صنعت کالاهای ورزشی

درحال حاضر، صنعت 152 میلیارد دلاری ورزش در آمریکا با رشدی 50 درصدی در طی یک دهه و اشتغال24 هزار نفر به طور مستقیم و 5/4 میلیون شغل به طور غیرمستقیم یکی از ده صنعت برتر در ایالات متحده امریکا است (مولین و همکاران، 2006). امروزه ورزش به صنعت بین المللی و درآمدزا تبدیل شده­است (هاروارد و همکاران، 1995). چان و همکارانش[1] صنعت ورزش را مجموعه‌ای از زیرساخت­های اولیه و ثانویه معرفی می­کنند، که زیرساخت اولیه­ی آن را مدیران ورزشی و ورزشکاران و زیر ساخت ثانویه را تولید­کنندگان تجهیزات، ناشران و رسانه­های ورزشی تشکیل می­دهند. در حالی که الفی میک[2] اجزای صنعت ورزش آمریکا را به سه بخش ورزش­های تفریحی، محصولات ورزشی و سازمان­های حمایت­کننده­ی ورزش تقسیم می­کند (عسکریان، 1383). هم‌چنین اجزای اصلی صنعت ورزش در کره جنوبی شامل کالاها، خدمات و تسهیلات ورزشی می­باشد (چانج کیو، 1997). صنعت ورزش به دو زیر گروه مهم تقسیم می­شود: کالاهای ورزشی و خدمات ورزشی. کالاهای ورزشی خود دامنه­ی گسترده­ای از قبیل؛ اسباب­بازی­ها، پوشاک ورزشی، کفش ورزشی ، قایق­های تفریحی- ورزشی و سایر کالاها را شامل می­شود (غلام‌زاده فاسندوز، 2001).

کالاهای ورزشی زیر مجموعه­ای از صنعت ورزش است که ساختار ویژه­ای در هر کشور دارند. صنعت کالاهای ورزشی، متشکل از یک آرایه وسیعی از محصولات نرم‌افزاری، تولید­کنندگان کالاهای سخت، نام تجاری شرکت­ها و شرکت­های خدماتی می­باشد. بازار ورزش­های فضای باز شامل تجهیزات کمپینگ، لوازم شکار، تجهیزات اسکی و فعالیت­های ورزشی سبک می­باشد. بسیاری از کشورهای توسعه یافته، در حال تجربه فرهنگ جدید ورزش و جهش اقتصادی در فعالیت­های فیزیکی هستند. با توسعه‌ی فرهنگ جدید ورزش در بین ملت‌ها، مصرف­کنندگان کالاهای ورزشی افزایش خواهند یافت که این نیز به نوبه خود موجب استفاده چندگانه از  تجهیزات  و کالاهای ورزشی خواهد شد (غلام‌زاده فاسندوز، 2001، ص2).

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   گونه های مراجع اختصاصی اداری

تولید­کنندگان و تأمین­کنندگان کالاهای ورزشی، به کسب و کار کوچک و متوسط ​​طبقه­بندی می‌شود. این صنعت به شدت رقابتی بوده و آن‌چه که از آن باقی‌مانده است، عرضه­ی بیش از حد محصولات می­باشد. امروزه برای بقا در بازار کالاهای ورزشی نیاز به نهادینه کردن استراتژی کسب و کار عالی و در عین حال انعطاف‌پذیر می­باشد.Alpha تجارت جهانی از دهه­ی1930 از طریق به چالش کشیدن زمان در حال حرکت است و صنعت کالاهای ورزشی هم نمی­ تواند از این چالش فرارکند (رایتر، 2011).

[1].Chan & etal

[2]. Alfi meek