افسانه های کیفیت؛ بررسی واقعیت های صنعت خودروسازی جهان

در دنیای امروز، باورهای غلط خیلی راحت جانشین حقایق می شن. خیالات و احساساتی که مردم اونا رو به عنوان حقیقت قبول می کنن، حتی در صورت نبود وجود مدرکی واسه اثباتشان، جانشین واقعیاتی می شن که با مدرک قابل اثباتند.یکی از میدونایی که در اون تقابل بین حقیقت و ابهام بسیار به چشم میاد، صنعت اتومبیل سازیه. در این مقاله تلاش داریم تا با بعضی از باورهای غلط در دنیای خودرو آشنا شیم.

کره ایای بی کیفیت

کیا و هیوندای نزدیک به ۲۰ ساله که در بازار خودروی آمریکا فعالیت دارن. هر دو شرکت در حالی پا در این بازار گذاشتن که قیمتایی رقابتی عوضش کیفیت و امنیت نه خیلی مطلوب ارائه می دادن.

در گذر این چند سال، هر دو خودروساز در تموم زمینه ها به بلوغ رسیدن؛ طراحی خارجی جذاب، کابین قشنگتر، امکانات فراوون و از همه مهم تر رشد خیره کننده کیفیت. حدود ۵ سال پیش بود که کیا و هیوندای با برداشتن گامی بزرگ عزمشونو جزم کردن کیفیت اجناس خود رو به حدی برسانند که به سختی بشه بر اون ایرادی وارد کرد.

کیفیت خودروهای این دو شرکت کره ای، الان به حدی پیشرفت کرده که خیلی راحت می تونن با شکلای جور واجور ژاپنی و آمریکایی مقایسه شن. با وجود افزایش کیفیت در خط تولید، کیا و هیوندای خود رو در شرایطی پیدا میکنن که باورهای نادرست بوجود اومده به وجود اومده به وسیله ضعف کالاهایی که در گذشته تولید کردن، هم اونقدر پابرجاست.

براساس تحقیقات موسسه JD Power چارده درصد از خریداران خودروهای صفر، از ترس کیفیت پایین اجناس کیا و هیوندای، از خرید از این دو شرکت دوری میکنن.

همونطور که در رده بندی فوق مشخصه، در آمار مربوط به کیفیت اولیه، کیا و جنسیس در رده های اول و دوم، بالاتر از کمپانیای لوکس و بزرگی مانند پورشه قرار دارن.

هیوندای هم در جایگاه هشتم بوده که نشون از پیشرفت و تغییر بزرگ در صنعت خودروسازی کره س. این رده بندی براساس تعداد ایراد در هر ۱۰۰ دستگاه تولیدی شکل میگیره.

فاصله بین باور جاافتاده و حقیقت ماجرا درباره بی کیفیت بودن خودروهای کره ای یواش یواش در حال از بین رفتنه. در کنار رشد کیفیت اجناس، درصد دوری مشتریان از خرید اجناس این کمپانیا، از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱۴ درصد رسیده که دستاوردی قابل ستایشه.

به هر حال میشه گفت کیفیت خودرو کره ای به طور کاملً با گذشته متفاوت و تصور عادی پایین بودن سطح کیفی این خودروها به کل غلطه.

ژاپنیای فوق العاده

در ده های ۸۰ و ۹۰ میلادی، اسمای ژاپنی با عرضه خودروهایی قابل اعتماد و با کیفیت، بهتر از چیزی که رقیباشون ارائه می دونن، به معروفیت خیلی خوبی رسیدن.

در اون دوران خودروسازان کره ای تازه در حال محکم کردن جای پای خود در بازار آمریکا بودن، اروپاییا بخاطر وابستگی شدید به ریشه و گذشته از تغییر در روش ساخت خودروهایشان جلوگیری می کردن و کمپانیای آمریکا به لطف سود کم خود انگیزه ای واسه ایجاد تغییر در محصولاتشون نداشتن.

در اون زمان تویوتا و هوندا در مورد کیفیت و توانایی اطمینان یکه تازی می کردن، این شرایط فرصتی رو واسه بقیه برنده های ژاپنی جفت و جور آورد تا خود رو در زیر سایه این صفات خوش جای بدن.

اما حالا کره ایا دیگه مانند قبلی نیستن، اروپاییا از خواب زمستونی بیدار شدن و آمریکاییا به خاطر رکود اقتصادی چند سال پیش به خود اومدن. اینکه می گن خودروهای ژاپنی بهترین کیفیت رو دارن دیگه غلطه.

در تستای کیفیت اولیه یا IQS موسسه JD Power نیسان با کسب رتبه دهم بهترین جایگاه رو در بین هموطنان خود داره. باحال تر اینکه تنها خودروهای ۴ خودروساز ژاپنی پس از ۹۰ روز استفاده کیفیت خود رو در حدی بالاتر از عادی حفظ می کنن.

شک نداشته باشینً منظور این نیس که خودروهای تولید ژاپن کیفیت مطلوبی ندارن؛ اما باور غلط رواج یافته درمورد اونا، با حقیقت فاصله زیادی داره.

حتی اینفینیتی که در سال ۲۰۱۵ در رتبه پنجم لیست IQS قرار داشت، در سال ۲۰۱۷ در رتبه ۲۳ جای گرفته. اجناس کمپانیای ژاپنی بسیار رقابتی ان، اما اجناس بقیه کمپانیا هم وضعیت مشابهی دارن.

در میان برنده های ژاپنی تنها تویوتا، لکسوس و هوندا هستن که در تستای دراز مدت می تونن خوش بدرخشن و در بین اسمای بزرگی مثل پورشه و مرسدس قرار بگیرن. پس این باور غلط که تموم خودروهای ژاپنی با کیفیت و طول عمر بالا هستن غلطه.

خودروهای ارزون غیرقابل اعتماد

براساس تست IQS انجام شده در سال ۲۰۱۵، نزدیک ۵۰ درصد از خریداران، قابل اطمینان بودن رو تاثیرگذارترین عامل در انتخاب خودروی دلخواهشون عنوان کردن.

بدیش اینه امروزه اکثریت افراد خیال می کنن که طول عمر یه خودرو با قیمت اون رابطه مستقیم داره؛ در واقع خودروهای ارزون قیمت در کنار مدلای لوکس مانند جنسای چندبار مصرف و کم دووم به نظر می رسه.

در هر حال، قیمت یه خودرو حتماً به مطمئن بودن اون ربط نداره. تست اعتمادپذیری یا VDS که هر سال به وسیله JD Power انجام می شه، دووم خودروها رو پس از  کارکردی سه ساله سبک و سنگین میکنه.

مثلا تویوتا کمری، اولین گزینه ای که به هنگام صحبت از خودرویی غیر لوکس و مطمئن به ذهن خطور می کنه، در تست VDS مربوط به سال ۲۰۱۷، در بین خودروهای اندازه متوسط، مقتدرانه در رتبه اول قرار گرفت.

براساس آمار منتشر شده به وسیله JD Power در سال ۲۰۱۵، ۴ خودروی کوچیک و کامپکت ارزون قیمت، از کمری امتیاز بهتری به دست آوردن. سایون xD، تویوتا کرولا، تویوتا یاریس و نیسان Leaf، همه در بحث دووم و قابل اطمینان بودن از کمری عمل کردی بهتر از خود نشون میدن.

غیر از نیسان Leaf بقیه خودروهای گفته شده با قیمتی کمتر از ۲۰۰۰۰ دلار به فروش می رسن.با در نظر گرفتن عمر بالا و کیفیت خوب در کنار اینجور قیمتای مناسبی، با اطمینان میشه گفت که دیگه کیفیت و دووم بالا مختص خودروهای گرون و لوکس نیس.

آلمانیای پردردسر

خودروهای آلمانی، اکثراً به تواناییای بالای دینامیکی خود مشهورند و تجربه رانندگی جذابی رو واسه راننده خود ایجاد می کنن؛ اما بیشتر شنیدیم که دارندگان این نوع خودروها از پر خرج بودنشون گله و شاکی هستن.

این باور نادرست که فقطً خودروهای آلمانی پرخرج تر از خودروهای دیگه کشورها هستن، سالهاست مانند گردابی برنده های آلمانی رو در خود گرفتار کرده.

دوباره با مراجعه به مستندات و دلایل جمع آوری شده بوسیله JD Power، تقریباً ۵۱ درصد از خریداران خودروهای نو، کم خرج بودن و قابل اعتماد بودن خودرو رو ملاک اصلی واسه خرید اون در نظر می گیرن؛۱۱ درصد هم فقطً به دلیل آلمانی بودن یه خودرو از خرید اون دوری می کنن.

فقط کافیه با ماشین حساب داخل گوشیتان ضرب و تقسیمی ساده کنین تا فهمیده باشین همین ۱۱ درصد، که رقم خیلی بزرگی به نظر نمی رسه، چه بلایی بر سر کمپانیای آلمانی می آورد.

اما، واقعاً اتومبیلای آلمانی صاحبانشون رو اذیت می کنن؟ آزمون VDS سال ۲۰۱۵ نشون میده ۴ مورد از هر ۵ خودرو آلمانی، پس از ۳ سال استفاده همیشگی، کیفیت طولانی مدتشان رو بهتر از عرف این صنعت حفظ می کنن. صاحبان خودروهایی مثل پورشه، ب ام و، بنز و آئودی کمتر از حد عادی ایرادی از اتومبیل هاشون گزارش می کنن.

جدول VDS سال ۲۰۱۷؛ همونطور که می بینین ژرمنا در رده های مناسبی جای گرفتن

خوبه که بدونین، روش خوب ظاهر شدن این برنده ها در مورد کیفیت بالا خیلی مسئله جدیدی نیس؛ چراکه پورشه، ب ام و و بنز هرکدوم به ترتیب از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سمت ۱۴، ۱۲ و ۹ بار به رده هایی بهتر از حد عادی و در شأن نامشون دست پیدا کردن.

از اونجایی که بررسیای اینطوری به وسیله موسسات معتبر، دیدی مناسب از حقیقت ماجرا برامون جفت و جور می کنن، با تکیه بر نتایجشان میشه این تفکر که خودروهای آلمانی امروزه مطمئن نبوده و پردردسر هستن رو اشتباه توصیف کرد.

البته طبیعتا این بررسیا در بازار کشورهایی چون آمریکا انجام شده و در شرایط خاص بازار کشورمون حتی میشه گفت که خطر خرید خودروهای کره ای از نمونه های مشابه ژاپنی و آلمانی به مراتب کمتر به نظر می رسه و شرایط تا حد زیادی نسبت به بقیه کشورای جهان فرق داره.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *