پایان نامه : و

دانلود پایان نامه

الیزابت ام آلتمایر، غلامرضا خواجه پور، 1377).

2-4-4 نشانه های استرس شغلی
بیرونیومن در سال 1978 سه دسته از نشانه هایی را که در شرایط استرس شغلی بروز

می کند نام برده است:
1- نشانه های جسمانی
2- نشانه های روانی

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

3- نشانه های رفتاری

1- نشانه های جسمانی (علائم فیزیولوژیکی)
نشانه های جسمانی را مشکل تر می توان تشخیص داد زیرا در حالی که شرایط کاری معینی با بیماری ها و ناراحتی های جسمانی معینی همراه هستند، بعضی مواقع دشوار می توان فهمید که این ناخوشی ها تا چه اندازه صرفاً معلول شغل و چه اندازه نتیجهی دیگر جنبه های زندگی شخصی است. یکی از عمومی ترین نشانه‌های بیماری جسمانی مرتبط با استرس شغلی، بیماری قلبی – عروقی است.
پژوهش‌هایی که ساترلندوکوپردرسال 1990 انجام داده اند ، ثابت شده است که ناراحتی‌های معده‌ای روده‌ای مثل زخم‌های دستگاه گوارش و استرس شغلی با هم رابطه دارند.
از دیگر بیماری‌های جسمانی که نتیجهی استرس‌های شغلی پیاپی دارد . عبارتند از:
انواع حساسیتها ‌(آلرژی‌ها) و بیماری‌های پوستی، اختلال در خواب، سردردها و ناراحتی‌های تنفسی رامی توان نام برد (ablard, 2003).
2- نشانه های روانی
آن دسته از مشکل‌های عاطفی و شناختی هستند که براثر ناراحتی‌های ناشی ازاسترس شغلی بروزمی کنند.نارضایتی از شغل یکی ازرایج‌ترین پیامد‌های استرس شغلی است.
از دیگر نشانه‌های روانی عبارتند از:
افسردگی ، اضطراب ، ملامت احساس ناکامی انزاو و بیزاری، و این نشانه ها موجب وخیم‌تر شدن استرس شغلی می شوند. مثل فردی که روز به روز احساس نارضایتی بیشتری از شرایط شغلی‌اش دارد و ممکن است افسرده شود و امکان بهبود بخشیدن به شرایط کاری خود را از دست می‌دهد.
3- نشانه های رفتاری
نشانه‌های رفتاری به دو دسته تقسیم می شوند. دستهی اول نشانه هایی هستند که می توان بطور مستقیم متوجه خود فرد شاغل است. شامل رفتار‌هایی مثل خودداری از کار کردن، مصرف روز افزون مشروبات الکلی و دارو و پر خوری یا بی اشتهایی و رفتار‌های ستیزه جویانه در برابر همکاران یا اعضای خانواده از مشکل‌هایی میان فردی می باشد(Cameron, 2005).
دسته دوم از نشانه‌های رفتاری است،که پیامدش به سازمان یا تشکیلات اداری بر
می گردد مانند: غیبت از کار، رها کردن شغل، افزایش حادثه‌های ناشی از کار و فقدان بهره وری (رندال، همکاران، 1377).

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   پایگاه اجتماعی و اقتصادی

2-4-5 دلایل استرس شغلی چیست؟
تقریباً همه معتقدند که استرس شغلی، نتیجه تعامل بین فرد شاغل و شرایط کاری اوست. بر طبق یک مکتب فکری، تفاوت در مشخصات فردی مانند شخصیت و شیوهی سازگاری فرد با مهم‌ترین عوامل در ایجاد استرس کاری در افراد است به عبارتی دیگر، چیزی که برای یک نفر استرس‌زا است ممکن است برای دیگری مهم نباشد.این دیدگاه استراتژی‌های پیشگیرانه‌ای را به دنبال داشته است که راههایی را برای کمک به مدیران و یا کارمندان برای سازگاری با موقعیت‌های مختلف شغلی است. شواهد علمی پیشنهاد می‌کند برخی شرایط موقعیت‌های کاری خاص برای اغلب افراد، استرس زا هستند، شواهد موجود از تحقیقات جدید، شرایط و موقعیت محل کار را در استرس افراد بسیار مؤثر نشان داده و طراحی مجدد کار را یکی از مهم‌‌ترین اقدامات پیشگیرانه داشته است (همان منبع).

چرا مدیران باید نگران استرس شغلی کارمندانشان باشند؟
1- کارمندان پر استرس ممکن است دچار فرسودگی یا عصبانیت شوند.

2- افرادی استرس و فشار زیادی را تحمل می‌کنند ار مرخصی‌های استعلاجی بیشتری استفاده می‌کنند.
3- استرس شغلی بازدهی و بهره‌وری را کاهش می‌دهد.
4- افرادی که استرس بسیار زیادی را متحمل می‌شوند توجه کمتری به انجام کار خود دارند و احتمال این وجود دارد که در اثر غفلت از تجهیزات کاری به خودشان یا دیگران آسیب برسانند(الوانی، 1379).
طبق مؤسسهی ملی بهداشت و ایمنی حرفه‌ای آمریکا برخی از علائم هشدار دهنده استرس شغلی عبارتند:
1- سر درد
2- اختلالات خواب

دیدگاهتان را بنویسید