسرها یه انتخاب هستن

به طور کامل برعکس تبلیغات تلویزیونی که در میان برنامه های تلویزیون یهو پخش می شن و فقط به خاطر این که کنترل تلویزیون رو پیدا نمی کنین ناچار به دیدن اون هستین و یا بیلبوردهای خیابون که فقط به خاطر این که در جلوی چشم هستن دیده می شن، مخاطبان با خواسته و علاقه ی خود اینفلوئنسرها رو دنبال می کنن و به پیشنهاداتشان گوش میدن.

اما این رو نباید از یاد برد، همونطور که گفتیم اگه اینفلوئنسری همیشه به تبلیغ و فعالیت در کمپین های زیاد بازاریابی بپردازه در آخر درست مثل یه بیلبورد به رسانه ی تبلیغاتی تبدیل شده و مخاطبان نه از اون تاثیر می پذیرن و نه حتی به پیام های تبلیغاتی اش توجه می کنن.

طرفداران اینفلوئنسرها

یه اینفلوئنسر:

  • به محتوا و بخش ی کار و کاسبی برند علاقه داره
  • دقیقا در بخش ا ی که خود در اون شناخته شده از برندی صحبت می کنه.
  • قبل از این که مخاطبان زیادی داشته باشه مخاطبانی وفادار داره که به اون اعتماد دارن
  • می دونه چیجوری افراد رو به سمت برند شما هدایت کنه
  • پیشنهاداتش از ارزش بالایی برخورداره

کسی که دست کم تاثیرگذاری رو داره:

  • فردی متظاهره و هیچ تمایلی به محصولی که تبلیغ می کنه نداره
  • فقط به دلیل این که پول دریافت کرده از برندی صحبت می ‎کنه
  • مخاطبان زیادی داره اما هیچ ارتباطی با بخش ی کار و کاسبی شما نداره.
  • به واسطه ی تعداد زیاد دنبال کنندگان شناخته می شه تا علم و تخصص.
  • به طور همزمان در چند کمپین از برنده های جور واجور فعالیت می کنه.

اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی

تا اینجای کار تلاش کردیم تعریف کلی از معنی اینفلوئنسرمارکتینگ و اینفلوئنسر داشته باشیم در این بخش بیشتر بر چیزی که امروز همه از اون صحبت می کنن و بیشتر کمپین های اینفلوئنسرمارکتینگ دور اون اجرا می شه می پردازیم.

اینفلوئنسرهای ورزش و سلامت

اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی با تولید محتوا در بخش ای مشخص که در اون تخصص و علم دارن مخاطبانی که پیگیر و علاقه مند به اون بخش هستن رو به خود جذب می کنن.

در شبکه های اجتماعی می توان اینفلوئنسرها رو به چند دسته ی کلی تقسیم کرد:

  • سلبریتی ها
  • افراد متخصص و رهبران افکار
  • بلاگرها و تولید کنندگان محتوا
  • میکرو اینفلوئنسرها

سلبریتیا

قدرت نفوذ سلبریتی ها بر مردم  و تاثیر فوق العاده اون ها در افزیش باخبر شدن از برند و فروش اجناس امروز واسه همه روشنه و خیلی از برنده های دنیا از قدرت تاثیرگذاری سلبریتیا در کمپین های بازاریابی خود استفاده می کنن، هر چند تاثیرگذاری سلبریتی ها فقط به شبکه های اجتماعی محدود نمی شه اما امروز محبوب ترین و پرطرفدارترین صفحات به سلبریتی ها تعلق داره و پیشنهادات و صحبت های اون ها بیشتر از هرچیز در فضای مجازی مورد توجه قرار می گیرد.

یک مطلب دیگر:   بازاریابی عملگرا یا (Performance Marketing) چیست؟

بزرگ ترین رقابت در به کار گیری این دسته از اینفلوئنسرها تعداد کم اون هاست، هر سلبریتی حاضر به فعالیت در کمپین های بازاریابی نیس و اگه هم باشه به احتمال زیاد هزینه ی بسیار زیادی به همراه داره.

 از طرفی دیگه، همونطور که پیش تر گفتیم، اینفلوئنسرهایی که محصول یا برندی رو Promote می کنن تا یه مدت بعد نمی تونن سراغ برندی دیگه بره چون که از اعتبار و قدرت تاثیرگذاریشان کاسته می شه.

اینستاگرام مهناز افشار پرطفدارترین صفحه در اینستاگرام
مهناز افشار پرطرفدارترین صفحه ی اینستاگرام فارسی

از دیگر رقابت های فعالیت سلبریتی ها به عنوان اینفلوئنسر تاثیر معکوسی است که ممکنه در خرید یه کالا داشته باشن، مثلا ممکنه جاستین بیبر تاثیرگذاری و محبوبیت بسیار زیادی در میان افراد نوجوون و جوون داشته باشه اما شک نداشته باشین اگه کرم ضد جوش رو تبلیغ کنه دیگه کسی سراغ اون محصول نمیره.

افراد متخصص و رهبران افکار

افراد صاحب تخصص و رهبران افکار به دلیل علم، صلاحیت و جایگاه ای که دارن مورد احترام و اعتماد هستن اما بیشتر این اعتبار از جایگاه اون ها (جایی که در اون دارن کار می کنن) ناشی می شه، مثلا یه روزنامه نگار شاید در موضوعی که می نویسد متخصص نباشه اما به دلیل این که در روزنامه ی مطرح کار می کنه حرفش بیشتر از بقیه اعتبار داره.

این فراد متخصص و رهبران افکار شامل گروه های زیر می‎شن:

  • روزنامه نگارها
  • چهره های دانشگاهی و نویسندگان
  • کارشناسان صنایع جور واجور

حتی بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا در شبکه های اجتماعی که در یه گروه دیگه از اینفلوئنسرها جای می گیرند، از رهبران افکار تاثیر می پذیرن به خاطر همین برگشت دادن به رهبران افکار در پست های بلاگ بسیار رایجه.

بلاگرها و تولید کنندگان محتوا

بلاگ های تخصصی زیادی در مورد های جور واجور مثل ورزش و سلامتی، زیبایی، خودرو، تکنولوژی و حتی مارکتینگ هست که از تاثیرگذاری بالایی بهره مند هستن و مخاطبان این بلاگ ها واسه محتوا و به خصوص نویسندگان اون ارزش بسیاری زیادی قائل هستن.

مهدی شجاری (بلاگر موبونیوز) از اینفلوئنسرهای بخش ی موبایل و تکنولوژی

اینفلوئنسرمارکتینگ از راه بلاگرها به روش های مختلفی انجام می شه که عادی ترین اون ارائه ی محصول به بلاگره تا بعد از مصرف اون نقد و بررسی درباره اون بنویسن و نگاهی مثبت در مخاطب نسبت به برند بسازن. روش دیگه، روش اسپانسریه که در این حالت می تونید کنترل زیادی روی محتوای نویسنده داشته باشین و حتی لینک وب سایت خود رو در پست بلاگ درج کنین، این روش در میان تولیدکنندگان محتوا در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، یوتوب و…) عادی تره.

میکرو اینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسرها آدمایی هستن که در مورد ای خاص به طور مرتب در شبکه های اجتماعی به تولید محتوا می پردازند اون ها نه مثل سلبریتی ها هستن و نه اینفلوئنسرهای مشهور، چهره های ناآشنایی دارن و بیشتر فقط در بخش ای که در اون مشغول به فعالیت هستن شناخته می شن. تعداد دنبال کنندگان این افراد بسیار کمتر از اینفلوئنسرهای دیگه س اما از قدرت تاثیرگذاری بالایی در مخاطبان بهره مند هستن.

 

 

 

  • Follow

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *