تغذیه در سفر؛ نکاتی که مسافرت شما رو دلچسب تر می کنه 

No Comments Uncategorized

 

سفر به همون اندازه که می تونه لذت بخش و اصلاح کننده باشه، ممکنه مانع حفظ تغذیه سالم ما شه. اون قدر که در انتهای سفر حس می کنین دل تون می خواد همیشه در خونه بمونین و همون سالاد و نوشیدنی سبزیجات همیشگی خودتون رو بخورین. معمولا در سفر دچار محدود کردن هستیم و شرایطی داریم که نمی تونیم رژیم غذایی سالم خود رو حفظ کنیم. جمله «هیچ جایی خونه ی خود آدم نمی شه» اینجا هم صادقه. در سفر به اندازه کافی با محل اقامت تون آشنا نیستین و نمی تونین از همون مغازه همیشگی نون چاودار، شکر یا برنج قهوه ای بخرین. خیلی از هتلا نون رژیمی یا پنیر کم چرب واسه صبحانه سرو نمی کنن و خیلی محدود کردنای دیگر در سفر هست که می تونه سیستم تغذیه ای شما رو پریشون کنه.

باور عمومی ای درباره تغذیه در سفر هست که همه ما خوب با اون آشنا هستیم و متأسفانه توجیه مناسبی هم نیس؛ «من در تعطیلات هستم. چه اشکالی داره چند روز هرچه دلم می خواد بخورم؟!»

مشکلی نیس، شک نداشته باشین اختیار هرکی دست خودشه. اما دوستان عزیزم به نظر شما عذاب وجدان، احساس بی حالی یا حتی اضافه وزنی که بعد از این چند روز گریبان گیرمون می شه به لذت خوردن هر چیز سالم و ناسالمی می ارزه؟ اگه می ارزه که دیگر حرفی باقی نمی موند. اما اگه شما جزو اون دسته از افرادی هستین که تغذیه در سفر واسه تون اهمیت ویژه ای داره ادامه این مطلب رو از دست ندین. واقعیت اینه که لذت بردن از سفر به داشتن بدنی سالم و سرحال بستگی داره و البته حفظ رژیم غذایی سالم در سفر اون اونقدر هم که فکر می کنین کار سختی نیس.

۱. غذای سالم در سفر جاده ای

مقداری مواد غذایی مناسب همراه خودتون ببرین. سعی کنین خوراکیایی رو انتخاب کنین که به یخچال نیاز نداشته باشن. خوراکیای مقوی با موندگاری زیاد، آجیل، خوراکیای بسته بندی شده ای که نیاز به پختن ندارن، بین وعدهای سالم یا پودرهای پروتئینی مورد علاقه تون که هم سالم ان، هم جای زیادینمی گیرن و هم انرژی مورد نیازتون رو تأمین می کنن، همراه خود ببرین. سعی کنین مواد غذایی رو طوری بسته بندی کنین که طعم و مواد مغذی اون حفظ شه و سالم بمونه.

هر کجا که می روید، بازارهای محلی رو پیدا کنین و اجناس کشاورزی تازه، سالم و ارگانیک بخرین و استفاده کنین. این جور مطمئن هستین که اجناس تازه و باکیفیت در اختیار دارین. بازارهای قشنگ و جذاب شهرهای شمالی رو به خاطر بیارین؛ حتما کمه کم یک بار در سفر به این بازارهای محلی رفته اید و از خرید سبزیای تازه، ماهی و تخم مرغ محلی لذت بردید.

قبل اینکه سفرتون رو شروع کنین، پرس وجو کنین و بهترین و مطمئن ترین رستورانای راه و مقصد سفرتون رو بشناسید. می تونین در اینترنت جست و جو کنین و نظر کسائی رو که غذای این رستورانا رو امتحان کردن، بدونین تا بتونین بهتر انتخاب کنین.

۲. غذای سالم در سفر هوایی

خوشبختانه بیشتر خطوط هوایی این امکان رو به مسافران خود میدن که غذای خود رو انتخاب کنن یا تغییر بدن. البته این موضوع درباره همه خطوط هوایی صادق نیس و هریک قوانین و شرایط خاص خود رو داره. اگه گیاه خوار هستین یا شرایط بدنی خاص دارین حتما مطمئن شید غذایی که در هواپیما سرو میشه، واسه تون مناسبه.

می تونین مقداری تنقلات یا ظرفی از خوراکیای سالم و مورد علاقه تون رو همراه خود ببرین و به بسته غذایی هواپیما دست نزنید. با خودتون میوه های خشک، آجیل، سبزیجات تازه و یک بطری آب همراه داشته باشین. نگران نباشید هیچ منعی واسه بردن این جور مواد خوراکی در هواپیما وجود نداره.

حواس تون باشه اگه سفر هوایی بین المللی در پیش دارین و می خواید مواد خوراکی و غذای تون رو با خود داخل هواپیما ببرین، از قوانین مربوط به بردن مواد تازه در هواپیما اطلاعات کامل به دست بیارین.

در صورتی که پرواز طولانی یه مدت در پیش دارین، به اندازه کافی خوراکیای مناسب همراه خود داشته باشین تا مجبور نشید غذاهایی رو که دوست ندارین بخورین یا گرسنه بمونین. حواس تون باشه از خوردن سیر، پیاز و مواد خوراکی ای که بوی اونا بقیه رو آزار می ده پرهیز کنین؛ راه طولانیه و مسافر بغل دستی شما گناه نکرده که شماره صندلی بلیتش اتفاقا کنار شما افتاده.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تعریف هوش هیجانی به زبون راحت 

۳. غذای سالم در سفرهای طولانی یه مدت که جایی رو واسه اقامت اجاره می کنین

یکی از راه های حفظ تغذیه ی سالم به ویژه در سفرهای طولانی تر اجاره ی جای جداگونه و مناسب به مدت زمان اقامته. معمولا وقتی سوئیت یا آپارتمانی رو در سفر اجاره می کنیم، چند وسیله آسون راحت واسه استفاده ی مسافران در آشپزخانه هست، اگه این طور بود که مشکلی ندارین اما اگه چیزی در دسترس نبود اونا رو تهیه کنین تا آسون بتونین آشپزی کنین. خوب حالا فکر کنین در منزل خودتون هستین، غذایی رو که دوست دارین بپزید و بخورین.

در انتخاب مکانی که می خواید اجاره کنین دقت کنین و توجه داشته باشین که آشپزخانه ی تمیز و مناسبی داشته باشه. اگه از راه اینترنت اقدام کنین، معمولا می تونین همه عکسای مربوط به محل رو ببینین و بعد انتخاب کنین.

دوستان عزیزم حتما الان با خودتون می گین در سفر هم باید آشپزی کنیم؟! یادم میاد زمانی به خاطرات مشترک یک نویسنده و یک کارگردان تئاتر که با هم به فرانسه سفر کرده بودن، گوش می دادم و جالبه بگم یکی از تفریحات و جاذبه های سفر این دو مرد سن بالا خرید از بازار محلی یکی از شهرهای فرانسه و تهیه ی غذاهای محلی و سالم اون منطقه بود. پس می تونین آشپزی کنین، غذاهای سالم بخورین و با فرهنگ غذایی یک کشور دیگر آشنا شید. یک سفر جذاب چه ارمغانی ارزشمندتر از این می تونه داشته باشه؟!

سعی کنین بازارهای محلی سبزیجات و میوه ها رو در دور محل اقامت تون بشناسید و بدونین چقدر با محلی که شما اجاره کردین فاصله دارن و فروشگاهی که خوراکیای ارگانیک داشته باشه نزدیک شما هست؟ دوستان عزیزم خوشبختانه با جست وجو در اینترنت می تونین هر لحظه اطلاعات مفیدی در مورد آدرسا و مراکز مختلف به دست بیارین.

۴. غذای سالم هنگام اقامت در هتل

معمولا وقتی می خواهیم در هتل اقامت داشته باشیم قبل از سفر و از راه اینترنت هتل رو رزرو می کنیم. اگه هم تورهای مسافرتی این کار رو بکننن، این امکان هست که مسافر از راه اینترنت نسبت به شرایط هتل آگاهی پیدا کنه. معمولا در منوی هتلا به ویژه هتلای بین المللی، قسمتی هست که شما می تونین شرایط تغذیه ای خود رو اعلام کنین و اونا هم طبق سفارش شما سرویس دهی می کنن. البته هنگام ورود به هتل هم می تونین این کار رو بکنین. معمولا منوی صبحانه ی هتلا منوی بازه و کمه کم در وعده ی صبحانه می تونین غذاهای سالم رو انتخاب و بخورین. به ویژه صبحا از میوه ها و آب میوه ها نگذرید که سالم ترین صبحانه هستن.

معمولا در یخچال اتاقای هتل به اندازه کافی آب هست اما چون از شرایط آب لوله کشی محل اقامت تون مطمئن نیستین و در خیلی از کشورها از آب لوله کشی به عنوان آب آشامیدنی استفاده نمی شه، سعی کنین قبل رسیدن به هتل به اندازه کافی بطری آب واسه جلوگیری از کم آب شدن بدن تون تهیه کنین. بهتره نزدیک ترین مغازه به هتل محل اقامت تون رو واسه خریدن آب و موارد لازم دیگر در راه رسیدن به هتل شناسایی کنین. بعضی وقتا در حالی که احساس گرسنگی می کنین، گرسنه نیستین و بدن شما فقط به آب نیاز داره. نوشیدن یک لیوان آب احساس گرسنگی تون رو برطرف می کنن و از دریافت کالری اضافی جلوگیری می کنه. پس بطری آب رو فراموش نکنین.

وقتی اتاق رو تحویل می گیرین یخچال و خوردنیای موجود در اونو کنترل کنین و از کارکنان هتل بخواهید خوردنیای مورد نظرتون رو با هر ماده غذایی ای که دوست ندارین یا با رژیم غذایی تون اختلاف داره یا ممکنه وسوسه تون کنه جانشین کنن.

دوستان عزیزم فرقی نمی کنه شما با وسیله نقلیه ی خودتون سفر می کنین یا با قطار، اتوبوس یا هواپیما. در هر صورت می تونین تغذیه ی سالم خود رو از مواد غذایی ای که به یخچال نیاز ندارن تأمین کنین. شما که همیشه در راه سفر نیستین پس وقتی در یک شهر یا محل اقامت مسافران سکونت دارین کافیه یک مغازه خوب و ارزون قیمت پیدا کنین که مواد غذایی سالم داشته باشه. پس در سفر هم می تونین تا حدودی از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنین و از سفرتون هم لذت ببرین.

برگرفته از: huffingtonpost

دیدگاهتان را بنویسید