آمیخته ترفیع چیست و اجزا اصلی آمیخته ترفیع در بازاریابی (An Effective Promotional Mix)

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • بازاریابی هدف دار
  • سئو
  • طرح کار و کاسبی

سرفصلای مقاله

 

  • مقدمه ­ای بر ترکیب پیشرفت
  • آمیخته ترفیع در بازاریابی یا ( Promotional Mix )
    • تعریف ترکیب پیشرفت
    • به چه دلیل آمیخته ترفیع مهمه؟
  • فرق میان آمیخته ترفیع و آمیخته بازاریابی 
    • مرکز توجه آمیخته ترفیع
  • به چه دلیل ترکیب پیشرفت در بازاریابی مهمه؟
  • اجزای اصلی آمیخته ترفیع
    • فروش شخصی ( Personal Selling )
    • تبلیغات ( Advertising )
  • بازاریابی مستقیم ( Direct Marketing )
  • ارتقای فروش ( Sales Promotion )
  • روابط عمومی ( Public Relation )
  • تصویر شرکت ( Corporate Image ) 
  • پشتیبانی مالی Sponsorship
  •  اینترنت ( Internet )

 

امتیاز این پست

این مقاله به بازاریابی و آمیخته ترفیع و اجزای اصلی آمیخته ترفیع می پردازه. به چه دلیل آمیخته ترفیع مهمه؟ فرق آمیخته بازاریابی و آمیخته ترفیع چیه؟

مقدمه ­ای بر ترکیب پیشرفت

عوامل زیادی وجود دارن که باید در کنار هم جمع شن تا یه برند/یا بنگاه اقتصادی بتونه با موفقیت اجناس یا خدمات خود رو در بازار هدف رواج دهد، این عوامل همون چیزیه که از اون با نام آمیخته بازاریابی (  Marketing Mix )شرکت یاد می شه. در هر آمیخته بازاریابی ۴ جز کلیدی هست که یکی از مهمترین اونا آمیخته ترفیع ( Promotional Mix )  است.

اقتصاد

آمیخته ترفیع در بازاریابی یا ( Promotional Mix )

تعریف ترکیب پیشرفت

اگه بخوایم به بهترین شکل آمیخته ترفیع رو تعریف کنیم : مجموعه ­ای از وسیله که یه کار و کاسبی از اون بهره می ­گیرد تا این معنی که به چه دلیل مصرف­ کنندگان باید اجناس اونا رو بخرن، منتقل کنه.

به چه دلیل آمیخته ترفیع مهمه؟

جواب بسیار ساده س!، اگه مشتریان چیزی درباره اجناس یا خدمات شما ندونن شما به هیچ فروشی دست پیدا نمی کنید. پس آمیخته ترفیع حیاتیه چون راهیه که به وسیله اون می­تونید به شکل موثر ویژگی­ های اجناس و خدمات خود رو به خاطر ایجاد فروش نشون بدید.

فرق میان آمیخته ترفیع و آمیخته بازاریابی 

آمیخته بازاریابی شامل جنبه­ های مختلفیه که مشتریان جدید و تکراری رو جذب می­کنه. آمیخته ترفیع ( Promotional Mix ) تنها یکی از جنبه ­های کل آمیخته بازاریابی ( Marketing Mix ) است که روی رابطه و تعامل با مشتریان بالقوه تمرکز می­کنه.
چهار جز آمیخته بازاریابی عبارتند از :

  • محصول : هر چیزی که می­تونه یه خواسته یا نیاز یه مشتری بالقوه رو برطرف سازه.
  • قیمت : یکی از عوامل آمیخته بازاریابی که حجم فروش رو کنترل می­کنه.
  • قیمت

  • پخش : پخش اجناس و خدمات در جا و زمان مناسب.
  • ترفیع : فعالیتهایی که به وسیله یه کار و کاسبی صورت می ­گیرد تا پیام مربوط به محصول یا خدمتش رو به گوش مخاطبان هدف برسونه.

باید اینم بگیم که که در خیلی از موارد شرکتها “مردم” رو به عنوان پنجمین قسمت از یه آمیخته بازاریابی در نظر می­ گیرند. ( ۵Ps/People )

مرکز توجه آمیخته ترفیع

هدف اصلی آمیخته ترفیع، آگاهی، یادآوری و راضی کردن مخاطبان هدف درباره نیازشون نسبت به محصول یا خدمت شرکته.

به چه دلیل ترکیب پیشرفت در بازاریابی مهمه؟

آمیخته ترفیع واسه کل روند بازاریابی مهمه چون اگه مشتریان چیزی درباره اون چیزی که اجناس و خدمات ارائه می­ کنن ندونن فروش محدود می شه و در نتیجه کار و کاسبی ای باقی نخواد موند.

 
 

اجزای اصلی آمیخته ترفیع

فروش شخصی ( Personal Selling )

فروش شخصی بیشتر به فروش روبرو یا فروش فرد به فرد اشاره داره. اگر که از اسمش مشخصه، فروش شخصی یه رابطه مستقیم شخصی رو با یه مشتری بالقوه ایجاد می­ کنه تا شاید این به ایجاد اعتماد و در نتیجه فروش برسه. این تنها وسیله ترفیعه که به شما این امکان رو می­ دهد که پیام تون رو برابر با موقعیت فروش که اتفاق می­افتد تنظیم کنین. از طرف دیگه اما فروش شخصی گرون­ ترین وسیله فروشه. از جمله نمونه ­های اون یه فروشنده تو یه شرکت بازسازی خونه یا یه نماینده تو یه غرفه تو یه نمایشگاه تجاریه.

تبلیغات ( Advertising )

تا حدود زیادی مخالف فروش شخصیه چون شامل هیچ رابطه مستقیم روبرو با مشتری نیس. تبلیغات وقتی روی می­دهد که شرکتها بودجه­ای رو صرف ترفیع محصول از راه ابزارهایی چون رسانه های جمعی یا اینترنت می­کنن. مزیت اصلی این نوع از بازاریابی اینه که یه صحبت یه طرفه س که به مشتری این امکان رو می­دهد که روی امتیازات محصول یا خدمت شما واسه خودش تمرکز کنه. اگر گفته شد بزرگترین نقطه ضغف اون نبود ایجاد اعتماد به دلیل وجود غیرشخصی اون هستش. از جمله نمونه­ های تبلیغات، آگهی ­های بازرگانی تلویزیون و تبلیغات پاپ آپ ( pop – up ) روی وب ­سایت هامی باشه.

بازاریابی مستقیم ( Direct Marketing )

این نوع از راه هدف دار بازاریابی تمرکز رو به گروه منتخبی از آدما که به محصول یا خدمت شما بیشتر از بقیه علاقه ­مند هستن، محدود می­ کنه. بازاریابی مستقیم به دلیل تمرکز خاصش و اینکه معمولا این عمل رو با هزینه کمتری واسه شرکت انجام میده، قادر به افزایش فروش میشه. با اینکه این نوع از بازاریابی با در نظر گرفتن تعداد زیاد مخاطبانی که اون رو روزانه دریافت می­ کنن به شکل بدی دریافت می­ شه. از جمله مثالای این نوع از بازاریابی می­توان به ایمیل و کمپینای تبلیغات با پست مستقیم اشاره کرد.

ارتقای فروش ( Sales Promotion )

ارتقای فروش در واقع یه واژه کلیه که هر نوع ترفیع محصولی رو که حتی به شکل خاص اینجا مطرح نشده در برمی­ گیرد. مزیت اون تحریک افراد واسه افزایش ترافیک و فروش از راه تغییر درک خریدار از ارزش محصول یا خدمته. مشکل ارتقای فروش وجود کوتاه ­مدت بودن اون هستش که بیشتر اهداف بلندمدت فروش شرکت شما رو تحت ­الشعاع قرار می­ دهد. ارتقای فروش رو می­توان از راه قرار دادن کوپن تو یه بروشور یا فروش اسنک و چیپس از راه به نمایش گذاشتن در نقطه خرید ( point – of-purchase ) انجام داد.

روابط عمومی ( Public Relation )

این نوع از ارتقای محصول باید با خلق تصویری مطلوب واسه شرکت شما ایجاد شه که به شکل ارائه اطلاعات مستقیم درباره اون محصول یا خدمت خاص نیس. از جمله امتیازات رواط عمومی افزایش جذابیت و بالا بردن نصویر شرکت شما از روشی مقرون به صرفه واسه تصمیمای خرید آتیه. البته باید در نظر داشت که قضاوت در مورد تاثیر این کمپین تبلیغاتی بسیار سخته. از بهترین نمونه ­های این روش مثلا شرکتیه که مردم رو به کمک رسانی از راه جمع­ بیاری کمکهای مالی یا جفت و جور آوردن تسهیلات واسه اجرای تحقیقات به درد بخور مربوط به سرطان تشویق می ­کنه.

سرطان

 
 

تصویر شرکت ( Corporate Image ) 

تصویر شرکت بسیار مثل روابط عمومی می ­باشه فقط اینکه ماهیتاً مستقیم ­تر برخورد می­کنه. ایجاد وجهه شرکت به دنبال شکل دادن به تصویر شرکت از روشی بسیار خاصه که رابطه نزدیکی با برندینگ داره. مزیت ارتقای تصویر شرکت اینه که می­تونه روند رو به کاهش فروش که به وجود اومده توسط ادراکات ضعیف نسبت به محصول یا خدمت شماس رو متوقف کنه. ضعف به کار گیری این روش اینه که مردم ممکنه تنها دلیل اصلی به وجود اومدن اون ( درک ضعیف یا نادرست یا محصول ) رو مهم بدوننش که باعث می­شه بیشتر از قبل از خرید محصول یا خدمت شما بیخیال شن.
چند نمونه بسیار خوب واسه به کار گیری این روش یه شرکت هواپیماییه که کمپینی رو واسه اصلاح تصویر اهمال کارانه ادراکی از خودش پس از سقوط خطرناک یکی از هواپیماهای خود راه ­اندازی می­کنه و یا یه رستوران زنجیره­ای که به دنبال نابود کردن تبلیغات منفی درباره گسترش یه مسمومیت غذایی در یکی از شعبه­ های خوده.

پشتیبانی مالی Sponsorship

این روش از تبلیغات بسیار مثل یه جور از روابط عمومیه که به تصویر شرکت می ­پردازه. پشتیبانی مالی وقتی اتفاق می­افتد که شرکت شما خود رو به رویدادی پیوند می ­دهد که باعث می ­شه در جامعه خوب به نظر برسه یا این حس رو القا کنه که شرکت شما چیزی رو به همه مردم باز­می­ گردونه. پشتیبانی مالی حتی می­تونه از یه اتفاق غیر از امور خیریه مربوط به محصول شما، مثل پشتیبانی از تیمای ورزشی باشه.

خیریه

یه پشتیبانی مالی حتی می­ تونه موجب ارتقای برند شه، البته اگه در مورد یه نام قوی دیگه انجام شه و یا اینکه می­تونه به ورود شرکت شما به بازارهای جاویژه ( niche markets ) که معمولا ورود به اونا سخته، کمک کنه. این روش هم اینکه نسبت به دریافتی شرکت شما در مورد پیشرفت برندتون از اون مقرون به صرفه می ­باشه. از جمله اشکالات پشتیبانی مالی اینه که اگه اتفاق یا تیمی که از اون پشتیبانی می­ کنین گرفتار کار اشتباهی شه تصویر شرکت شما رو خدشه­ دار می کنه و هم اینکه شما کنترل کمی بر وضعیت پشتیبانی دارید.
از جمله مثالهای این روش یه شرکت خودروسازیه که از یه تیم فوتبال پشتیبانی مالی می­کنه یا با هلال احمر در پروژه جمع ­بیاری کمکای مردمی پس از یه فاجعه طبیعی همکاری می­کنه.

 اینترنت ( Internet )

فکر می­کنین امروز تبلیغات اینترنتی چه نقشی در ترکیب بازاریابی و برندسازی اینترنتی بازی می کنن؟ تنها اجازه بدید به این اکتفا کنیم که الان به اندازه ای مهم هستن که اینجا دسته مخصوص به خود رو دارن، در حالی که چندین سال پیش تنها یه راه حل ثانویه و موقتی بودن. هیچ شکی نیس که امروزه اینترنت یه کانال ترفیعی بسیار بزرگ واسه بازاریابیه و بیشتر شرکتا از این موضوع به طور کاملً باخبر هستن. این روزا شما باید دید گسترده ­تر و دورن گری واسه شرکتی که سایت یا دست کم وبلاگ نداره، داشته باشین. هم اینکه بنگاه ­های اقتصادی تخصصی بسیاری فقط با هدف کمک به بقیه شرکتها واسه حضور در اینترنت ایجاد شده ­ان.

راه حل

بخش اعظمی از به کار گیری اینترنت به عنوان وسیله پیشرفت تجارت به ظهور رسانه ­های اجتماعی بر­می­ شه. مطمئناً شرکت و حضور در اینجور رسانه­ های اجتماعی مانند Facebook و Twitter مجانیه ولی واسه کسب و کارایی که قصد تبلیغات در رسانه اجتماعی رو دارن این صادق نیس. ارائه ­دهندگان این خدمات از قدرت رسانه های اجتماعی واسه تبلیغات و بازاریابی آگاه هستن و هزینه عادلانه­ ای رو از کسائی که در همین زمینه از اون بهره می­ جویند دریافت می­کنن.
امروزه مردم بیشتر به دنیا با نام جهان دیجیتال اشاره می­کنن و این به دلیل تموم تکنولوژی­های پیشرفته­ ( high-tech ) مثل رایانه­ ها یا تلفنای هوشمنده که زندگی افراد رو تصرف کرده. واسه اینکه شرکتا بتونن در صحنه ­ی رقابت باقی بمونن حتما نیاز دارن که حضور آنلاین خود رو با قدرت اثبات کنن. بهترین راه واسه انجام این کار داشتن وب سایتی واکنشگرا که شامل داده ­های واقعی و مربوط به محصول یا خدمتتانه و بعد باید به دنبال بهینه­ سازی اون واسه جذب ترافیک بیشتر واسه سایت باشین. اگه وب سایتی واسه موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشه ( SEO )، در چند صفحه ابتدایی جستجوی کلمات کلیدی عمومی واسه کاربران اینترنتی نشون داده می­شه.

دیجیتال

شرکتای بزرگ در کل دپارتمان هاشون در مورد ساخت وب­ سایتا و جذب ترافیک واسه اونا متخصص هستن ولی کار و کاسبی های کوچیک بیشتر حضور آنلاین کمرنگی دارن و با احتمال خیلی کم واسه جذب ترافیک بهینه شدن. بعضی تحقیقات نشون می­بدن که بیشتر از ۹۰% از وبسایتای کار و کاسبی های کوچیک واسه موتورهای جستجو بهینه نشده­ ان که این اونا رو در هچل­ ی رقابتی بزرگی می ­اندازد. شکی نیس که اگه این سایتا بهینه شده بودن و هم اینکه محصولاتشون خوب و قیمت شون عادلانه بود، فروش شون افزایش می­یافت. حضور در اینترنت یکی از کلیدهای موفقیت واسه ارتقای اجناس و خدماته.
حالا شما اهمیت آمیخته ترفیع ( Promotional Mix ) محصول رو واسه روش هدف دار ­های کلی بازاریابی درک می ­کنین. این یکی از اجزای اصلی روش هدف دار بازاریابیه که باید خوب برنامه ­ریزی و اجرا شه. اگه شرکت شما واسه انجام این کار فرصت داره پس شما شانس خوبی واسه رسیدن به اهداف کلی فروشتان وقتی که پیام بازاریابی خود رو به مخاطبان هدفتون منتقل میکنین، دارید. واسه به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد اجرا آمیخته ترفیع می­تونید به مقاله” چیجوری یه آمیخته ترفیع موثر اجرا کنین” مراجعه کنین.

روش هدف دار بازاریابی و تبلیغات کار و کاسبی خود رو تدوین کنین!

درخواست مشاوره

Share

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


 

بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

بازاریابی پیام رسانی چیه؟ و کاربرده های اون در بازاریابی


دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده ان *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

سه + ۳ =

ادمین

Next Post

عشق به سئو؛ چه قدر به دنیای بهینه سازی وب علاقمند هستید؟

ش مارس 14 , 2020
تا حالا به این فکر کردین دنیا که نه، بهتره بگیم صنعت تا چه حد جلو رفته و چقدر ای داره؟ راستش رو بخواین در طول پنج سال گذشته خیلی از اون چه فکرش رو می کنین بزرگ تر شده. یافته های زیرو رو کردن و گشتن های ایرونی به […]