تغذیه مناسب واسه تقویت حافظه با ۹ خوراکی که نباید از اونا غافل شید 

No Comments Uncategorized

 

باوجود نرم افزارهایی مثل اوت لوک و ابزارهایی مثل پیامک، ایمیل، گوشیای هوشمند و یادداشت کردن چند تا نکته مهم و چسباندن اون به درودیوار، شاید دیگر احتیاجی به حفظ کردن چیزی نباشه. فقط کافیه موضوعاتی رو که واسه تون مهمه، یادداشت کنین یا اپلیکیشن مناسبی پیدا کنین و کارهای مهم تون رو در اون ذخیره کنین، برنامه ای که زنگ اخطار داشته باشه و مثلا بتونه تاریخ تولد خواهرتان رو یادآوری کنه. صرف نظر از پیشرفت تکنولوژی، ما هنوزم واسه سروسامان دادن به این حجم گسترده ی اطلاعات و به خاطرآوردن برنامه های روزمره ی خود نیاز داریم بعضی چیزها رو به خاطر بسپاریم. افرادی که از حافظه ی خود استفاده می کنن، در مقایسه با افرادی که از این توانایی خود غافل ان، زندگی خیلی موفق تری دارن. این نوشته رو بخونین تا با تغذیه مناسب واسه تقویت حافظه آشنا شید.

فردی رو تصور کنین که مدت ۸ سال هم اتاقی شما بوده، اما شما هنوز اسم اونو به درستی به خاطر ندارین. واقعا به خاطرآوردن نام اون این قدر سخته یا اینکه کلا درمورد همه چیز فراموش کارید و حتی ممکنه جلسه ی مهم کاری خود رو هم از یاد ببرین؟ اگه این طوره، بهتره واسه کمک به خودتون دست به کار شید. در این مقاله به طور خلاصه به ۹ ماده غذایی و فواید اونا واسه تقویت حافظه اشاره می کنیم.

۹. گوجه فرنگی

افرادی که خیلی دنبال رژیم غذایی کم کربوهیدرات هستن، باید مواد غذایی مناسبی رو واسه رساندن مواد مفید به مغز جانشین کنن. گوجه فرنگی یکی از منابع خیلی مفیدیه که می تونه جانشین کربوهیدراتا در رژیم غذایی شه. گوجه فرنگی شامل مقدار زیادی پتاسیمه که واسه ماهیچها و کاهش قند خون خیلی خوبه. این گیاه سرشاره از ویتامین آ و ث و مواد آنتی آکسیدان.

۸. گیاه کبر

ممکنه از شنیدن نام این گیاه تعجب کرده باشین یا تابه حال حتی نام اونو هم نشنیده باشین، اما به شما پیشنهاد می کنیم این گیاهِ خیلی مفید رو به سالاد خود اضافه کنین. کبرها رو میشه یکی از منابع خیلی غنی کوئرستین دونست. کوئرستین یه جور فلاونوئید منحصربه فرده که باعث بهتر شدن جریان خون مغز، کاهش میزان استرس اکسیداتیو و جلوگیری از ایجاد مشکل در حافظه می شه. اگه طعم کبر رو دوست ندارین، بهتره سیب بخورین. این میوه هم پر از کوئرستینه.

۷. انگور قرمز

انگور قرمز شامل رسوراتروله، رسوراترول ترکیبیه که کارکرد حافظه رو بهبود می ده. آزمایشای انجام شده روی موشا نشون میدن کارکرد حافظه در موشایی که از انگور قرمز تغذیه می کنن خیلی بهتر از دیگر موش هاست. شاید فکر کنین پس خوردن مشروبات الکلی هم به همین میزان می تونه واسه تقویت حافظه مفید باشه، اما باید گفت که الکل اثر خیلی بدی بر حافظه ی کوتاه مدت و مهارتای تصمیم گیری داره. به خاطر داشته باشین در صورت مصرف الکل حتی ممکنه خاطرات جمعه ی گذشته رو هم به خاطر نیارین.

۶. آدامس جویدن

بعضی تحقیقات نشون میدن جویدن آدامس می تونه باعث افزایش میزان هوشیاری، واکنش سریع و تمرکز در افراد شه. واقعا جویدن آدامس به تقویت حافظه کمک می کنه؟ این احتمال هست، اما به شرایطی بستگی داره که افراد در اون قرار دارن. در بعضی مدارس حتی به علم آموزان اجازه میدن سر کلاس آدامس بجوند، چون فکر می کنن جویدن آدامس موجب می شه نمرات علم آموزان بهتر و تمرکز اونا در یادگیری بیشتر شه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تغذیه در زمان بارداری؛ چیزی که کودک شما به اون نیاز داره 

۵. قهوه

قهوه رو باید یکی از منابع پر از کافئین دونست. کافئین می تونه کارکرد حافظه ی کوتاه مدت رو بهبود و قدرت تمرکز و درنتیجه کارایی حافظه ی بلندمدت رو زیاد کنه. ازسوی دیگر، بعضی تحقیقات نشون میدن بین مریضی فراموشی و میزان مصرف قهوه، رابطه منفی هست.

۴. زردچوبه

این ادویه ی زردرنگ از خونواده زنجبیله و شامل یه جور ترکیب شیمیایی مغذی به نام کورکومینه. تحقیقای انجام شده روی حیوانات نشون میدن کورکومین از مشکل شناختی جلوگیری می کنه و در بهبود کارکرد حافظه و یادگیری نقش خیلی مثبتی داره. سرعت جریان خون به مغز رو افزایش می ده. اما سؤال اینجاست: چیجوری می تونیم این گیاه پرخاصیت رو به رژیم غذایی روزانه مون اضافه کنیم؟ می تونین این ادویه رو به برنج اضافه کنین یا با خوردن شکلای مختلف غذاهای هندی که شامل مقدار زیادی زردچوبهه، از فواید زیاد این گیاه بهره مند شید.

۳. آجیل مخلوط

همه آجیلا شامل میزان زیادی چربی سالم و مفید هستن. آجیل پر از شکلای مختلف ویتامینا، مواد معدنی مغذی، آنتی اکسیدان و منیزیمه. منیزیم می تونه موجب بهبود کارکرد حافظه و افزایش میزان یادگیری در افراد شه. تحقیقای انجام شده نشون میدن درمان با منیزیم موجب بازسازی کارکرد مغزهای آسیب دیده می شه.

۲. ماهی چرب، لوزی ماهی، سالمون، ماهی خال خالی، ساردین

ماهی چرب پر از امگا۳ه و مصرف اون موجب می شه افراد در آینده کمتر دچار مشکلات و مشکلات شناختی شن. علاوه براین، مصرف امگا۳ موجب بالارفتن توانایی دلیل غیرکلامی و بهبود کارکرد حافظه می شه. بعضی تحقیقات ثابت می کنن مصرف ماهی یا فراوردهای دوکوزاهگزانوئیک اسید رابطه مستقیمی با بهبود کارکرد مغز داره. ماهی سالمون هم منبع خیلی خوبی از کولینه. در بخش بعدی دلیل اهمیت کولین رو توضیح میدیم.

۱. تخم مرغ

زرده ی تخم مرغ پر از کولین و فسفاتیدیل سرینه. در بدن آدم، کولین اهمیت زیادی در سنتز اجزای سازنده غشای سلولا داره. کولین واسه متابولیسم و سوخت وساز چربی ضروریه. کولین پیام رسان عصبیه و وظیفه ی کنترل عضلانی رو برعهده داره. این ماده غذایی مفید، نقش خیلی مهمی در بهبود کارکرد حافظه بازی می کنه.

چای، دوپینگ مغز

چای سیاه، سفید، سبز و چای اولونگ عالی ترین نوشیدنی طبیعته. چای نوشیدنی آرامش دهنده ایه که به دلیل وجود کافئین، اسیدآمینه و تانن می تونه اثر مثبتی بر افزایش تمرکز داشته باشه و میزان هوشیاری فرد رو بالا ببره. تحقیقات نشون میدن تانن می تونه به کاهش استرسای روانی کمک کنه و میزان فعالیت امواج مغزی آلفا رو هم زیاد کنه. این موضوع موجب می شه فرد به آرامش بیشتری برسه. کافئین و تانن سرعت واکنش، حافظه و کارکرد شناختی مغز رو افزایش میدن. چای رو باید منبعی خیلی غنی از کوئرستین دونست.

اگه نگران حافظه ی خود هستین، باید درمورد مواد خوراکی روزانه خود اطلاعات کافی داشته باشین. شروع روز با قهوه، تخم مرغ و مصرف سالاد مخلوط کبر و گوجه فرنگی واسه وعده ی نهار، نوشیدن چای در طول روز و خوردن بلوبری، انگور و ماهی هالیبوت یا سالمون واسه شام، رژیم غذایی مناسبی به نظر می رسه. هیچ وقت واسه تقویت حافظه دیر نیس؛ اولین قدم اصلاح تغذیهه. پس بهتره موادی انتخاب کنین که در سلامت جسم و تقویت حافظه ی شما بیشترین نقش رو دارن.

دیدگاهتان را بنویسید