باشگاه منچستر یونایتد

در این پژوهش ما بر روی باشگاه منچستر تمرکز می کنیم چراکه موفق ترین باشگاه در تامین مالی فوتبال است.منچستر یونایتد یک نقطه ی عطف در جهان است. ما عملکرد این باشگاه را در سال 2004 در مقایسه با سال 2003 بررسی می کنیم . چراکه مهم ترین کارها برای جذب حامیان مالی و برنامه ریزی های مهم در این دوسال در این باشگاه صورت گرفت و موفقیت های امروزی این باشگاه در سال 2010 تا 2011 به دلیل عملکرد صحیح این باشگاه در این دو سال است. چشم انداز باشگاه منچستر این است که بهترین باشگاه در بین باشگاه های دسته یک  انگلستان شود. به همین دلیل برای اجرای این چشم انداز آنها واقعا سخت کار می کنند. منچستر یونایتد حامیان مالی بزرگی مثل نایک [1] و ودافون[2] در سال 2004 داشت. آنها گردش سرمایه خود را از169 میلیون پوند به173 میلیون پوند در سال 2004 رساندند.اهمیت درآمد رسانه نباید فراموش شود. موفقیت این تیم باعث درآمد رسانه بیشتر شده است.

هیات بورد منچستر یونایتد سود پایه ی نهایی معادل با 4/1 سنت برای هر سهم پیشنهاد داد که سود کلی معادل با 65/2 سنت برای هر سهم در بر داشت. موفقیت شرکت بر پایه ی توانایی تولید پول نقد  از تجارت بدون استفاده از وام های بلند مدت است .

منچستر یونایتد برنامه های میان مدت استراتژیکی دارد مثل : حفاظت از موفقیت بازی ها، رفتار با طرفداران مثل مشتری ها، نفوذ کردن در برندینگ جهانی ، توسعه ی حق پخش رسانه و … برای رسیدن به این برنامه های استراتژیکی آنها مسیر منظمی را طی می کنند. در سال 2004 اعضای منچستر یونایتد به 000/193  نفر رسید و وادافون قرارداد 4 ساله ی خود را  با ارزش 36 میلیون پوند تجدید نمود. منچستر یونایتد تجارت موبایل MU را با پیشنهاد دادن سرویس های جدیدی به کاربران تلفن همراه راه اندازی نمود که می خواستند همواره آخرین اخبار و آخرین نتایج مسابقات را در باشگاه ها داشته باشند ، منچستر یونایتد هنوز در حال کار کردن بر روی حداکثر نمودن استفاده از استادیوم ورزشی خود چه در روز مسابقه و چه در روزهایی که مسابقه بر گذار نمی گردد است. در این قسمت هدف سوم استراتژیک این باشگاه را بررسی می کنیم:

هدف سوم ، نفوذ کردن در برندینگ جهانی است که وارد صحنه شده است. طرفداران جهانی منچستر یونایتد به 75 میلیون افزایش پیدا کرده است و این فرصت برای منچستر یونایتد فراهم شده است که ارتباطات  مشارکتی خود را افزایش و توسعه دهد. توافق با شرکت ودافون با ارزشی معال 36 میلیون پوند نشان می دهد که ارتباط قوی در این رابطه وجود دارد.  منچستر یونایتد توافق 13 ساله ایی با شرکت نایک دارد. که سال 2004 دومین سال این قرارداد است و سال 2010 هشتمین سال این قرار داد است.در دومین سال این قرارداد منچستر فروش تی شرت به 8/3 میلیون افزایش پیدا کرد. منچستر یونایتد همچنین مدرسه ی فوتبالی در شهر دیزنی لند پاریس و هنگ کنگ  احداث کرده است ، که فرصت درآمد زایی جدیدی فراهم آورده است ،  دیگر حامیان منچستر یونایتد 5/5  میلیون پوند در سال 2004 کمک کرده اند.(Manchester United Annual Report, 2004: 19) این باشگاه با 10 مرکز خیریه قرارداد دارد و باشگاه منچستر هزاران تقاضا برای نذورات خیره ها دریافت می دارد. این باشگاه از محل بخشش های طرفداران دست و دل باز خود به خیریه ها کمک می کند و آنها نیز در عوض تسهیلات رایگان برای مسابقات و همچنین تخفیفاتی با لابی کردن با شرکت های بزرگ برای بازی های این باشگاه پرطرفدار فراهم می کنند. کمک های خیریه ها با این باشگاه در سال 2003 معادل 20000 پوند بود.باشگاه منچستر سالانه بازی هایی را برای کمک کردن به خیریه ی بیماران دیابتی برگزار می کندکه کمک های آن معادل 90000پوند در سه سال اخیر بوده است ( 2002 تا 2004)  و به خیریه های محلی نیز در هر بازی 20000پوند کمک می کند.

 

2-17-1- بررسی مالی باشگاه منچستر یونایتد در سال 2003 تا 2004

درآمد حاصل از روز مسابقه در طی سال های 2003 تا 2004 با 25 بازی د ر Old Trafford درآمدی متوسطی معادل 2 میلیون پوند ایجاد کرده است که 17 درصد افزایش نسبت به سال مالی قبلی داشته است. درآمد روز مسا بقه شامل 7 آیتم است : بلیط های فصلی : 5/28 میلیون پوند، مسابقات لیگ: 2/12 میلیون پوند ، مسابقات  اروپا: 4.9 میلیون پوند ، مسابقات دیگر: 4.8 میلیون پوند ، کترینگ روز مسابقه ( تهیه و فروش غذا) :1/4 میلیون پوند ، جام محلی : 6/3 میلیون و عضویت و مسافرت :1/3میلیون پوند بود.بسته های عضویت در روز مسابقه 3.1 میلیون پوند بود که نشان دهنده ی رشد درخواست عضویت به 193000 می باشد. در نتیجه گردش درآمد روز مسابقه در سال 2004 معادل  2/61 میلیون پوند می باشد.که در سال 2003 معادل  6/70میلیون پوند بود.درصد گردش درآمد روز مسابقه معادل 36%  در سال 2004 و معادل 41% در سال 2003 می باشد.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   کانونی نمودن توجه

 

2-17-2- روش های تامین مالی در باشگاه منچستر یونایتد

2-17-2-1- تامین مالی از طریق سهام و هدایا در سال 2011

باشگاه منچستر در سال 2011 سرمایه ایی معادل 5/1 میلیون پوند از طریق انتشار سهام به جامعه تولید کرده است.این باشگاه یک سرمایه اضافی معادل  5/0 میلیون دلار از طریق بودجه ی توسعه ی باشگاه ها ( هدایا و بخشش ها ) تهیه کرده است که برای الزامات سرمایه ی کاری استفاده خواهد شد.

2-17-2-2- تامین مالی از طریق دولت محلی  در سال 2010          

این باشگاه  در سال 2009 برنده ی جایزه ی برتری (Coops UK Cooperative Excellence Award ) بود و به همین علت از جوامع وام دهنده و دولت محلی و دفتر مرکزی تامین مالی می گردد برای توسعه ی سهام عمومی انجمن تراست توسعه انگلستان به این باشگاه کمک ها و حمایت های مالی خود را تقدیم می کند.

2-17-2-3- تامین مالی از طریق وام

هرکسری مالی از طریق سهام جامعه می تواند از طریق قرض گرفتن اضافی جبران شود. این باشگاه می تواند دسترسی به  تامین مالی ممتاز از یکی از منابع متنوع داشته باشد( مباحثات با بانک چریتی[3] ، بانک تریودوس[4] ، بانک کوپ[5] صورت گرفته است )

2-17-2-4- تامین مالی از طریق سرمایه توسعه

این باشگاه یک  سرمایه توسعه دارد که سرمایه را برای توسعه ی استادیوم افزایش می دهد.هدف 5/0 میلیون یورو می باشد اما در سپتامبر 2010  معادل 300000 پوند تامین مالی گردید.

2-17-2-5- تامین مالی ازطریق هدایا و بخشش ها

یک تعدادی از ورز ش ها هستند که بر مبنای منابع تامین مالی بخشش ها و نذورات هستند ما هم در این باشگاه به دنبال آنها هستیم و امیدواریم که بتوانیم از آنها استفاده کنیم :

– تامین مالی از طریق بودجه ی توسعه ی استادیوم های فوتبال ( 150000 یورو)

– تامین مالی از طریق بودجه ی تسهیلات و تجهیزات جوامع فوتبال ( در حدود 375000 یورو)

– تامین مالی از طریق بودجه ی مرکز ورزش های جامعه ی پایدار انگلستان ( بین 200 تا 500 هزار یورو)

که باشگاه  منچستر اولین مذاکرات را با بنیاد فوتبال و بنیاد ورزش انگلستان در سطح محلی و ملی انجام دادند.که این مباحثات در اکتبر و نوامبر 2010 صورت پذیرفت.

2-17-2-6-کمک های مالی انجمن منچستر سیتی

ارزش زمینی که سایت فوتبال بر آن قرار گرفته است 1 میلیون پوند است و ما در حال کارکردن بر مبنای کمک های انجمن منچستر هستیم که با اجاره بها ناچیز آن را برای مدت طولانی اجاره کرده اند ( حداقل 99 سال) انجمن منچستر سینی یکی از حامیان مالی باشگاه منچستر یونایتد می باشد. (گزارش سالانه باشگاه منچستر یونایتد، 2004 : 12 )[6]

2-17-3- مدیریت ریسک در باشگاه ها منچستر یونایتد

مدیریت مسئولیت تشخیص  و ارزشیابی ریسک های مهم در زمینه های تجاری را دارد تا بتواند کنترل داخلی خوبی داشته باشد. این ریسک ها بوسیله ی مدیریت ارزیابی به صورت مستمر می شود . اجتماعی ، محیطی  و اخلاقی از جمله  ریسک های مرتبط با فوتبال هستند. یک گروه از ریسک ها ثبت شده است و بوسیله ی گروه مدیریت ریسک اندازه گیری می شود.اندازه گیری ریسک کمک به مدیران باشگاه منچستر می کند که از چه روش هایی تامین مالی شوند و با توجه به این ریسک ها سرمایه گذاران با این باشگاه قرارداد می بندند .لازم به ذکر است ریسک های مالی و دیگر ریسک های مهم ماهانه به سازمان بورس ، اداره ی سرمایه گذاران و حامیان مالی باشگاه فوتبال ،خیره ها و اماکن دریافت بخشش ها(Donation ) بانک های حمایت کننده، سازمان های حمایت کننده ی باشگاه های فوتبال انگلستان ، باشگاه طرفدران تیم منچستر، سازمان های تجاری مثل نایک و ودافون و… گزارش شده و به خوبی افشا می گردد یک از دلایل اعتماد خوب بانک های انگلستان به این باشگاه صحت اطلاعات منتشره این باشگاه نسبت به دیگر تیم های مطرح دیگر  است(گزارش سالانه باشگاه منچستر یونایتد، 2004 : 22)[7]

[1] Nike

[2] Vodafone

[3] Charity Bank

[4] Triodos Bank

[5] Coop Bank

[6] Manchester  Annual Report

[7] Manchester  Annual Report