از اسپادا تا سیلوئنت؛ آشنایی با پنج مدل کمتر شناخته شده لامبورگینی

لامبورگینی یکی از خودروسازانیه که طرفداران زیادی در سرتاسر جهان داشته و بیشتر اجناس اون شناخته شده هستن. اما اگه نگاهی دقیق تر به همه مدلای تاریخ این شرکت داشته باشیم، با مواردی روبرو میشیم که کمتر نامشون رو شنیده ایم. در مطلب حاضر می خوایم به پنج مدل لامبورگینی که از معروفیت کمتری نسبت به بقیه اعضای خونواده خود بهره مند بودن، نگاهی گذرا داشته باشیم.

اسپادا

هر چند لامبورگینی در طراحی و ساخت اتومبیلای اسپورت دو نفره مهارت داره، اما در گذشته این شرکت یه خودروی GT با ظرفیت چهار سرنشین هم دیده می شه. هر چند اولین موفقیت بزرگ لامبورگینی با مدل افسانه ای میورا در سال ۱۹۶۶ رقم خورد، اما این موفقیت با ظهور اسپادا در سال ۱۹۶۸ بسیار پر رنگ تر شد.

از این خودروی چهار نفره بین سالای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۸ به تعداد ۱۲۱۷ دستگاه ساخته شد. نیروبخش اسپادا یه موتور ۳٫۹ لیتری V12 بود که می تونست در قوی ترین نسخه ۳۴۵ اسب بخار قدرت تولید کنه. طراحی این خودرو به شکلیه که شاید بشه اونو یه سنتی قشنگتر خطاب کرد، اما ای کاش لامبورگینی جانشین مدرن اونو ارائه می کرد. تا زمان معرفی کانتاش، اسپادا موفق ترین خودروی لامبورگینی حساب می شد.

ایسلرو

همزمان با اسپادا، لامبورگینی مدل ایسلرو رو هم روی خط تولید داشت. این خودرو به عنوان جانشینی واسه مدل ۴۰۰GT پیشرفت پیدا کرده بود و در کل به تعداد ۲۵۰ دستگاه تولید شد. ایسلرو هم یه اتومبیل چهار نفره بود، در زیر کاپوت این اتومبیل یه موتور ۴ لیتری V12 قرار داشت که می تونست ۳۲۵ اسب بخار قدرت تولید کنه.

با این خروجی ایسلرو شتاب صفر تا ۶۰ مایل رو در عرض ۶٫۴ ثانیه طی کرده و قادر بود به بیشترین حد سرعت ۲۴۷ کیلومتر در ساعت برسه. ایسلرو که فقط در سالای ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ تولید شد، بر خلاف بیشتر اجناس لامبورگینی طراحی ساده و محافظه کارانه ای داشته و بسیار سر به زیر بود. شاید بخاطر این این مدل خیلی در یادها نمونده.

یاراما

بعد از ایسلرو، لامبورگینی کوپه ۲+۲ یاراما رو بین سالای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ تولید کرد. از اونجایی که ایسلرو با قوانین ایمنی جدید آمریکا همخوانی نداشت، لامبورگینی بجای رفع ایرادات تصمیم به ارائه یه خودروی جدید با نام یاراما گرفت.

در کل ۳۲۸ دستگاه از این خودرو که روی شاسی کوتاه شده اسپادا بوجود اومده بود، فروخته شد. بر خلاف زیاد شدن وزن نسبت به ایسلرو، یاراما با در نظر گرفتن موتور V12 قوی و ۳۶۵ اسب بخاری خود بیشترین حد سرعتی برابر با اون داشت. یکی از نقاط خیلی مهم طراحی یاراما، طراحی خاص چراغای جلویی اون بود که حالتی نیمه پوشونده داشتن.

اوراکو

اوراکو یکی دیگه از مدلای کم نام و نشون لامبورگینیه که بعد از حضور در یکی از قسمتای مجموعه تاپ گیر تا حدودی احیا شد. این خودرو هم یه اتومبیل اسپورت ۲+۲ بود و بین سالای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ روی خط تولید قرار داشت. در اون زمان اوراکو با سه موتور V8 به حجمای ۲، ۲٫۵ و ۳ لیتر تولید شد که قوی ترین نسخه با کد P300 می تونست ۲۴۷ اسب بخار قدرت تولید کنه.

این خودروی موتور وسط در عرض ۵٫۶ ثانیه شتاب صفر تا ۶۰ مایل رو محقق می کرد. در کل ۷۷۶ دستگاه اوراکو تولید شد، باحال اینکه امروزه این مدل یکی از ارزون ترین اجناس لامبورگینی در بازار حساب می شه، هر چند بعد از اپیزود تاپ گیر و صحبتای جیمز می قیمت این خودرو کمی بالا رفت.

سیلوئت

سیلوئت یه مدل عجیب از لامبورگینی بود که در نیمه دوم دهه ۷۰ میلادی با همون موتور سه لیتری V8 اوراکو تولید شد. براساس آمار لامبورگینی در کل ۵۴ دستگاه از این اتومبیل دو نفره تولید کرد که الان فقط ۳۱ دستگاه از اونا موجود هستن. شتاب صفر تا صد سیلوئت ۶٫۵ ثانیه و بیشترین حد سرعت اون ۲۶۰ کیلومتر در ساعت بود. این خودرو اولین مدل لامبورگینی با سقف تارگا حساب می شه.

بعد از سیلوئت، لامبورگینی مدل جالپا رو در سال ۱۹۸۱ جانشین اون کرد؛ تولید این مدل هم تا سال ۱۹۸۸ ادامه پیدا کرد. در اون سال کرایسلر که با تازگی مالکیت لامبورگینی رو در اختیار گرفته بود، با تولید جالپا مخالفت کرد و روی پیشرفت مدل افسانه ای دیابلو سرمایه گذاری کرد.

از سال ۱۹۹۰ که دیابلو به دنیا اومد تا زمان الان، تقریبا همه مدلای لامبورگینی حتی در بین افراد عادی هم معروفیت پیدا کردن و کمتر کسی پیدا می شه که با ساختهایی این شرکت آشنا نباشه.

                                                    .

edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

بررسی کتاپ؛ اپلیکیشنی برای امانت آنلاین کتاب های الکترونیکی

چ آبان ۲۲ , ۱۳۹۸
این روزا فروشگاه های آنلاین کتاب گزینه ای به غیر از خرید محصول پیش پای کاربر نمی ذارن. این یعنی واسه خوندن حتی یه پاراگراف از کتابی خاص، ناچار به پرداخت هزینه کامل واسه خرید اون هستین وگرنه باید قید این کار رو بزنین. اما حالا خوبیش اینه سرویسایی هم […]